De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek naar vormingsbehoeften en kennis van doorverwijsmogelijkheden bij gemeentelijke diensten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek naar vormingsbehoeften en kennis van doorverwijsmogelijkheden bij gemeentelijke diensten."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek naar vormingsbehoeften en kennis van doorverwijsmogelijkheden bij gemeentelijke diensten

2 Wie werd ondervraagd Gemeenten  Brasschaat:preventiewerker, jeugddienst+OCMW  Brecht:sociale dienst+OCMW  Essen:gezondheidsambtenaar+OCMW  Kalmthout:gezondheidsambtenaar+OCMW  Malle:sociale dienst+OCMW  Ranst:OCMW  Schoten:sociale dienst  Stabroek:OCMW  Wijnegem:gezondheidsambtenaar+OCMW  Wuustwezel:gezondheidsambtenaar+OCMW  Zandhoven: gezondheidsambtenaar+OCMW  Zoersel:sociale dienst Politie  Regio Brecht, Zoersel, Malle, Schilde: commissaris slachtofferhulp  Brasschaat : sociale dienst  Regio: Strabroek, Hoevenen, Kapellen: sociale dienst  Schoten: sociale dienst

3 Wie kreeg vorming  Zeer weinig mensen volgden vorming over depressie en zelfmoord  Vooral personeel van thuiszorgdiensten en van de politie  Vorming is sterk afhankelijk van de taakopvatting van het personeel  Weinig rechtstreekse confrontatie  Weinig kennis over  Weinig herkenning van

4 Verwachtingen  De functie bepaalt de vormingsprioriteiten  Uitgesproken verantwoordingsplicht  Vooral OCMW-personeel heeft grote vormingsbehoefte

5 Verwachtingen  Basiskennis over depressie en zelfmoord  Vaardigheden aanleren  Hoe herkennen?  Welke attitude aannemen?  Hoe omgaan met?  Hoe en naar wie verwijzen?

6 Welke verwijsmogelijkheden kent men in zijn gemeente  Hoofdzakelijk: de huisarts  Andere mogelijkheden bestaan niet of zijn niet gekend.  Drie specifieke mogelijkheden in de regio  CAW Brasschaat  CAW Schoten  CGG Digezon Zoersel

7 Welke verwijsmogelijkheden kent men buiten zijn gemeente  Vooral OCMW en politie vertrouwd met sociale kaart, gemeenten minder  Weinig kennis mogelijkheden en daarom weinig doorverwijzingen  Scepsis t.o.v. nulde lijnsvoorzieningen

8 Knelpunten bij doorverwijzen  Beperkt en soms gebrekkig aanbod (spoeddienst - voorrang voor bepaalde gemeente - nazorg)  Lange wachtlijsten  Verouderde informatie op sociale kaart  Taalproblemen  Financiële drempel  Bereikbaarheid  Moeilijk om cliënten te overtuigen  Weinig zorgoverleg  Moeilijk samenwerken met de huisarts  Crisisverwijzing  Gedwongen opname

9 Conclusies  Onbekend is onbemind  Duidelijke vormingsbehoefte vooral bij OCMW en gemeente  Beperkte vormingsmogelijkheden  Taakopvatting en functiebeschrijving  Tijd en mogelijkheden

10 Conclusies  INHOUD  Basiskennis over depressie en zelfdoding  Basisvaardigheden  Doorverwijsmogelijkheden concreet voorstellen: kennismaken met de sector

11 Hoe verder  Sensibiliseren gemeente- en OCMW- besturen  Zoeken van aanbieders en samenstellen van aanbod  Promoten van vorming


Download ppt "Onderzoek naar vormingsbehoeften en kennis van doorverwijsmogelijkheden bij gemeentelijke diensten."

Verwante presentaties


Ads door Google