De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evalueren-Rapporteren-Communiceren  Evalueren  Evaluatiefase IN de les  Muzische evaluatie VAN de les  De kinderen evalueren  Zelfevaluatie  Rapporteren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evalueren-Rapporteren-Communiceren  Evalueren  Evaluatiefase IN de les  Muzische evaluatie VAN de les  De kinderen evalueren  Zelfevaluatie  Rapporteren."— Transcript van de presentatie:

1 Evalueren-Rapporteren-Communiceren  Evalueren  Evaluatiefase IN de les  Muzische evaluatie VAN de les  De kinderen evalueren  Zelfevaluatie  Rapporteren  Doelenroosters  Leerplannen  Communiceren  Muzenbox, muzenbum, website, blogs

2 Muzisch evalueren  Muzisch evalueren kan gaan over:  De evaluatiefase in de les  Wat, hoe, werkvormen  De muzische evaluatie van de les/activiteit:  Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v.  Hoofddoelen muzische vorming  Leereffecten  De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’  De cultuureducatieve waarde van de les  De kinderen (dit doen we in het derde jaar)  De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen  Rapporteren, communiceren met de ouders

3 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT?  Wat?  Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding)  Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, …  Vormgeving  Hebben de kinderen het goed gedaan?  Wat het origineel, met overtuiging..  Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9  De leereffecten  Zie bovenstaande dia’s  Vaardigheden  Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden?

4 Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE?  Hoe?  Het hele proces nog eens overlopen: vragen over  De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces  Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers  Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….?  Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling?  Foto, audio, video > onmiddellijke feedback of klaswebsite  Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten  Beoordelingsschaal > zie volgende dia  Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen.

5 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER?  Wanneer?  Bij het geven van de opdracht  Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan?  Tussenevaluatie  Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en …  Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen.  Op ‘t einde van de les  Later, bij een volgende les.  Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer.  De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’.  Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn.

6 Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

7 Beoordelingsschalen: waardeoordeel

8 Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

9 Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les  Wisselwerking beschouwen en creëren  Identiteit van het kind  Leereffecten  Zelfzekerheid  Zelfstandigheid  Creativiteit  Expressievaardigheden  Evaluatie  Wat?  Hoe?  Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis  Goede starter, materiaal  Thema  Originele werkvorm

10 Kinderen evalueren: Mikado > muzisch logboek

11 Kinderen evalueren: Mikado > Open doekjes

12 Evalueren: Mikado > Zelfevaluatie: ik kan …

13 Rapporteren  Doelenroosters: > website  OWP, OD, ET, LP, LOET  In kaart brengen

14 Communiceren  Hoe doelmatig communiceren over de muzische ontwikkeling van kinderen?  Communicatie tussen Lln, Lkn, ouders, klassen, begeleiding, doorlichting, …  Doelmatig communiceren houdt in:  Opslaan, bijhouden  Beoordelen, coachen  Rapporteren

15 Communiceren: Bijhouden, opslaan, onthouden, laten zien  Wandfries + wederzijdse feedback  Muzenbox (allerlei soorten materiaal, één doos per kind)

16 Dummie  Soort muzisch kladschrift, poëzie, logboek, …  Een boek per kind. Het blijft in de klas, mag af en toe mee naar huis, en kan tijdens oudercontact ter inzage liggen en besproken worden. Geen remmen: taalfouten, schuin schrijven,.. worden niet gecorrigeerd. Er komt enkel feedback in functie van muzische doelen.  Een dummie bevat:  Inkleefpapiertjes gemaakt door de leerkracht om gericht te kunnen evalueren  Foto’s van de leerprocessen, activiteiten, producten,..  Ontwerpjes van tekeningen, schilderijen, constructies, muziekstukken, stukjes partituur,

17


Download ppt "Evalueren-Rapporteren-Communiceren  Evalueren  Evaluatiefase IN de les  Muzische evaluatie VAN de les  De kinderen evalueren  Zelfevaluatie  Rapporteren."

Verwante presentaties


Ads door Google