De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De gluc Ω mens-methode ® Holistische gewichtsbeheersing én totale gezondheid www.menssana.nu.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De gluc Ω mens-methode ® Holistische gewichtsbeheersing én totale gezondheid www.menssana.nu."— Transcript van de presentatie:

1 De gluc Ω mens-methode ® Holistische gewichtsbeheersing én totale gezondheid

2 1. Even voorstellen……… huisarts van 1984 t/m 1995 arts voor homeopathie (VHAN) sinds 1988 sinds 1996 fulltime natuurgeneeskunde basisopleiding Zijnsoriëntatie arts voor bioresonantie sinds 2005 (ABB) Behandelwijzen Klassieke homeopathie en Inspiring Homeopathy Orthomoleculaire geneeskunde Niet Toxische Tumor Therapie Bioresonantie (BICOM 2000) Hans Reijnen, arts voor homeopathie en bioresonantie

3 2. Inleiding in het onderwerp van vanavond: echt gezond eten Veel mensen denken: “ik eet toch gezond” Kijkend door natuurgeneeskundige bril: “Daar valt heel wat meer over te zeggen”

4 "Gras groeit niet door aan de sprieten te trekken maar door de wortels water te geven."

5 3. Gevalsbeschrijving Marieke: jonge vrouw van 22 jaar Fysieke problemen: Extreme chronische vermoeidheid, niet meer functioneren 6 jaar steeds terugkerende infectieziekten Terugkerende keelontsteking Aanhoudend blaasontsteking of nierbekkenontsteking, vaak antibiotica, nu al 1,5 jaar onderhoudsdosis Chronische vaginale schimmelinfectie (onbehandelbaar) Darmklachten: hardlijvigheid en heftige darmkrampen

6 Vervolg 3 Mentale toestand: Had een burn out Nog overspannen en labiliteit (emotioneel), psychotherapie “voortdurend verstrikt in haar gedachten patronen en weet niet meer wat te doen”

7 4. Overgewicht, het is maar een goede aanleiding BMI Index = Quetelet Index Ondergewicht: < 18,5 Gezond gewicht: 18,5 - 24,9 Overgewicht: 25,0 - 29,9 Vetzucht: > 30,0 Zelf berekenen op Door lengte, gewicht, buikomvang en geslacht in te vullen

8 5. Hypoglycemie Symptomatologie Diagnose Oorzaken Behandeling

9 5.1. Symptomen/gevolgen van het hypoglycemiesyndroom Korte termijn:Lange termijn: Overgewicht Allergieën Vermoeidheid (chronisch) Ouderdomssuiker DarmklachtenKanker Verhoogde bevattelijkheid Hoge bloeddruk Stemmingsstoornis Hart- en vaatziekten Gedragsproblemen

10 5.2. De diagnose hypoglycemie Laboratoriumonderzoek: Het bloedsuikergehalte soms lager dan 4,0 mmol/L Het bloedsuikergehalte soms hoger dan 6,5 mmol/L Diverse keren per dag schommelend Problemen bij het stellen van de diagnose De diagnose nog niet (h)erkend !!! Feitelijk onjuiste benaming Tonen van de grafiek

11 5.3. Oorzaken hypoglycemie Het veel te hoge gebruik van suiker(s) en slechte koolhydraten en (een te laag gebruik van goede koolhydraten) in combinatie met: (een te hoog gebruik van fatale vetten) een te laag gebruik van vitale vetten N.B: er zijn sterke constitutionele verschillen (aanleg)

12

13

14 5.4. De behandeling van hypoglycemie (metabool syndroom) Het zo sterk mogelijk terugdringen van (verborgen) suiker(s) en slechte koolhydraten (witmeel) Streven naar drie hoofdmaaltijden (zonder tussendoortjes) Bewust en consequent, dagelijks gebruik van vitale vetten

15 6. Van behandeling hypoglycemie naar een universele methode: De gluc Ω mens-methode

16 7. De gluc Ω mens-methode: Holistisch dus: drieledige aanpak De component van het lichaam De component van de geest De component van de ziel

17 8. gluc Ω mens: De component van het lichaam 7.1. Voeding Algemene voedingsadviezen Specifieke voedingsadviezen 7.2. Levensstijl

18 8.1. Voeding: algemene voedingsadviezen in ruime mate drinken van zuiver water veel meer verse groenten (anders bereid) twee of drie stuks fruit (liefst als ontbijt) niet meer dan 80% van wat je zou lusten de Slow Food beweging

