De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NIBI CONFERENTIE 2013 Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?

Verwante presentaties


Presentatie over: "NIBI CONFERENTIE 2013 Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?"— Transcript van de presentatie:

1 NIBI CONFERENTIE 2013 Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?

2 Waarom?

3 Wat gaan we doen? Voorbeelden Opdrachten (individueel, tweetal, groep) Informatie over motivatie Toepassen in je les Afsluiting

4 Individueel Wat doe je al in de klas om te motiveren?

5 Kanamori Kanamori is een meester van groep 6 op een basisschool in Japan. Kanamori

6

7 Sitskoorn Hersenen worden gevormd door specifieke karakteristieken in je omgeving en de dingen die je doet. Je brein vormt je zijn, maar je zijn vormt ook je brein.

8 Prikkels in en uit de hersenen

9 Anatomie

10 Ontwikkeling van de hersenen 1. primaire sensorische gebieden  waarneming 2. motorische gebieden  voorbereiding en uitvoering van bewegingen 3. associatiegebieden  integratie van verschillende zintuigeninformatie 4. prefrontale gebieden  motivatie, impulscontrole, tijdsperspectief, redeneren, consequenties, oordeelsvermogen, langetermijnplanning, inzicht in relaties, grenzen herkennen, verantwoordelijkheid

11 Jolles: Leer een adolescent denken Brein ontwikkelt zich in relatie tot prikkels van omgeving Brein is plastisch en in ontwikkeling Stimuleer de natuurlijke nieuwsgierigheid Leer ze: kiezen luisteren reflecteren/zelfreflectie J Jolles, Ellis en het verbreinen, 2010

12 Motiveren Waar heb ik het allemaal voor nodig? Adolescent is nog geen volwassenen Docent moet helpen keuzes te maken Lesstof plaatsen in belevingswereld van de leerling Emoties adolescent gebruiken Docent centraal leerling centraal J Jolles, Ellis en het verbreinen, 2010

13

14 Veel leerlingen … Vervelen zich in de klas vertonen onbedoelde activiteiten zijn al goed bezig maar … kunnen meer De zesjescultuur voorbij?!

15 Betekenis van de cijfers: 10= uitmuntend 9= zeer goed 8= goed 7= ruim voldoende 6 = voldoende 5= bijna voldoende 4= onvoldoende 3= zeer onvoldoende 2= slecht 1= zeer slecht

16 Jouw Motivatie Neem iets in gedachten waarvoor je sterk gemotiveerd bent? Motivatiesterkte 0  100 = …  Wie bepaalt het doel?  Denk je dat het haalbaar is?  Ga je het alleen doen? Heb je anderen nodig? Wat als …  … een ander het doel van jou zou veranderen?  … je constateert dat het niet meer haalbaar is?  … de mensen waarvoor je het doet (?) het onbelangrijk lijken te vinden

17 Opdracht bouwstenen Maak tweetallen Zit met de rug naar elkaar toe Eén krijgt twee bouwsteentjes en een opdracht

18 Opdracht bouwstenen Wat gebeurde er met de motivatie?

19 Deci en Ryan Autonomie Competentie Relatie

20 Intrinsieke motivatie Beloning & Straf A- motivatie Intrinsieke Motivatie Schuld, Trots, Schaamte Belang wordt (door leerling) erkend Gekoppeld aan eigen Normen & Waarden Maximale Autonomie Competentie Relatie Geen … Autonomie Competentie Relatie Extrinsiek uitkomst niet gelijk aan de activiteit zelf, externe druk) intern gewenste uitkomst, per definitie geen druk van buitenaf Autonomie Competentie Relatie Motivatie Deci & Ryan

21 Motivatie en Onderwijs Hoe meer richting intrinsiek … hoe meer … + Betrokkenheid + Welbevinden + Zelfregulerend vermogen en hoe … + beter de leerresultaten (met name: op begripsniveau) Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie

