De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schoolcijfers, een tweede natuur

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schoolcijfers, een tweede natuur"— Transcript van de presentatie:

1 Schoolcijfers, een tweede natuur
Internationale Bijeenkomst 6 februari 2013 Denise van Schelven

2

3 Schoolcijfers Wat? Waarom? Hoe? Opbrengsten?

4 Wat? Onderzoek Datageletterdheid Handelingsrepertoire
Opbrengstgericht werken

5 Waarom? Optimale ontwikkeling alle leerlingen De professionele school
De leerkracht doet ertoe!

6 Hoe? Trainingen datagestuurd werken: Vakinhoud Houding
Cyclisch en planmatig datagestuurd werken

7 Sterk: vakinhoud Datagestuurd werken… … vanuit een vakgebied
… met actuele data … specifieke kennis over leerlijnen, doelen, toetsen

8 Leestempo Stillezen van woorden in korte teksten
Leesnauwkeurigheid en leestempo in context

9 Sterk: houding Datagestuurd werken…
… met data als informatiebron voor het lesgeven in de komende periode … om trends zichtbaar te maken … om te kijken waar leerlingen in hun ontwikkeling op de leerlijnen zijn

10

11 Sterk: planmatig, cyclisch
Datagestuurd werken… … volgens een ‘vaste’ werkwijze … om te komen tot werkbare groepsplannen … om het onderwijs te richten, evalueren en sturen

12 Dataverzameling: - Welke data? - Waarom? - Wanneer? - Hoe? Analyse en interpretatie: - Lezen en begrijpen (1) - Analyseren (2) - Interpreteren (3) Groepsplan maken: - Doelen stellen (SMART) - Samenvatten A/I - Basisarrangement bepalen op grond van A/I - Overige arrangementen Evalueren en bijstellen: - Evalueren volgens vaste vragen - Bijstellen: wat betekent dit voor het vervolg ? Doelen stellen: - Schoolniveau (ambitie) - Groepsniveau - SMART

13 Opbrengsten Houdingsverandering Kennis van toetsen bij vakgebied
Vragen stellen bij data Data staan niet los van onderwijs, maar geven informatie Opbrengstgericht werken gaat om goed onderwijs geven!

14 ‘Het kijken naar leerlijnen en doelen is weer een eye-opener’
‘Ik zie dat het een geheel is, niet dat de toetsen losstaan van het groepsplan en mijn onderwijs’ ‘Ik maak concreet in mijn groepsplan wat ik de komende periode ga doen’ ‘We verzamelen zoveel gegevens, wat gaan we daarmee doen in ons onderwijs?

15 Vervolg Groepsplannen maken Evalueren Cyclisch werken
Borging en transfer


Download ppt "Schoolcijfers, een tweede natuur"

Verwante presentaties


Ads door Google