De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Efficiëntie en effectiviteit in de welzijnssector Lezing voor het Vlaams Welzijnsverbond, 28-9-2012 Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Efficiëntie en effectiviteit in de welzijnssector Lezing voor het Vlaams Welzijnsverbond, 28-9-2012 Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)"— Transcript van de presentatie:

1 Efficiëntie en effectiviteit in de welzijnssector Lezing voor het Vlaams Welzijnsverbond, Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)

2 Overzicht 1.E & E: de vraag naar conceptuele duidelijkheid -Een basismodel van ‘prestaties’ -Nuances bij het basismodel 2. ‘Meten van prestaties’: problemen en aandachtspunten 3. Opportuniteiten van het prestatiedenken 4. Non-profit & ‘vertrouwen’: welke plaats in het debat? 5. Aanbevelingen…

3 CONCEPTUELE DUIDELIJKHEID VEREIST -Basis: POW-framework (Kendall & Knapp) -Nuance 1: vele stakeholders – vele interpretaties van ‘prestaties’ -Nuance 2: ‘management’ versus ‘dienstverlening’ -Nuance 3: op welk ‘niveau’ wordt er gemeten?

4 POW-framework

5 MIMNOE MANAGEMENT CAPACITEIT Objectieve indicatoren Het hebben van relevante: -mission statement -strategisch plan -HR plan -Onafhankelijke audit -ICT-systemen Subjectieve indicatoren Perceptie meten bij medewerkers in de organisatie dat de bovenstaande elementen daadwerkelijk ook gebruikt worden, in functie van de noden van de organisatie (en dus niet omdat het moet van de overheid, bvb.) DIENSTVERLENING CAPACITEIT Objectieve indicatoren -De sterkte van de technologie en de processen (de methode) die achter de dienstverlening zit: zijn de interventies gebaseerd op geldende en gevalideerde modellen en methodieken? -Implementatie-capaciteit: de ingezette middelen in het dienstverleningsproces (financieel en personeel), bvb. ratio ondersteunende versus dienstverlenend personeel Subjectieve indicatoren Perceptie meten bij medewerkers in hoeverre hun takenpakket effectief bijdraagt aan de realisatie van het programma (effectieve dienstverlening)

6 MIMNOE (2) MANAGEMENT OUTCOME Objectieve indicatoren -Financiële gezondheid en stabiliteit (system resource model), bvb. ook reserves. -Tevredenheid van medewerkers, gemeten aan de hand van turnover Subjectieve indicatoren -Perceptie van het management inzake financiële situatie -Personeelstevredenheid, gemeten via bevraging DIENSTVERLENING OUTCOME Objectieve indicatoren -Meten in hoeverre dienstverlening het uiteindelijke doel van de organisatie realiseert (zie hierboven) Subjectieve indicatoren -Cliëntentevredenheid met de dienstverlening meten

7 METEN VAN PRESTATIES: AANDACHTSPUNTEN -Is alles meetbaar? -Interpretatie van de meetresultaten? -Welke prestaties meten? -Impact van prestatiemeting op de non-profit organisatie?

8

9 OPPORTUNITEITEN VAN HET PRESTATIEDENKEN -Efficiëntie in het management: effectieve dienstverlening? -Verzamelen van cijfers om debat te ‘ontzenuwen’

10

11

12

13

14 IN HET GANSE E&E DEBAT: EEN PLAATS VOOR VERTROUWEN IN NON-PROFIT? -Trust theory -Informatie – asymmetrie -Automatische legitimiteit?

15 AANBEVELINGEN -Onderscheid ‘maatschappelijke’ en ‘organisationele’ E&E -Erken de rol van het management en bestuur -Ontkoppel kerntaak van ondersteunende diensten en processen in de discussie -Erken dat het begrip ‘prestatie’ vaak sociaal geconstrueerd is -Erken dat prestatiemeting een uitdaging is -Zachte vormen van ‘prestatiemeting’


Download ppt "Efficiëntie en effectiviteit in de welzijnssector Lezing voor het Vlaams Welzijnsverbond, 28-9-2012 Bram Verschuere (Hogeschool Gent & Universiteit Gent)"

Verwante presentaties


Ads door Google