22 Motivatie en Onderwijs Autonomie

23 Meer Motivatie? Hoe dan? 1. Autonomie bevorderend lesgeven Autonomie bevorderendControlerend (met macht) Leerling-perspectief is waardevol Docent-doelen centraal Autonomie bevorderendControlerend (met macht) Leerling-perspectief is waardevol Docent-doelen centraal Intrinsieke motivatie benadrukkenExtrinsieke motivaties noemen Autonomie bevorderendControlerend (met macht) Leerling-perspectief is waardevol Docent-doelen centraal Intrinsieke motivatie benadrukkenExtrinsieke motivaties noemen Taal niet-controlerendDwingende taal Autonomie bevorderendControlerend (met macht) Leerling-perspectief is waardevol Docent-doelen centraal Intrinsieke motivatie benadrukkenExtrinsieke motivaties noemen Taal niet-controlerendDwingende taal Betekenisvolle argumentatieVerwaarloost betekenisgeving Autonomie bevorderendControlerend (met macht) Leerling-perspectief is waardevol Docent-doelen centraal Intrinsieke motivatie benadrukkenExtrinsieke motivaties noemen Taal niet-controlerendDwingende taal Betekenisvolle argumentatieVerwaarloost betekenisgeving KeuzesEén keus Autonomie bevorderendControlerend (met macht) Leerling-perspectief is waardevol Docent-doelen centraal Intrinsieke motivatie benadrukkenExtrinsieke motivaties noemen Taal niet-controlerendDwingende taal Betekenisvolle argumentatieVerwaarloost betekenisgeving KeuzesEén keus Leerling-perspectief kennen en accepteren Docentdoelen met macht handhaven Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie

24 1. Autonomie 2. Competentiegevoel ondersteunen  Info over taak geven  Gereedschappen bieden  Optimale uitdaging bieden  Oplossingsgerichte feedback geven  Positief oplossingsgericht op feedback reageren Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie Meer competent voelen? Hoe dan?

25 1. Autonomie bevorderend lesgeven 2. Competentiegevoel ondersteunen 3. Relatie bevorderen  Positief pedagogisch klimaat  Wat werkt, doe daar meer van Meer relatie? Hoe dan? Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie

26 Keuzes voor de leerling? Tijdens het keuzemoment … autonomie  ‘choosing’ x ‘picking‘ competentie  niet te veel  niet te moeilijk  niet laissez-faire relatie  passend in cultuur  ondersteunen bij kiezen Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie

27 Ná het keuzemoment! Autonomie bevorderen … Praten (mee laten beslissen?) over …  Betekenis van de keuzes  Werkmethoden  Inlevermomenten  Manieren van evaluatie  Oplossingen (of over hoe die te verzinnen) Loslaten Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie

28 Competentiegevoel bevorderen … Taken: uitdagend én haalbaar Help ze ‘plannen’ Geef structuur Geef oplossingsgerichte feedback Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie Ná het keuzemoment!

29 Relatie bevorderen … Tegen de tijd dat je autonomie bevorderend bezig bent en hun competentiegevoel weet te stimuleren en ze mogen voor hen relevante keuzes maken …... dan zit het met die relatie al aardig goed Meer motivatie Autonomie Competentie Relatie Ná het keuzemoment!

30 Opdracht werkvormen Iedere groep (6 – 10) krijgt een aantal werkvormen 1. Per tweetal: geef sterren (max 5) aan deze werkvorm  Autonomie  Competentie  Relatie 1. Beoordeel zo veel mogelijk werkvormen op de tafel 2. Noteer de beoordeling op het papiertje met de werkvorm

31 Opdracht werkvormen Per groep (6-10) bepaal je de werkvorm met de meeste sterren. Per groep de beste uitleggen. Ga je deze werkvorm toepassen?

32 Over deze workshop Welke motiverende elementen ben je in deze workshop tegengekomen?


Download ppt "NIBI CONFERENTIE 2013 Chaos in het puberbrein Is motivatie de oplossing?"

Verwante presentaties


Ads door Google