Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDamian Bakker Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Doorbraak Bemoeizorg Zorg voor Beter Harry Gras Caroline Place 2 februari 2009
2
Zorg voor Beter programma VWS Bemoeizorg: een werkveld in ontwikkeling Kloof tussen kennis en praktijk - Quickscan Kansen voor verbetering Waarom een Doorbraaktraject Bemoeizorg?
3
Zorg voor Beter Zorg voor beter is opgezet om een extra kwaliteitsimpuls te geven aan de thuiszorg, ouderenzorg, gehandicaptenzorg en de langdurende GGZ (en OGGZ). zie: www.zorgvoorbeter.nl GGZ onderwerpen: Herstel, Geest en Lichaam, Sociale participatie en Bemoeizorg
4
Bemoeizorgteams hebben te maken met: Veranderde financiering Veranderde wet- en regelgeving WMO/AWBZ Meer diversiteit aan doelgroepen Groeiend aantal teams die bemoeizorg bieden Meer diversiteit in bemoeizorgteams en hun missie, taakopdracht Bemoeizorg: een werkveld in ontwikkeling
5
Het werkveld bestaat uit: Fantastische teams met enthousiaste, profes- sionele, doortastende hulp- verleners (en managers) die, slimme en inventieve ideeën hebben, een scherpe inschatting van de problemen van sociaal kwetsbare mensen en die weten waar de oplossingen liggen……..
6
Quickscan 2006 Reactie van 88 teams (van de ruim 100) die bemoeizorg bieden Verschillende type teams: (F)ACT- teams, Vangnet & Adviesteams (meldpunt), bemoeizorgteams etc. Diverse doelgroepen Functie: frontoffice, backoffice
7
Kansen voor verbetering (extern) Verbetering van de randvoorwaarden: Duidelijke financiering (WMO/AWBZ) Vermindering van bureaucratie Budget voor praktische hulp Vereenvoudiging van de CIZ- indicatieprocedure Vereenvoudiging van privacyregels Opvang- en woonplekken Afstemming tussen justitie, politie en zorgaanbieders
8
Kansen voor verbetering (continuïteit van zorg) Verbetering van bemoeizorg in de teams Verbetering van het eigen zorgproces Verbetering van doorstroom van cliënten in de zorgketen en dus de uitstroom Criteria, richtlijnen voor bemoeizorg Inzicht in uitkomsten, effecten van bemoeizorg Kennis en ondersteuning bij de uitvoering
9
Doorbraak methode Een gestructureerde verbetermethode voor de gezondheidszorg Een groot aantal teams werkt gedurende een jaar aan eigen lokale verbeterdoelen aan de hand van gezamenlijke doelen (gezamenlijke ambities) Deze doelen worden SMART geformuleerd Gericht op gezondheidswinst voor cliënten Monitoring van resultaten/verbeteringen via metingen Cyclisch verbeteren met Plan, Do, Study, Act Begeleiding door een expertteam (inhoud en proces) Deelnemende teams vormen een leernetwerk Doorbraak methode:
10
Doorbraak Bemoeizorg 1.Continuïteit van zorg Doorstroom cliënten bemoeizorg Screening/inschatting problemen Bemoeizorgplannen Bemoeizorgproces Breuken in de zorg/samenwerking (F)ACT onderdelen Integrated Dual Diagnosis Treatment Indicatiestelling Samenwerkingsverbanden 1.Methodisch en professioneel handelen Assertieve outreach/ casefinding Presentiebenadering Cognitieve-gedragsbenadering Presentiebenadering Familiebijeenkomsten Gezinsinterventies Risicotaxatie Motiverende gesprekstechnieken Oplossingsgerichte aanpak Teams vertalen thema’s in lokale doelen afhankelijk van lokale situatie Gezamenlijke ambities: Verbeteren sociaal functioneren Verminderen van problemen op levensgebieden Door te werken aan verbeterthema’s:
11
Deelnemende teams: Ronde 1: 13 teams Ronde 2: 11 teams Samenwerkingsteams, verslavingszorg, RIBW, GGD GGZ, en enkele welzijnsorganisatie Jeugd en volwassenen
12
