De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel” -Doelen - Aandachtspunten -Opbouw van ons thema.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel” -Doelen - Aandachtspunten -Opbouw van ons thema."— Transcript van de presentatie:

1 Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel” -Doelen - Aandachtspunten -Opbouw van ons thema

2 Doelen binnen het thema

3 Aandachtspunten die voor mij het thema maken: • Werkelijkheid in de klas halen/cultuuroverdracht • Functioneel • Door reflecteren, samen onderwijs maken • Kinderen verantwoordelijk maken • Samenwerken • Zelfstandigheid • Procesgericht • Ruimte geven / aansluiten bij het kind

4 Opbouw thema “Onze fietswinkel” • Een probleem ingebracht…

5 Op verhaal komen.. • WWA? • WWW? • Vragen teken/schrijven

6 Bezoek aan de fietswinkel • Kinderen gaan met ‘hun vraag’ naar de echte fietswinkel. • Foto ‘s knippen.

7 Met kinderen in gesprek.. Hoe verder? Wat nu? Wat willen wij? De antwoorden worden besproken… De foto’s worden geordend/categoriseren. Komen binnen het hele thema terug.

8 A.h.v. placemats/groepjes:”Wat willen wij in onze fietswinkel?” Terugkoppelend naar de grote kring Individueel: “Wat vond jij belangrijk in de fietswinkel?” Wie maakt Wat? -Kinderen bepalen wat ze maken? En hoe ze dit maken? Welk materiaal. - Plannen dit zelfstandig in tweetallen!

9 Ik stel me steeds de vraag: “ Is dit functioneel? Is het betekenisvol?” Werkplannen

10 Werkplannen:

11 Fietshelmen Luchtpomp Fietsbellen Kassa Ik probeer hier de kinderen zoveel mogelijk technieken te leren, zodat ze die zelf kunnen gaan toepassen.

12 Spel in de fietswinkel groeit.. - Fietsen repareren in de werkplaats - Ordenen -Gereedschap nummeren- betalen/kassa -Bellen

13 Woordenlijst fiets Woordpakket Spel, activiteiten, leeshoek opzoeken, enz. Toetsen, HGW

14 Reflecteren… • Wat heb je nog nodig? • Wat moet er nog gemaakt worden, enz. • Impuls: Een echte folder… Handelen: een echte folder bekijken Taal: in gesprek Verslaglegging Het gaat om het proces, product is het doel voor de kinderen

15 Spel in de fietswinkel groeit………

16 Verdieping/impuls: Probleem: Zwarte piet weet niet wat een ‘tiel’ is! - Informatieboek nodig! -Inplannen in tweetallen, Experts.. Samen 1 geheel! Picto’s: -Wat is het? -Waar zit het? Waar is het voor? Woordenschat

17 Informatieboek In gesprek met kinderen: -Hoe ziet een informatieboek eruit? - Hoe weet je wat erin staat? Inhoud.. - kaft? -Opzoeken in ons boek? Alfabet? -Presenteren Experts !

18 2x in de week: leeskring • Boek van de week • Picto’s (leeswijzer) – Kaft/plaatjes bekijken. – Wat weet ik er al van?

19 Leeshoek • Boek van de week • Picto’s • Verteltafel • Digitaal prentenboek • Kinderen oefenen voor presentatie • Spel en taal verbonden, opzoeken. (bijv. band plakken)

20 Verteltafel “Eend op de fiets” -Boek uitgediept in de leeskringen. -Digitaal prentenboek. - Wie, wat, waar? (flap-over) - Samen plannen gemaakt WAT hebben we nodig voor een verteltafel? WIE maakt wat? (ondergrond, achtergrond, personen/dieren….) -Boek verdeelt in episodes.. Samen in de juiste volgorde zetten. -Kinderen ‘lezen’ de episodes en gebruiken dan ook echte boekentaal.

21 Afsluiting: Een fietsdiploma! “Wat kan er nog gaan gebeuren binnen het thema?” Leeskringen: giraffe leert fietsen leren fietsen.. Diploma uitreiking! Functioneel “Een echt praktijk en theorie examen” Werkelijkheid nabootsen. Fiets pimpen..

22 Terugkijkend op de doelen: Communicatie: Schriftelijk: schrijven, lezen Mondeling: spreken, luisteren

23


Download ppt "Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel” -Doelen - Aandachtspunten -Opbouw van ons thema."

Verwante presentaties


Ads door Google