De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Slide 1 Feedback = een geschenk 23/02/2010 - HUB.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Slide 1 Feedback = een geschenk 23/02/2010 - HUB."— Transcript van de presentatie:

1 slide 1 Feedback = een geschenk 23/02/ HUB

2 slide 2 Waarover wil ik het hebben? Introductie –Korte voorstelling van mezelf en de Groep Colruyt Link tussen feedback en onze missie Link tussen feedback en onze visie op ontwikkeling Link tussen feedback en onze visie op communicatie Praktisch voorbeeld

3 slide 3 Wie ben ik?

4 slide 4 Groep Colruyt : distributie RetailWholesaleFood Service Non-Food Belgium

5 slide 5 Groep Colruyt Speciality Belgium

6 slide 6 Groep Colruyt RetailWholesaleFood Service France CocciMarket

7 slide 7 Groepsmissie Samen duurzaam meerwaarde creëren door waardengedreven VAKmanschap in retail

8 slide 8 Groepsmissie en feedback Samen: gedeelde verantwoordelijkheid Duurzaam: samenwerking op LT, authenticiteit Meerwaarde creëren: feedback is een geschenk waarmee de ontvanger aan de slag kan mbt ontwikkeling Waardengedreven: –Respect –Eenvoud –Dienstbaarheid –Samenhorigheid –Geloof VAKmanschap: neemt toe obv ontwikkeling - Hoop - Ruimte - Kracht - Moed

9 slide 9 Van daaruit: een geschenk… Met of zonder directe aanleiding Relationeel –Hoe dieper, hoe persoonlijker Voorbereiding –Wat? Hoe ga ik het brengen/verpakken? –Doelstelling: de ontvanger moet er iets aan hebben Ruimte voor nemen –Niet ‘en passant’ in de gang, moment kiezen Openheid als ontvanger –Er écht naar kijken, laten binnenkomen –Ook igv positieve boodschap Emotie benoemen / bedanken

10 slide 10 Onze visie op ontwikkeling Een paar uitgangspunten: –Positief mensbeeld –In de mate dat mensen groeien, groeit het bedrijf. –Fouten maken mag want je kan eruit leren. –Om een plant te laten groeien moet je er niet aan trekken. Geef hem goede grond, genoeg ruimte en licht en hij groeit vanzelf.

11 slide 11 Onze visie op ontwikkeling (2) –Het individu als eigenaar van zijn/haar eigen leerproces. –Niet veranderen, wel ruimte om stil te staan – bewust-zijn verhogen om inzicht te krijgen in zonne-en schaduwkanten. –Mensen hebben verschillende competentieniveaus en verschillende leerstijlen. –Gedrag wordt bepaald door individu en context. –Leren en delen wat men geleerd heeft, voedt het collectief brein en maakt zo het individu én de organisatie sterker.

12 slide 12 gedrag Spiritualiteit : verbinding met groter geheel, vaak onderbewust Persoonlijkheid : voorkeuren, karaktertrekken normen, waarden, overtuigingen zelfbeeld Competenties : kennis vaardigheden attitudes zichtbaar meer minder waterlijn context motivatoren Gedrag = persoon x context Interactie met omgeving/ context

13 slide 13 Lemniscaat Arbeids - Vreugde Organisatie/ rol persoon « Match » via dialoog tss Chef-MWer Missie Waarden Ambitie strategie Context

14 slide 14 Communicatie en feedback Direct: zeggen wat je te zeggen hebt Rechtstreeks: tegen de persoon in kwestie Rol HR –Ondersteunen –Waar nodig: procesinterventies

15 slide 15 Hoe feedback geven? Back to basics… –GEDRAG benoemen Gemeenschappelijke taal Eenvoudig, simpel, duidelijk Authentiek Empathie (ik – de ander) Feedbackregel / Roos van Leary –‘Moeilijker dan ik dacht’

16 slide 16 Praktisch voorbeeld: 360° feedback Beleid –Focus op ontwikkeling –Top-down –Enkel binnen een veilige context Openheid/vertrouwen Groepsdynamisch proces (!) –Professionele begeleiding –Een tool, middel, instrument (geen doel) –Inspraak >> vanuit wauw-effect –Maakt altijd deel uit van een traject (niet losstaand)

17 slide ° feedback (2) Methodologie –Maximaal streven naar rechtstreekse feedback via begeleide teamsessie –Integratie van feedback in POP –Opvolging via gesprekken met leidinggevende –Debriefing naar FBG’s (engagement) –Toekomstperspectief –Vanuit positief mensbeeld nadruk op zonnekanten

18 slide 18 Praktijkvoorbeeld: fiche Feedback geven is terugkoppelen met een duidelijke scheiding van –feiten –interpretaties –gevoelens –wensen Feedback regel –ik zie / ik hoor / ik stel vast –ik vind / ik denk / ik vermoed / ik veronderstel / ik heb de indruk –ik voel mij… –ik wens / ik verlang / ik hoop

19 slide 19 Praktijkvoorbeeld: fiche (2) Aandachtspunten bij feedback ontvangen –beschouw de opmerking van de ander als een gelegenheid om iets bij te leren –luister naar wat de ander zegt –stel waar nodig vragen ter verduidelijking –maak onderscheid tussen hoofd- en bijzaken –ga na waarmee je het eens bent –ga niet in de verdediging of tegenaanval –blijf je ervan bewust dat de kritiek meestal slaat op je gedrag en geen veroordeling is van je totale persoon Aandachtspunten bij feedback geven –ga na bij jezelf wat jouw gevoel van ontevredenheid is en waarmee het te maken heeft –specifieer wat storend is en waarom –vraag je af of het zinvol is om deze kritiek te geven –ga bij jezelf na wat je wilt bereiken –staaf je feedback met feiten –blijf ook de persoon zien, naast je feedback op zijn/haar gedrag

20 slide 20 Vragen?


Download ppt "Slide 1 Feedback = een geschenk 23/02/2010 - HUB."

Verwante presentaties


Ads door Google