De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012

2 ROC Nijmegen Projectportfolio management, nu verder Informatiemanagement en I&A Snel, goed, weloverwogen, doen we de goede dingen? Kosten steeds belangrijker, maken we de juiste keuzes?

3 Rosemarijn de Groot Manager Informatisering & Automatisering Projectmanager, verandermanager, coach ICT, onderwijs Theoretische kennis, praktische instelling

4 Vernieuwend? Wat is er eigenlijk aan de hand? •Kritiek op groeiend aantal managers en adviseurs •Ratio’s onderwijs en ondersteuning onder de loep •Enorme loyaliteit ICT mensen in onderwijs •Nieuwe ontwikkelingen en lange dienstverbanden

5 Overtuigingen •De mens –Laat mensen vooral doen waar ze goed in zijn •De verandering –Verandertrajecten leiden zelden tot permanente cultuur of gedragsveranderingen •De onzekerheid –Het nut van business cases, projectplannen, SLA’s •De verbetering –De nuance en de toekomst Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

6 De Mens Laat mensen vooral doen waar ze goed in zijn

7 •Geniet van talenten en doe er je voordeel mee •Peter’s principle, In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie •Kernkwadranten, Daniel Ofman, jezelf leren kennen * –Kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen, allergieën •Waar je niet goed in bent stel je uit, duurt te lang, heeft een lage kwaliteit, vraagt veel bijsturing. Draai het om! –Feestjes organiseren, communiceren, rapporteren Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

8 De verandering Verandertrajecten leiden zelden tot cultuur of gedragsveranderingen

9 Stop ermee de “cultuur” bij ICT’ers bij onderwijsinstellingen te willen veranderen! –De erfenis van adviseurs –Tijd om te oefenen –“Teambuilding, leuk dagje uit!” Gedragsverandering heeft ook te maken met ruimte, verwachtingen, middelen, erkenning –“Zeker op cursus geweest. Nu mag je weer gewoon doen!” Het nut van procesbeschrijvingen –“Onze processen? Die liggen in de kast.” Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

10 De onzekerheid Het nut van business cases, projectplannen, SLA’s

11 •Business cases –Criteria zijn niet compleet, cijfers zijn onjuist of niet beschikbaar, er is naar de uitkomst toegeredeneerd, voordelen gehaald? •Projectplannen en rapportages, voor wie? –Een rol als opdrachtgever of als ICT manager •Veel aandacht voor het opstellen van SLA’s –Rapportage, bijstellen, sancties krijgen meestal te weinig aandacht Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

12 •Verzakelijking, afrekencultuur, of instrumenten voor kwaliteitsverbetering en besparing? •Communicatiemiddel, meten is weten, of indekken? •Mag de manager op zijn gevoel afgaan, of is dat onprofessioneel? •Kunnen we wel met onzekerheid omgaan? De trends in ICT gaan sneller dan onze plannen * De specialisten weten gevoelsmatig wat de beste keuze is Besparingen door focus op inhoud Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

13 De verbetering Waar is de nuance? Verandert er wat?

14 De nuance •Faciliteer –Geef mensen ruimte, vertrouwen en middelen –Deel je visie en neem de tijd om te oefenen •Verander –Veranderen en verbeteren is een continu proces –Pas de regels aan •Durf te sturen, vertrouw op je gevoel

15 •Neem het onderwijs als uitgangspunt •Lever wat de het onderwijs wil op het moment dat dit nodig is •Stel prioriteiten en doe de dingen in één keer goed •Onderzoek de verspilling in de processen en maak dit transparant * •Zet de juiste kennis en vaardigheden in Continue verbetering: laat ICT’ers zelf bepalen wat het beste werkt Mens Verandering Onzekerheid Verbetering

16 •WAM! Let's Talk - World After Midnight,WAM! Let's Talk - World After Midnight, Eddie Obeng

17 En nu?


Download ppt "Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google