De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het innovatieboek Deel 2 Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het innovatieboek Deel 2 Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD."— Transcript van de presentatie:

1 Het innovatieboek Deel 2 Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD

2 Het innovatieboek 2.1Het innovatieproces 2.2Dromen 2.3Denken 2.4Durven 2.5Doen Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren?

3 Het innovatieboek Hoe innoveren? Een innovatie is een complexe, eenmalige, multidisciplinaire gebeurtenis. Wil je het beheersbaar maken, maak er dan een project van en volg een innovatieproces! Het innovatieboek

4 Hoe ziet het innovatieproces er uit? Het innovatieboek § 2.1

5 Het innovatieboek Lineair / iteratief Kottler (1976) Idea generation Idea generation Screening Commercial evaluation Commercial evaluation Technical Development Technical Development Testing Commercial Realisation Commercial Realisation Market finding Market finding Invent / analytic design Invent / analytic design Detailed Design & test Detailed Design & test Redesign and produce Redesign and produce Distribute and market Distribute and market research knowledge Kline (1985) Het innovatieboek § 2.1

6 Het innovatieboek Stage-gate Scoping Business case Business case Develop- ment Develop- ment Test & validate Test & validate Gate 1 Gate 2 Launch Gate 3 Gate 4 discover review Gate 4 Cooper (1988) Het innovatieboek § 2.1

7 Het innovatieboek Open innovation Chesbrough (2003) Het innovatieboek § 2.1

8 Het innovatieboek Fasering De faseringen van het innovatieproces verschillen op onderdelen, maar in grote lijnen zijn steeds herkenbaar: (met of zonder iteraties, gates en openheid) DROMEN DENKENDURVENDOEN Ideevorming Concept- ontwikkeling HaalbaarheidRealisatie Het innovatieboek § 2.1

9 Het innovatieboek In hoeverre herken je deze processen in de praktijk? Het innovatieboekHet innovatieboek § 2.1

10 Het innovatieboek Stijlen van innoveren Bottom-up innoveren Intuïtief innoveren Planmatig Innoveren Individuele aanpak, afhankelijk van beschikbaarheid Eigen interessegebied, mgt support, erkenning Medewerkers Kennisintensieve dienstverlening Klantgestuurd, intuïtief vanuit ondernemer, partnerships, (open innovation) Passie voor het vak & kansen grijpen. Ondernemer Kleine bedrijven Strak gestuurd stage/gate proces met multidisciplinair team Strategie, meerjarenplan, portfolio. Verantwoordelijke unit / stuurgroep Grote bedrijven in dynamische markt hoe waarom wie waar Het innovatieboek § 2.1 De innovatieliteratuur richt zich grotendeels op planmatig innoveren.

11 Het innovatieboek 2.1Het innovatieproces 2.2Dromen 2.3Denken 2.4Durven 2.5Doen Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren?

12 Het innovatieboek Kennis en creativiteit Een goed idee is een waardevolle, nieuwe verbinding tussen wenselijkheden en mogelijkheden. (vrij vertaald naar Poelman, 2005) Mogelijkheden Wenselijkheden Weten- schap Markt Ideeën Het innovatieboek § 2.2

13 Het innovatieboek Ideevorming Creative Problem Solving (Osborn) 3.Creativiteit 4.Selectie 2. Kennis aanboren …?!? 1. Vraagstelling Het innovatieboek § 2.2

14 Het innovatieboek Bronnen van kennis Verkoop/ service mdw. Klanten Lead users/ pioniers Marktonderzoek Toekomstvoorspellingen Politiek Techn./prim. mdw. Leveranciers Adviseurs Concurrenten Kennisinstituten Octrooien Wenselijkheden Mogelijkheden Waar haal je als organisatie die kennis vandaan? Het innovatieboek § 2.2

15 Het innovatieboek Creativiteit Het innovatieboek § 2.2 Foto: NASA earth from space

16 Het innovatieboek Crea methoden Associatieve methoden ? Creatieve confrontatie / / x x Opdelen Deel zijn Combi- neren WeglatenDupliceren Systematische methoden Het innovatieboek § 2.2

17 Het innovatieboek De innovatiemanager is … vrijdenker bij ideevorming Doelideeën, mogelijkheden Vaardigheid kennis en creativiteit ontsluiten Partijenbuitenwereld Kleur Caluwéwit Het innovatieboek § 2.2