19 specifieke voedingsadviezen A.Het gebruik van slechte koolhydraten zo sterk mogelijk verlagen B.Het weer meer vet eten, maar dan wel alleen vitale vetten

20 "Ga niet waar de weg je leidt, maar ga waar geen pad is en laat je eigen spoor achter. “ Ralph Waldo Emerson

21 A. Gebruik van slechte koolhydraten verlagen Klopjacht ontketenen tegen slechte koolhydraten, het gaat in hoofdlijnen om 3 categorieën: Zichtbaar zoet Verborgen suikers Witmeel en alle witmeelbevattende producten Streven naar 3 hoofdmaaltijden Schrappen van liefst alle tussendoortjes !!!

22 B. Meer vet eten, maar dan alleen vitale vetten Zo sterk mogelijk verlagen van de dierlijke (fatale) vetten Het verhogen van de vitale (plantaardige) vetten Vitale vetten zitten vooral in: vette vis, noten, zaden, peulvruchten en lijnzaad Wat maakt vetten zo vitaal: de essentiële vetzuren (EVZ’s)

23 De essentiële vetzuren (EVZ’s) Echt essentiële vetzuren: Linolzuur (LZ, ω 6 vetzuur) α-linoleenzuur (ALZ, ω 3 vetzuur) (zitten in ruime mate in lijnzaad) Niet essentieel, wel heel vitaal: Eicosapentaëenzuur (EPZ, ω 3 vetzuur) Docosahexaëenzuur (DHZ, ω 3 vetzuur)) (zitten beide in hoge concentratie in vette vis)

24 De functie van essentiële vetzuren (EVZ’s) Groei - vitaliteit - hersenfuncties - zuurstof- overdracht - opbouw celwand - celdeling - handhaven immuunfuncties - aanmaak hemoglobine - vorming van prostaglandines - antitrombosewerking - ondersteuning nierfunctie - ontstekingsremming - voorkomen hoge bloeddruk - bloedsuikerregulerend - vorming geslachtshormonen - gedragsmodulatie - enz. Er vindt nog steeds eindeloos veel onderzoek plaats naar de functie van EVZ’s

25 In de praktijk : Dagelijks gebruik van het Budwigpapje als ontbijt o Alternatief: het olie-eiwit mengsel (als ontbijt, bij lunch of diner) Of: het gebruik van visoliecapsules als voedingssupplement

26 "Zwemmen kan je niet leren door een schriftelijke cursus. " Willem de Ridder

27 8.2. Levensstijl Voldoende lichaamsbeweging Slim sporten Herstel van verbroken verbinding met natuur Onthaasten en ont-moeten

28 9. gluc Ω mens: de component van de geest Wakker worden uit onwetendheid: bewustwording We zijn onze spirit kwijt geraakt; hoe vinden we die terug? Twee manieren om weer inspiratie op te doen: Het tijdschrift Ode Ervin Laszlo en De Club van Boedapest Psychologie van eetgedrag Verhoogde actie in het geestelijke

29 10. gluc Ω mens: de component van de ziel Verbinding maken met je eigen (diepere) gevoelsleven en dat van anderen. Intensivering van de communicatie over het gevoelsleven (metacommunicatie) en verhoging van de kwaliteit van de communicatie. Het opheffen van de dualiteit: jezelf ten diepste verbinden ook met alle negatieve emoties.

30 11. Homeopathie en de gluc Ω mens- methode Klassieke Homeopathie: De op het individu gerichte aanpak (niet de ziekte maar de zieke staat centraal) De homeopathische diagnose is het vinden van het zogenaamde constitutiemiddel (simillimum: het meest gelijkende geneesmiddel) Inspiring Homeopathy: proceshomeopathie in 7 universele lagen De twee centrale lagen: Carcinosinum Saccharum officinale