Verbeterdoelen van de teams ronde 1: Cliënten moeten binnen XX tijd een actueel behandelplan/begeleidingsplan hebben Elke cliënt heeft een logboek/dagboek met daarin een doel: PDSA Cliënten worden gesignaleerd, op een behandellijst geplaatst en toegeleid naar een voorziening/zorg (binnen XX tijd) Begeleidingstijd verminderen Anamnese/psychiater gezien binnen XX tijd Heraanmeldingen verminderen Familiebijeenkomsten XX tijd na binnenkomst Signaleringsfase versnellen Proces verlengen in de keten (samenwerking)
13
Plannen (PLAN’s) zijn dus gericht op: Continuïteit van de zorg Verbetering van het zorgproces Bemoeizorgplan, begeleidings- of behandelplan Doorlooptijd verbeteren, versnellen Modelgetrouw werken (F)ACT
14
En gericht op: Methodisch handelen/interventies Familie-avonden Zorgdagboeken Assertive outreach Motiverende ge- spreksvoering
15
Verbeteracties zijn (DO’s): Systematisch opstellen van een zorg-, behandel-, bemoeizorgplan met cliënten Motiverende gesprekken houden met cliënten Inventarisatie van instellingen en het maken van een (digitale) sociale kaart Bezoeken van netwerkpartners of bijeenkomsten om de samenwerking te verduidelijken en te verdiepen Training en coaching van het team Beschrijven van (onderdelen) van het zorgproces of de methodiek en stapsgewijze besluitvorming daarover Overleg met management
16
Voorbeeld: Plan Cliënten hebben op 22 september een actueel trajectplan; dat wil zeggen dat het plan 3 maanden of korter geleden is bijgewerkt. Do Een trajectplan maken of actualiseren van elke cliënt. Elke cliënt op het digibord zetten met data voor herziening van het trajectplan. Check Op 22 mei vindt een check plaats of 60% van de cliënten een actueel trajectplan heeft. Act Invoering van trajectplannen voor alle nieuwe aangemelde cliënten.
17
Wat levert een ZorgvoorBeter project op voor deelnemende teams? Kwalitatieve resultaten Uitwisseling van kennis en ervaring tussen teams uit het gehele land Enthousiasme voor zelf gekozen verbeteringen voor de praktijk Direct cliëntgebonden resultaten die inzichtelijk zijn voor het team en leidinggevenden Input van kennis door en ondersteuning van experts
18
Alle neuzen dezelfde kant op
19
JIJ zou voortaan aanwezig zijn bij het regio- overleg. Niet waar, HIJ! Gestructureerde manier van verbeteren
20
Wat levert een ZorgvoorBeter project op voor deelnemende teams? Kwalitatieve resultaten Kennis over het implementeren van innovaties en verbeteringen ook voor de toekomst Stimulans voor meten en registeren Reflecteren
21
Wat levert het cliënten op? Kwantitatieve Resultaten Doelen: 1. Verminderen van problemen op levensgebieden POL en CGI 2. Verbeteren sociaal functioneren HoNOS
22
Algemene kenmerken Resultaten over 13 teams Meting bij: 443 cliënten Meetperiode 2 januari - 22 september 2008 Totaal zijn 64 cliënten uitgestroomd. Redenen: - 29 x doorgestroomd - 4 x afgehaakt - 6 x verhuisd - 5 x tijdelijk uit beeld (opname) - 16 x anders
23
Sekse cliënten 298 mannen 166 vrouwen
24
Periode in zorg
25
Problemen op Levensgebieden - POL Aantal cliënten Nul meting Tweede meting Derde meting Vierde meting POL 443361273236 Vier deelgebieden Uitval
26
POL resultaten ernst individueel A. Op individueel niveauNulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbetering Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Contactleggen en houden1,92661771,923512631% 2.Lichamelijke gezondheid1,53331101,42808124% 3.Voedingstoestand1,3347961,23035829% 4. Persoonlijke hygiëne1,2359841,13134825% 5. Financiële situatie2,41852572,119616438% 6. Woonsituatie2,42122291,922513638% 7. Strafrechtelijke situatie0,8382600,83085320% 8. Civielrechtelijke situatie0,5410320,43412018% 9. Angst- of somberheidklachten1,63081341,62679431% 10. Verwardheid0,8372700,73194221% 11. Verstandelijke beperking0,5420230,63303128% 12. Dementerend0,144321036103% 13. Analfabetisme0,3425180,3348137% 14. Hyperactief/ agressief gedrag1374690,83174424% 15. Zelfdestructief gedrag0,93657813025923% 16.Dag- en nachtritme1,23489413154627% 17.Zinvolle dagactiviteiten2,41992442,120515635% 18.ADL/HDL-niveau1,82961472,12758533%