18 Het innovatieboek 2.1Het innovatieproces 2.2Dromen 2.3Denken 2.4Durven 2.5Doen Deel 2. Hoe doe je dat, innoveren?

19 Het innovatieboek Conceptontwikkeling Uitdaging bij Conceptontwikkeling: De verschillende aspecten van de innovatie uitdenken en met elkaar in lijn brengen. P BI F CM markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3

20 Het innovatieboek Productontwikkeling Productontwerp P BI F CM markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3

21 Het innovatieboek Procesontwikkeling Proces analyse Stroom van goederen/ informatie / klantcontacten Verantwoordelijkheden Stuurmechanismen Ontwerp principes toepassen: Weglaten / ontdubbelen activiteiten Automatiseren Integratie van activiteiten Verminderen overdrachtspunten / voorraden Standaardisatie P BI F CM markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3

22 Het innovatieboek Marktinnovatie Markt ontwikkeling Doelgroep segmentatie Op nieuwe behoeften inspelen Positie in de keten Interactie met de klant P BI F CM markt technologie organisatie Het innovatieboek § 2.3

23 Het innovatieboek Multi-disciplinair team technisch zo robuust mogelijk Zo weinig mogelijk risico Zo mooi mogelijk Zo goedkoop mogelijk Zo standaard mogelijk Zo snel mogelijk Zo makkelijk mogelijk voor de partners & overtuigingen Het innovatieboek § 2.3

24 Het innovatieboek De innovatiemanager is... teambuilder in de fase conceptontwikkeling Thema(elkaar) begrijpen Vaardigheidanalytisch & team building Partijenteamleden Kleur Caluwérood Het innovatieboek § 2.3

25 Het innovatieboek Innovatieprocessen 2.2Dromen 2.3Denken 2.4Durven 2.5Doen 2.Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek

26 Business case de ‘harde’ cijfers Product concept Marktkansen Organisatie impact Financiën Het innovatieboek §2.4

27 Het innovatieboek Beïnvloeden Formele beslissingsstructuur Wie beslist hierover? Welke input is vereist? Informeel Wie zijn doorslaggevend in opinievorming? Hoe kunnen zij met dit project scoren? Hoe kan ik hen gunstig stemmen? Welke beslisser maak ik ambassadeur van het project? Het innovatieboek §2.4

28 Het innovatieboek Externe relaties Wenselijk- heden Mogelijk- heden Feedback Friendly customers Inkoop offreren Contract launching customer Contract leverancier MarkCom & leveren Samen- werking Leveranciers /partners Klanten Het innovatieboek §2.4

29 Het innovatieboek De innovatiemanager is … politicus in de haalbaarheidsfase Thema Risk management, relaties Vaardigheid Beïnvloeden PartijenBeslissers Kleur CaluwéGeel Het innovatieboek §2.4

30 Het innovatieboek 2.1Innovatieprocessen 2.2Dromen 2.3Denken 2.4Durven 2.5Doen 2.Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek

31 In het projectteam ‘Het is duidelijk wat er moet gebeuren, We gaan ervoor.’ bouwen testen trainen Mark- eten lanceren commu- niceren realisatie Het innovatieboek §2.5

32 Het innovatieboek Communiceren Binnen de organisatie: Informeren Houding vormen Veranderen Time % of adoption saturation Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards Extern: Marketing communicatie Gericht op innovators (Rogers, 1962) Het innovatieboek §2.5

33 Het innovatieboek... generaal & communicator tijdens de realisatiefase ThemaProject mgt/ communicatie VaardigheidAfspraken m&n, communiceren PartijenTeam, organisatie & klanten Kleur CaluwéBlauw Rol innovatiemanager Het innovatieboek §2.5

34 Het innovatieboek Kortom Maak van je innovatie een project dat een proces doorloopt: dromen, denken, durven, doen. De fase Dromen is gericht op ideevorming door inzet van kennis en creativiteit. De fase Denken is gericht op het uitwerken van een concept waarin alle aspecten zijn uitgedacht. De fase Durven is gericht op haalbaarheid en het contracteren van partners. De fase Doen is gericht op het realiseren van wat bedacht is, en het communiceren daarover binnen en buiten de organisatie. Het innovatieboek §2.5


Download ppt "Het innovatieboek Deel 2 Hoe doe je dat, innoveren? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD."

Verwante presentaties


Ads door Google