De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing en Verkoop Een inleiding voor de KMO. Inhoud Algemene context Definities  Wat is marketing ?  Marketing vs Verkoop Marketing en KMO’s Marketing.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing en Verkoop Een inleiding voor de KMO. Inhoud Algemene context Definities  Wat is marketing ?  Marketing vs Verkoop Marketing en KMO’s Marketing."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing en Verkoop Een inleiding voor de KMO

2 Inhoud Algemene context Definities  Wat is marketing ?  Marketing vs Verkoop Marketing en KMO’s Marketing : the essentials  Markt  Objectief  Strategie  Tactiek  Controle De strategische Verkoop  Account Management  Customer Life Cycle  CRM Conclusie

3 Algemene context Een snel veranderende omgeving:  Een voortsnellende technologie  Hoe hebt U ooit zonder internet kunnen leven ?  Veranderende leefgewoonten  Hoeveel tijd besteedt U gemiddeld in de keuken?  Hoe vaak gaat U uit eten?  Wat komt er op uw bord?  Internationalisatie:  Hoe ver weg is Frankrijk of Nederland?  Wat hebben de presidentsverkiezingen in de US te maken met uw beleggingen?  Met alle Chinezen, en misschien ook met den dezen?  Méér- beter – sneller – goedkoper

4 Drie soorten ondernemingen Zij die dingen laten gebeuren Zij die dingen zien gebeuren Zij die zich afvragen wat er gebeurd is  Ph Kotler Zij die voorzien wat hoogstwaarschijnlijk gebeuren zal Zij die zorgen dat de dingen gebeuren

5 Wat is Marketing? •Marketing is een samenraapsel van sluwe vossenstreken, waaronder misleidende reclame en psychologische prijszetting om op legale manier centen uit de zakken van argeloze consumenten te schudden. »Rik Duyck

6 Wat is Marketing? Marketing is the art of meeting needs profitably  Philip Kotler Marketing is het rendabel afstemmen van vraag en aanbod  J. Vanhaverbeke

7 Wat is Marketing? Marketing is het verkopen van producten die niet terugkomen, aan klanten die wel terugkomen.  Rudi Cranshoff  Verkopen (!!!)  Producten/Diensten: waarde  Klantentevredenheid

8 Marketing vs Verkoop Markt Geïntegreerde marketing Winst door klanten- tevredenheid Behoeften klanten (b) Het Marketing concept Fabriek Bestaande producten Verkoop en promotie Winst door verkoop volume Start punt FocusMiddelenResultaat (a) Het Verkoop concept

9 Marketing vs Verkoop Verkoop = Push Marketing = Pull Marketing en LT Verkoop gaan hand in hand

10 Marketing Jargon Babylon in Marketing Target Marketing Belevenismarketing Global Marketing E-Marketing Niche Marketing Mass Marketing Societal Marketing Internal Marketing Permission Marketing Micro Marketing Relationship Marketing Concentrated Marketing Cyber Marketing Innovative Marketing Consumer Oriented Marketing Direct Respons Television Marketing Direct Mail Marketing Industrial Marketing Interactive Marketing Tele Marketing

11 Marketing en KMO’s Te duur Te weinig tijd/ geen mensen Wat is nu het effect? Hoeveel verkoop ik meer? Veel geblaat, weinig wol …  KMO’s zijn echter net zo gebaat bij een goede marketing aanpak, als grote multinationals.  Cardoen  « Mijn Restaurant »

12 Marketing oriëntatie Klantgericht denken  Welke behoeften?  Behoeftencreatie of –kanalisatie?  « Delight the customer » Winstgericht  Aanvaardbaar winstniveau  Shareholder Value Strategisch georiënteerd  Long term sustainable growth Geïntegreerde aanpak  Alle activiteiten van de onderneming  Multidisciplinair

13 Marketing: the essentials Fase 1 Waar staan we nu? Fase 2 Waar willen we staan? Fase 3 Hoe kunnen we daar geraken? Fase 4 Wat is de beste weg om er te geraken? Fase 5 Hoe kunnen we ons ervan verzekeren dat we er gaan geraken? Markt? Objectief? Strategie ? Tactiek? Controle?

14 Marketing: de Markt In welke markt zit ik?  Directe concurrentie  Indirecte concurrentie  Welke behoefte vul ik in, wat is mijn missie?  Our strategic intent is to help people find better ways to do great work -- by constantly leading in document technologies, products and services that improve our customers' work processes and business results.  Everything we do is inspired by our enduring Mission:  To Refresh the World...in body, mind, and spirit.  To Inspire Moments of Optimism...through our brands and our actions.  To Create Value and Make a Difference...everywhere we engage.  Connecting people  « Marketing is te belangrijk om het aan het marketing departement over te laten » Anonymous

15 14/04/2008 Marketing: Objectief Het marketing objectief is de marktgeoriënteerde vertaling van het ondernemingsobjectief Het Wenselijke Wat willen wij? Het Haalbare Wat kunnen wij? Het Noodzakelijke Wat moeten wij?

16 14/04/2008 Marketing : Strategie Groei strategie - strategische focus Mogelijkheden Kapitaalkost verlagen Productiviteit Vaste kosten verlagen Var. kosten verlagen Productmix aanpassen Prijs verhogen Waarde toevoegen Klant van conc. wegnemen Volume Concurrenten kopen Gebruik toenemen Nieuwe segmenten Nieuwe markten Innovatie Kosten verlagen Marges verhogen Concurreren Creëren

17 14/04/2008 Marketing: Strategie Generieke Strategie Offensief (Nieuwe Klanten) Vergroten markt Vergroten Marktaandeel Defensief (Huidige Klanten) Bouw switching barrières Vergroten klantentevredenheid

18 14/04/2008 Marketing: Tactiek De Marketing Waardeketen Het Marketing Management proces De Marketing Mix  De 4 P’s --- De 6 P’s  De 4 C’s  De 4 R’s

19 14/04/2008 Marketing waardeketen Kies waarde Segmentatie Doelmarkten Positionering Verschaf waarde Productontwikkeling Service-ontwikkeling Sourcing Productie Prijs Distributie Communiceer Waarde Verkopen Verkooppromotie Reclame … Long Term Sustainable Growth

20 14/04/2008 Analyse van marktopportuniteiten Doelmarkten kiezen Ontwikkelen van de marketing mix Beheren van de marketing inspanningen Marketing Mgmnt Proces

21 14/04/2008 Marktopportuniteiten Vind het gat in de markt Zit er ook een markt in dat gat? Marktonderzoek  De consument/ de klant is de laatste die je zal vertellen welke innovatie je moet brengen  Luister naar je klant  Klachten en suggesties  Tevredenheidsonderzoek  Analyse verloren klanten

22 14/04/2008 Doelmarkten Segmentatie  Demografisch  Sociaal-psychologisch  Van grotere gehelen tot één enkel individu  Mass-media  One-to-one marketing  Beslissingsbetrokkenheid  Beslissers  Gebruikers  Beïnvloedende beleidsbepalers  Uitvoerders  Gatekeepers ……


Download ppt "Marketing en Verkoop Een inleiding voor de KMO. Inhoud Algemene context Definities  Wat is marketing ?  Marketing vs Verkoop Marketing en KMO’s Marketing."

Verwante presentaties


Ads door Google