De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’ Themabijeenkomst voor het (midden-)management van Geldergroep door Albert de Folter 18 april 2011.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’ Themabijeenkomst voor het (midden-)management van Geldergroep door Albert de Folter 18 april 2011."— Transcript van de presentatie:

1 Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’ Themabijeenkomst voor het (midden-)management van Geldergroep door Albert de Folter 18 april 2011

2 Programma uur • Het innovatieproces, een inleiding uur • Lunchpauze uur • Ideeën generen • Ideeën selecteren • Afspraken

3

4 soSo

5 Ontwikkeling Innovatie Verandering Een radicale verandering wordt vaak een innovatie genoemd

6 Innoveren Loslaten Fantaseren Ontwerpen Implementeren Verbeteren Produceren Verkopen Evalueren Implementeren

7 Innovatiegraad

8 s Enkele feiten •15% van de omzet uit goederen wordt behaald met producten die de laatste 5 jaar zijn geïntroduceerd •Deze producten zorgen voor 22% van de winst •Meer dan 80% van de producten die we over 10 jaar zullen kopen, is nu nog niet op de markt (Center for Research in Innovation Managemant)

9

10 Hoofdlijnen van innovatie • excelleren in (leer-en gedrags) diagnostiek • verbreden en verdiepen van (e-) loopbaanbegeleiding • hoogwaardig (e-) coachen op gedrag

11 Markten // Thema’s LoopbaanGedrag Onderwijs Arbeid Speelveld

12 • formuleren innovatiedoelen • ideevorming • selectie op kansrijke ideeën • ontwikkeling • testfase • vermarkten Innovatiefasen

13 Voorwaarden om succesvol te innoveren Belang Duidelijke ondernemersvisie en strategie8,1 Kennen en delen van visie en strategie door alle medewerkers 7,7 Inhoudelijke kennis van branche en vak7,7 Goede organisatie van innovatieprocessen dwars door de hele organisatie heen 7,6 Betrokkenheid met innovatie van alle medewerkers 7,5 Samenwerking met externe partijen op innovatiegebied 7,3 Onderzoek Research Connection, 2004)

14 InnovatiefasenWat Wie Wanneer Innovatie- doelstelling Inhoud verwijderd Ideevorming idem ‘’ ‘’ Selectie/ Commerciële haalbaarheid ‘’ ‘’ Ontwikkeling ‘’ ‘’ Testfase ’ ‘’ ‘’ ‘’ Vermarkten ‘’ ‘’

15 KernpuntenAanbevelingen Focus-toekomstvisie op de organisatie aanscherpen -innovatiedoelstellingen afstemmen op toekomstvisie Regie -jaarplanning innovatie (geplande innovatie) -leiden van spontane innovatie -communicatie Professionali teit Professionele ontwikkeling sturen op basis van gewenste organisatie-ontwikkeling door: - scholing meer koppelen aan bedrijfsdoelstellingen -bijvoorbeeld 2 keer per jaar op teamoverleg professionele ontwikkeling en innovatie van kernteam evalueren -vakontwikkeling en innovatie meer expliciet maken tijdens kwartaalgesprekken en beoordeling -digitale innovatiebus / jaarlijkse innovatieprijs?

16

17

18 ………. en ruimte geven aan de innovator in jou ……

19 Enkele ontwikkelingen OnderwijsArbeid • scholen gooien keuzemethodes de deur uit • Cito toets naar einde schooljaar verplaatst • afnemend aantal leerlingen • Concurrentie tussen scholen: kan LOB helpen de school onderscheidend te maken? • (studie-)keuzebegeleiding is te reflectief • van uitbesteden naar inbesteden • diversificatie vragen gemeenten • Wajong van UWV naar gemeente • talent behouden in toenemende flexibele arb.m. • tekorten op arbeidsmarkt • groot aanbod werkwijzen en methodieken op ons vakgebied

20

21

22 Hulpvragen bij het bedenken van bestaande diensten • wat kan ik in de samenstelling, het materiaal, de aanpak of werkwijze van deze dienst vervangen? • wat kan ik met de dienst combineren zodat het veel beter wordt? • kan ik iets kopiëren en er iets aan veranderen? • wat kan ik bij het product enorm vergroten, verkleinen of veranderen (symmetrie verbreken)? • kan ik deze dienst voor andere doeleinden gebruiken? • wat kan ik weglaten? • kan ik iets in een andere volgorde doen, omkeren?

23

24 Hulpvragen bij het selecteren van ideeën  hoe aantrekkelijk en onderscheidend is de innovatie voor de doelgroep?  is er een goede reden voor de klant om over te stappen naar het nieuwe product?  is in een oogopslag het voordeel voor de klant duidelijk?  gaat de innovatie ten kosten van andere diensten?  is het unieke aan de innovatie makkelijk te communiceren?  positionering van product in binnen andere producten en innovatiedoelstellingen  bij innoveren van een deel van een product: in welke levensfase zit het product?  wat zijn de kosten van ontwikkeling?  hoe is de te verwachten omzet?

25

26 Markten // Thema’s LoopbaanGedrag Onderwijs Arbeid Mijn innovatie – Top – 3

27


Download ppt "Innovatie ’Dromen, denken, durven en doen’ Themabijeenkomst voor het (midden-)management van Geldergroep door Albert de Folter 18 april 2011."

Verwante presentaties


Ads door Google