De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

CUEKA -spel Drs. Marion Prieckaerts – Universiteit Maastricht (Faculteit Cultuurwetenschappen) cultuureducatie Nederland –kunst- en cultureel erfgoed in.

Verwante presentaties


Presentatie over: "CUEKA -spel Drs. Marion Prieckaerts – Universiteit Maastricht (Faculteit Cultuurwetenschappen) cultuureducatie Nederland –kunst- en cultureel erfgoed in."— Transcript van de presentatie:

1 CUEKA -spel Drs. Marion Prieckaerts – Universiteit Maastricht (Faculteit Cultuurwetenschappen) cultuureducatie Nederland –kunst- en cultureel erfgoed in het basisonderwijs –hoofd – hart – handen (reflectief, receptief, actief) –verankering, visie- & beleidsontwikkeling CUEKA : CUltuur Educatie KApstokken spel doelgroep –basisonderwijs: teams en culturele werkgroepen doel –speelse activering teamdiscussie : draagvlak voor cultuureducatie –gezamenlijk inzicht vergaren : teamleren –‘kapstokken’ als handvatten voor cultuureducatie : mentale modellen –structurering teamkeuzes : gemeenschappelijke visie

2 spelbord 1

3 spelbord 2

4 spelbord 3

5 cultuureducatie ‘KAPSTOKKEN’ hoeveel ? STCPSW hoe ? LBMTSD wat ? PFGRCU met wie? CPSWWW CCN

6 spelbord 4 + 5

7 ST speeltuin o‘leuke’ dingen doen recreatief, ontspanning ospeels plezier geen bewuste leerdoelen ospontaniteit en toeval incidenteel, geringe planning CP cultuurparcours ohouvast structuur, overzicht oresultaat-plezier inzet en uitkomsten ouitgestippeld planning, onderbouwing, doelgericht SW spinnenweb osamenhang verwevenheid, verbinding oontdekkings-plezier vanuit behoefte doelen stellen oaansluiting doelgerichte dynamiek, organisch HOEVEEL ? Hoe ‘beweegt’ het in en door de school en het onderwijs? intensiviteit en vorm van cultuureducatie in school en onderwijs

8 HOE? Hoe ‘voeden’ we ze met cultuureducatie? samenstelling curriculum & afstemming op leerlingen en team LB lopend buffet okeuze uit kant-en-klaar uitgaan van aanbod o‘smaak’ – ‘honger’ – ‘beurs’ basale keuzecriteria MT maaltijd ozelf bereiden enige kennis van bereiding en ingrediënten oschijf van 3 (actief-receptief-reflectief) streven naar evenwicht en samenhang ohalfproducten - recepten gebruik van externe inspiratie SD sportdieet odoelgerichte afstemming uitgangspunt: behoeftes, effecten, evaluatie overantwoorde samenstelling onderbouwing door experts

9 WAT? Waarmee ‘voeden’ we ze? gewenste culturele bagage en beoogd cultureel bereik PF pommes frites obekend en populair geliefd, moeiteloos omaagvullend en hapklaar introductie overbodig GR groenten obreed assortiment disciplines, soorten, vormen, gradaties ovoedzaam culturele ‘bouwstoffen’ CU culinair oexquise ‘grensverleggende’ selectie otafelmanieren nodig introductie en opbouw

10 MET WIE? Hoe leggen we verbinding met de ‘buiten’-wereld? samenwerkingsverbanden in culturele en sociale omgeving CPS centre parc school ozelfvoorzienend binnen schoolmuren oselectieve verbinding buitenwereld bescherming, afscherming WWW wijk wijd web o wisselwerking soc-culturele omgeving diversiteit van samenwerking o cultuur als onderdeel zorg, welzijn, jeugd-, buurtbeleid CCN cultural community network o contact met culturele omgeving actief, doelgericht o artistiek-culturele doelstellingen artistiek-culturele experts

11 spelbord 6


Download ppt "CUEKA -spel Drs. Marion Prieckaerts – Universiteit Maastricht (Faculteit Cultuurwetenschappen) cultuureducatie Nederland –kunst- en cultureel erfgoed in."

Verwante presentaties


Ads door Google