De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De toegankelijkheid van de hulp- en dienstverlening rond (echt)scheidingssituaties onder de loep genomen Kim CRAEYNEST, Valérie CARRETTE en Joost BRONSELAER.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De toegankelijkheid van de hulp- en dienstverlening rond (echt)scheidingssituaties onder de loep genomen Kim CRAEYNEST, Valérie CARRETTE en Joost BRONSELAER."— Transcript van de presentatie:

1 De toegankelijkheid van de hulp- en dienstverlening rond (echt)scheidingssituaties onder de loep genomen Kim CRAEYNEST, Valérie CARRETTE en Joost BRONSELAER

2 Bereikbaarheid Beschikbaarheid Betaalbaarheid Begrijpbaarheid Bruikbaarheid Waar situeren zich de knelpunten van elke dimensie in het hulpverleningsaanbod voor kinderen en ouders in (echt)scheidingssituaties?

3 = Het belang van kennis op het bestaande aanbod. Voor volwassenen: - Te weinig duidelijke informatie over scheidingssituaties - Hulpverlening te complex - Cliënten weten niet waar ze terecht kunnen met hun vragen - Te weinig publiciteit door zelfstandige hulpverlening - Drempels door het hulpverleningsaanbod zelf

4 Voor kinderen: - Tekort aan kennis over: - hulpverleningsaanbod - echtscheidingswetgeving - hoorrecht - herkennen en omgaan met problemen bij scheiding  Slechts 41 % van de cliënten met de grootste nood aan ondersteuning, wordt bereikt door het hulpverleningsaanbod.

5 = Aanwezigheid van een aanbod en de mate waarin het aanbod te verkrijgen is. Voor volwassen : - Groot tekort aan aanbod van diensten: ° Crisisopvang ° Ouderschaps- en scheidingsbemiddeling ° Sociale huisvesting ° Vluchthuizen ° Therapaie / psychologisch aanbod (allochtonen) ° Gezinsbegeleiding ° Juridische hulp …

6 Voor kinderen: - Geringe beschikbaarheid van het hulpverleningsaanbod: ° tekorten qua crisisopvang ° te weinig psychologische hulpverlening  20% van de cliënten in een scheidingssituatie klaagt over te lange wachttijden voor hulpverlening en lange gerechtelijke procedures.

7 = het ervaren van de verschillende soorten kosten in de hulp- of dienstverlening - Vooral in de psychologische hulp in scheidingssituaties is te duur - Kansarme gezinnen hebben een hoger risico - Onbetaalbaarheid van huisvesting  24% van de cliënten vindt de hulp- en dienstverlening in scheidingssituaties financieel te hoog is.

8 = Informatie en advies voor cliënten is in verstaanbaar taalgebruik. - Vooral maatschappelijk kwetsbare personen begrijpen niet wat door de hulpverleners wordt meegedeeld - Moeizame communicatie en overleg tussen de hulpverleners  9% van de cliënten vindt dat er een te ingewikkeld taaljargon wordt gebruikt in de hulp- en dienstverlening

9 = Mate waarin de hulp- en dienstverlening aansluit op de specifieke noden, vragen en verwachtingen van de cliënt. - Gebrekkige deskundigheid van de hulpverleners  Slechts 26% van de cliënten is ervan overtuigd dat hun hulp- en dienstverlening een oplossing biedt voor hun problemen.

10

11  Foto1: achterwerk/2007/12/09/tara-en-lotte-gescheiden-ouders/  Foto2: nderwijs/leerlingenzorg/verdriet_en_rouw_ut nderwijs/leerlingenzorg/verdriet_en_rouw_ut  Foto 3 :  Schema: CRAYNEST K., CARETTE V. & BRONDELAER J. Waar knelt het schoentje? De toegankelijkheid van de hulp- en dienstverlening rond (echt)scheidingssituaties onder de loep genomen. In: Tijdschrift voor Welzijnswerk, jg.31, nr.283, 2007.


Download ppt "De toegankelijkheid van de hulp- en dienstverlening rond (echt)scheidingssituaties onder de loep genomen Kim CRAEYNEST, Valérie CARRETTE en Joost BRONSELAER."

Verwante presentaties


Ads door Google