27
POL resultaten directe omgeving B. In relatie tot directe omgeving Nulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbete- ring Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Isolement, eenzaamheid 2,3224213222913237% 2.Zorg voor kind(eren) 0,7368670,63233812% 3.Relatie met partner,fami- lie etc. 2,1252185222313830% 4.Sociaal steunnetwerk 2,51952422,520215932%
28
Pol resultaten maatschappij C. In relatie tot maatschappij Nulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbete- ring Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Slachtoffer (huiselijk) geweld 0,5386500,43322610% 2.Dader (huiselijk) geweld 0,3406220,43391910% 3.Woningvervuiling verwaarlozing 1,232810013065227% 4.Overlastgevend1,13339513005823% 5.(Dreigende) huisuitzetting 0,9342840,53292922% 6. Dak-of thuisloos0,9329980,82896914%
29
POL resultaten psych. problemen D. Psychiatrische problemen Nulmeting (n = 443)Eindmeting (n = 361)% cliënten verbete -ring Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 Gem.Score 0,1,2 Score 3,4 1.Psychotische stoornis 132310312847414% 2.Stemmings- stoornis 1,33241011,32728622% 3.Angststoornis1339851,12916716% 4.Persoonlijk- heidsstoornis 1,42981261,425010821% 5.Verslaving aan alcohol 1,33021241,22689020% 6.Verslaving aan drugs 1,32951301,22619719% 7.Verslaving aan medicijnen 0,5383420,53223511%
30
CGI ernst-schaal Aantal cliënten Nul meting Vervolg meting CGI359318 Doel: Een vermindering van de ernst op de CGI
31
Resultaten HoNOS sociaal functioneren Score HoNOS Nul me- ting 2e me- ting 3e me- ting 4e me- ting 5e me- ting 6 e me- ting 7e me- ting 8e me- ting Aantal cliënten 44037830027022016913259 Gemiddel- de 9,48,8 8,48,18,08,47,3
32
Gemiddelde op de HoNOS Doel: Een gemiddelde verbetering van minimaal 2 punten Resultaat: 220 cliënten zijn verbeterd van ∑ 9,1 naar ∑ 8,1 Veranderingen in het sociaal functioneren (n = 220)
33
Samenvatting resultaten De trends zijn: Afname van de problemen op levensgebieden (POL): aantal en ernst Vermindering van de (ingeschatte) ernst van de problematiek (CGI – ernst) Verbetering sociaal functioneren (HoNOS)
34
B.A.S. fidelity
36
Een doorbraaktraject helpt de teams om in een stevig tempo en op een gestructureerde wijze verbeteringen en innovaties te realiseren. Zij hebben de verbeteringen en resultaten inzichtelijk kunnen maken voor derden! Bemoeizorg is een kwetsbaar werkveld, een niet beschermde vorm van hulpverlening waar iedereen wat toevoegt of afdoet, al naar gelang het uitkomt Het Zorg voor Beter project helpt teams hun missie en visie te (her)formuleren Minder onduidelijkheid > teams hebben hun positie en taken meer op een rijtje Conclusies
37
Ga door met de verbeteringen en innovaties in bemoeizorg! Zorg voor metingen en zichtbare resultaten! Creëer goede randvoorwaarden! Wissel kennis en ervaring uit met elkaar Ga door met het verbeteren volgens het Nolan model PDSA Laat hulpverleners een opleiding volgen, in company of de opleiding bemoeizorg (Rinogroep Utrecht-8 e jaar) Kijken op www.trimbos.nl/verbeterdezorg voor meer verbetermogelijkhedenwww.trimbos.nl/verbeterdezorg Benut B.A.S. voor fidelitymetingen! Let op de flyer : ‘Een verhaal apart’ een boek over dilemma’s in de bemoeizorg Aanbevelingen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.