Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Justitie & hulpverlening
2
JUSTITIE Geen afgelijnde sector Grote spreiding bevoegdheden
Snel veranderend beleid en beleidsoriëntatie Politiek en maatschappelijk gevoelig Grens tussen justitie en hulpverlening is vaak vaag
3
Hulp- en dienstverlening
Hoe wegwijs raken als verwijzer? Hoe zicht krijgen op bevoegdheden? Hoe vlot instappen op het bestaande aanbod?
4
uitgangspunten Bevoegdheid Toegankelijkheid Diensten Doelgroep
5
bevoegdheid Gemeenschap tegenover federaal wat speelt?
Historische ontwikkeling Politieke bevoegdheidslogica Expertise Inhoudelijke accenten
6
toegankelijkheid Vrijwillig tegenover verplicht is tegelijk een beetje een verhaal van rechtstreeks of niet rechtstreeks toegankelijk (mandaatgericht) ‘Vrijwillig’ situeert zich eerder op eerste en tweede lijn ‘Verplicht’ eerder op tweede (ambulant) en derde (residentieel)
7
diensten problematiek als invalshoek maatregel als invalshoek
hulpvraag als invalshoek Is in de realiteit voor cliënten en diensten vaak een kluwen
8
doelgroep Lijkt beter afgebakend voor wie nog niet zo vertrouwd is met sector Lijkt het makkelijkst hanteerbaar gezien vertrek van cliënt en diens verhaal Via vertrek doelgroep en verhaal wordt verwijzing naar diensten met know-how meteen een meer gerichte verwijzing
9
doelgroep Burgers Slachtoffers Daders Minderjarigen Meerderjarigen
10
burgers Informatie en advies via rechtswinkels, juridische dienstverlening OCMW, eerstelijnsinformatie Justitiehuizen, …
11
slachtoffers Slachtofferbejegening (politie)
Slachtofferonthaal (justitiehuis) Slachtofferhulp (CAW’s)
12
daders Verplicht via justitiële maatregelen
Via beschermingsmaatregelen via vrijwillige hulpverlening
13
Het werkveld: slachtoffers
Menselijke aanpak Medeleven Informatie herstel
14
Het werkveld: slachtoffers
Het hulpaanbod Slachtofferzorg Slachtofferbejegening Slachtofferonthaal Slachtofferhulp slachtoffertherapie
15
Het werkveld: slachtoffers
Hulpverleningsdiensten Niet – categoriaal CAW CGG Categoriaal Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Vluchthuis mishandelde vrouwen Justitiële diensten Dienst slachtofferonthaal
16
Het werkveld: het justitiehuis
Verlenen informatie, bijstand, doorverwijzing Bemiddelen tussen dader en slachtoffer Uitvoeren van voorlichtings- en begeleidingstaken Trefpunt voor overleg
17
Het werkveld: het justitiehuis
Vrij toegankelijk Slachtofferonthaal eerstelijnswerking
18
Het werkveld: het justitiehuis
Niet vrij toegankelijk (via mandaat) Vrijheid onder voorwaarden Bemiddeling in strafzaken Autonome werkstraf Probatie
19
Het werkveld: het justitiehuis
Niet vrij toegankelijk (via mandaat) Beperkte detentie Elektronisch toezicht Voorwaardelijke invrijheidstelling Terbeschikkingstelling Vrijstelling op proef (als geïnterneerde)
20
Het werkveld: het justitiehuis
Niet vrij toegankelijk (via mandaat) Burgerrechtelijke opdrachten
21
Het werkveld: justitieel welzijnswerk
Sleutelrol hulp- en dienstverlening aan gedetineerden Werkt onder de koepel van een CAW Voor verdachten ,daders en hun onmiddellijke omgeving Individuele en structurele ondersteuning Met professionelen en vrijwilligers
22
Het werkveld: justitieel welzijnswerk
Binnen de gevangenis Individueel (trajectbegeleiding) Structureel (organisatie ondersteuning) Vrijwilligers Buiten de gevangenis Informatie Advies Psychosociale ondersteuning
23
Het werkveld: de gevangenis
Doel = hetzelfde aanbod voor gedetineerden als voor burgers Domeinen: welzijn, gezondheid, werk, onderwijs, cultuur, sport Aanbod vanuit Vlaamse Gemeenschap en vanuit Justitie
24
Het werkveld: de gevangenis
De psychosociale dienst onthaal, begeleiding, advies Informatieverschaffer rond planning detentie en strafuitvoeringsmodaliteiten Multidisciplinair Focus is reclasseringsgericht
25
Verwijzing of op zoek naar info?
Rond rechten en plichten: Justitiehuis, OCMW, … Rond slachtoffers: CAW’s voor hulp, Justitiehuis dienst slachtofferonthaal rond meer proceduregebonden aangelegenheden Rond daders: Justitiehuis, JWW Als betrokken derde: JWW, Justitiehuis, (zelf)hulpgroepen, andere reguliere hulpverlening
26
uitdagingen Preventie Responsabilisering Een goed beleid kiezen
Professionalisering Maatzorg en kwaliteitszorg Wachtlijsten betaalbaarheid
27
knelpunten Beroepsgeheim Samenwerking Motivatie Meldingsplicht
Hulp of controle
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.