31 12. De gluc Ω mens-methode ® samengevat in schema

32 1. De component van het lichaam 1.1Voeding Algemene voedingsadviezen. Je gaat het gebruik van slechte koolhydraten zo sterk mogelijk verlagen. Je gaat weer meer vet eten, maar dan wel alleen vitale vetten. Facultatief: het gebruik van een multivitaminepreparaat en/of een antioxidantencombinatie. 1.2Levensstijl Meer bewegen en sporten/ herstel van de verbinding met de natuur Slim sporten en afvallen: gedurende langere tijd op een lager inspanningsniveau sporten ! Onthaasten en ont-moeten. 2. De component van de geest Wakker worden uit de onwetendheid: bewustwording. Studie maken van wat echt gezond eten is (alleen en in groepjes). Hier de motivatie uit putten om in actie te komen. Een eind maken aan de ontgeestelijking: Inspiratie opdoen en levend houden. Verdiepen in de psychologie van het eetgedrag. Aandacht schenken aan de innerlijke leegte en ontdekken hoe je tot werkelijke innerlijke vervulling komt. Jezelf oefenen in optiekverhoging. 3. De component van de ziel Verbinding maken met je eigen (diepere) gevoelsleven en dat van anderen. Intensivering van de communicatie over het gevoelsleven (metacommunicatie) en verhoging van de kwaliteit van de communicatie. Het opheffen van de dualiteit: jezelf ten diepste verbinden ook met alle negatieve emoties.

33 13. Toelichting op de gekozen naam: Mens Sana: de gluc Ω mens-methode ® ‘gluc’ van glucose, refererend aan de suikerstofwisseling ‘Ω’ van de Ω 3- en 6 essentiële vetzuren ‘mens’ is het eerste deel van mens sana: een gezonde geest mens sana in corpore sano: een gezonde geest in een gezond lichaam

34 14. Over het toepassen van de gluc Ω mens-methode ® Helpt heel goed tegen overgewicht (en bij hypoglycemie) Helpt bij alle gezondheidsproblemen Mag altijd toegepast worden Begint als methode en eindigt als nieuwe levenswijze De methode is slechts een regielijn, daarbinnen heel veel ruimte voor individuele accenten en voor eigen creativiteit

35 15. Hypoglycemie versus metabool syndroom (syndrome X) Het metabool syndroom: Een te hoog BSG (> 6,1 mmol/L) Met twee van de volgende afwijkingen: Hoge BMI en met name te hoge buikomvang Hoge bloeddruk Hoog cholesterol in het bloed Hoog vetgehalte in het bloed

36 15.1. Hypoglycemie als spin in het web Hartziekte Allergieën Suikerziekte Overgewicht Diarree Obstipatie ADHD Autisme Depressie Kanker Verhoogde bevattelijkheid Chronische vermoeidheid

37 "Neem eens afstand, 't geeft meer zicht." Gregor Frenkel Frank

38 16. De tabel met koolhydraten naar glycemische index (M.Montignac, Fra) De Glycemische Index (GI) van een koolhydraat is het getal dat de snelheid weergeeft waarin de koolhydraat het bloedsuikergehalte (BSG) doet stijgen. De GI van zuivere glucose wordt gelijk gesteld aan 100 Slechte koolhydraten hebben een GI van Goede koolhydraten hebben een GI van

39 Slechte koolhydraten (deel 1) 110 Maltose (Bier) 103 Dadelstroop 100 Glucose/ dextrose/ druivensuiker 95 Aardappels uit de oven, frites 95 Rijstebloem 95 Gemodificeerd zetmeel (witmeel) 90 Aardappelpuree, chips 85 Honing 85 Zeer wit brood (hamburger) 85 Gekookte wortelen 85 Cornflakes, popcorn 85 Snelkookrijst, rijstwafel, gepofte rijst 80 Tuinbonen (gekookt) 80 Chips 80 Tapioca meel (Cassave) 80 Gedroogde dadels 75 Pompoen, watermeloen 70 Suiker 70 Wittebrood (stokbrood) 70 Ontbijtgranen (met geraffineerde suiker) 70 Gekookte aardappel, meiknolletjes, koolraap

40 Slechte koolhydraten (deel 2) 70 Cola, frisdranken 70 Koekjes 70 Witte rijst 70 Noedels, ravioli 65 Couscous 65 Jus d’orange (industrieel) 65 Rozijnen 65 Bruin brood 65 Aardappels in de schil 65 Rode biet 65 Jam met suiker 60 Verse dadels 60 Griesmeel 60 Langkorrelige geraffineerde rijst 60 Banaan, meloen, lychees 55 Witte pasta zacht gekookt 55 Zandgebak

41 Goede koolhydraten (deel 1) 50 Bruin brood verrijkt met extra zemelen 50 Boekweitmeel, boekweitflensjes 50 Zilvervlies rijst, basmati rijst 50 Erwtjes uit blik 50 Bataat, mango 50 Volkoren pasta 45 Capucijners 45 Spagetti, al dente (beetgaar) 45 Gekookte bulgur 40 Druiven 40 Verse doperwtjes 40 Lonton, ketan (Indonesche kleefrijst) 40 Chinese kleefrijst 40 Vers geperst sinasappelsap 40 Biologisch appelsap 40 Ontbijtgranen (volkoren, zonder suiker) 40 Pompernikkel (donker roggebrood) 40 Volkoren roggebrood, volkoren tarwebrood 40 Volkorenpasta, al dente (beetgaar) 40 Bruine bonen 35 Vijgen, gedroogde abrikozen 35 Chinese mie (van mungoboon) 35 Indiase wilde mais

42 De beste koolhydraten (deel 2) 35 Wilde rijst 35 Quinoa 35 Sinasappel, peer 30 Rauwe wortelen 30 Melkproducten 30 Witte bonen 30 Bruine en gele linzen 30 Kikkererwten 30 Perzik, appel 30 Sperziebonen 30 Soja vermicelli 22 Vruchtenjam zonder suiker 22 Groene linzen 22 Bittere chocolade (min 72% cacao) 22 Gele en groene spliterwten 22 Kers, pruim, grapefruit 20 Fructose 20 Soja bonen, gekookt 15 Tofu, tahoe 15 Walnoten, pinda’s 15 Verse abrikozen 15 Knolselderij 10 Ui, knoflook 10 Bladgroente, tomaten, aubergines, courgette’s, enz.

43 17. De tabel met vitale vetten en fatale vetten (U.Erasmus, Ca) Fatale vetten zijn bijna alle dierlijke vetten omdat ze verzadigde vetten bevatten (harde vetten) Vitale vetten zijn alle plantaardige vetten (en die van vette vis) omdat ze meervoudig, onverzadigde vetzuren bevatten

44 Udo’s choice oliemix (Flax Oil/Barlean’s, Perfect Balance) Hennep (komt misschien niet door de overheidskeuring) Vlas (lijnzaad) Sojabonen Vis Walnoten Zeewier Zonnebloemzaden Sesamzaden Amandelen Wild gevogelte Hazelnoten Hertenvlees Kip Verse, mechanisch geperste oliën in donkerbruin glas Teunisbloemolie Eieren Boter Lamsvlees Rundvlees Geroosterde noten en zaden Zuivelproducten Varkensvlees Geraffineerde oliën Geraffineerd zetmeel Suiker Let op: Frituuroliën hier staan goede vetten boven Margarines, bakvetten en slechte vetten onder!!! Alcohol Vitaal Fataal

45 18. Het Budwigpapje of het olie-eiwit mengsel Het Budwigpapje 1-2 eetlepels magere kwark of yoghurt (liefst 0% vet) 1-2 eetlepels biologische lijnzaadolie van hoge kwaliteit 2-3 eetlepels graanproducten Het olie-eiwit mengsel 20 eenheden magere yoghurt (+/- 6% eiwit) 2-3 eenheden vers oliemengsel (lijnzaadolie al of niet gemengd met andere oliën zoals saffloer, borage, e.a.)

46 BelastbaarheidBelasting Distress Gezonde voeding Rust Beweging Levensinstelling Stress Sporten Slechte voeding Milieu Roken Chronische ziekten

47 Verhouding van de huidige voeding Eiwitten: % Vetten: 30 – 40 % Koolhydraten: 50 – 55 % Gewenste situatie “Paleolithische voeding” Rel. weinig ongeraf. KH: % Ruime inname van goede eiwitten: 20-30% Voldoende inname essentiele vetzuren: 20 – 30 %

48 Eiwitten Zorg voor voldoende eiwitrijke producten: Vlees van bewegende dieren: 400 gr. P/W Vis uit de zee: 500 gr. P/W, ½ vette vis Eieren: 6 per week Noten en zaden: met mate Peulvruchten: I.p.v. granen

49 Nadeel Glycaemische Index Geen correctie voor hoeveelheid KH van een voedingsmiddel Beter : Glycaemische Lading Stokbrood G.I. = 95 Gr. KH/100 gr. = 55,4 G.I. = 52,6 Aardappelen G.I. = 95 Gr. KH/100 gr. = 14,8 G.I. = 14,1 Advies G.L. < 15

50 Invloeden op bloedglucosestijging Bereidingswijze Combinatie van voedingsstoffen Aanwezigheid vezels Glycaemische lading Stress Verhouding amylose/amylopectine

51 "Er is nooit een laatste einde. Er is altijd weer een nieuw begin. " Joop Piëete


Download ppt "De gluc Ω mens-methode ® Holistische gewichtsbeheersing én totale gezondheid www.menssana.nu."

Verwante presentaties


Ads door Google