De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming Les 2  Vorige les (dia’s 2-6)  Eigenschappen van muzische vorming (7)  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming Les 2  Vorige les (dia’s 2-6)  Eigenschappen van muzische vorming (7)  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische."— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming Les 2  Vorige les (dia’s 2-6)  Eigenschappen van muzische vorming (7)  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding  Vervolg: een proces met leereffecten  Muzisch evalueren

2 Vergelijking Leerinhouden Rommelproject – Black Robe Rommelproject  Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm  Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen  Samenspelen Experimenteren Black Robe  Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen,.. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel  Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren  Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

3 Klank-Vorm-Betekenis Creërend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Beschouwend  Klank: doudouk  Vorm = vormgeven  Betekenis:  Song of the emigrant  Leerling-meester

4 START- materiaal Taaleigenschappen van woorden, zinnen boodschappen, Klankspelen, dialoogspelen, Associatiespelen, Voordrachtspelen Pantomime Tableau Dramatische spelvormen START- materiaal Ruimte, kracht tijd. Allerlei soorten dans Jazzdans, Afrikaanse,.. Kinderdans, Dansbeschouwing, Dansexpressie Choreografie START- materiaal Beeldaspecten van dit materiaal: ruimte, licht, lijn, kleur, …. 2D 3D START- materiaal Klankeigenschappen van dat materiaal: melodie, ritme, klankkleur, …. Liedjes, muziekstukken,ritmespelen, klankverhalen,..

5 Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren

6 Symboolsystemen Groeien in een cultuur Muziek: melodie, ritme,.. Muziekstukken, geluiden uit de natuur, klankenreeksen, liedjes, ritmes,.. Taal: woorden zinnen boodschappen Woordvelden, gedichten, brieven, toneeltjes, …. Beeld: licht, kleure, lijn, volume, textuur, … Foto’s, video, prenten, beelden, …. Beweging: ruimte kracht, tijd Manieren van bewegen, houdingen, mime, dansvoorstellingen,.. Boodschappen omzetten: Spanning, gevoel, richting

7 Eigenschappen van muzische vorming  Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen  Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur  In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in.  Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

8 Oude huizen Weet je wat raar is en ook fijn? Om in een heel oud huis te zijn, Met plekjes die nog niemand kent En waar jijzelf de baas van bent. Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar, op de zolder, ben je vlak Onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet ken Je doet 'm open en weer dichtEn staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit Veel oude huizen hebben pech Die moeten stuk, die moeten weg Daar komt een snelweg of metro Die oude huizen spijt het zo

9 Oude huizen Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar is de zolder, ben je vlak onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet kent Je doet 'm open en weer dicht En staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit

10 Leerinhouden Rommelproject – Black Robe – Oude huizen Rommelproject  Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm  Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen  Samenspelen Experimenteren Black Robe  Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen,.. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel  Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren  Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid Oude Huizen  Tekeningen van: - instrumenten, - gebeurtenissen, personen, - - voorwerpen, - bewegingen.. - gevoelstekens (hartjes, ????; !!,   …. ‘Passende’ geluiden. Tekstondersteuning.  Noteren, Lezen Omzetten Luisteren: evaluerend, om te volgen  Samenwerken Communicatie

11 Wat leren we van oude huizen?  Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door:  Bij het voorlezen van de tekst je stem aan te passen aan de boodschap die je wil brengen  Doffer, scheller, met een bepaald gevoel, iets of iemand imiterend, met een vervormer  Allerlei muzikale technieken op een stuk tekst toe te passen  Iedereen zegt de tekst samen, in canon, stukjes om de beurt, herhalingen, even wachten, langer, korter, stiller, luider, solo, groep, …  Geluiden in te voegen en er symbolen voor te verzinnen  Met de stem, instrumenten, voorwerpen, ervoor erna, tegelijk, geluidsomgevingen maken, signaalgeluiden  Symbolen: het instrument, geluidstekens, gevoelstekens

12 Wat leren we van ‘oude huizen’?  Om de kinderen goed te kunnen begeleiden, moet je als leerkracht een idee hebben van de ‘ideale uitvoering’, hoe je ‘t zelf zou doen.  Ga tijdens het uitvoeren van de opdracht rond bij de groepjes en  Observeer wat ze tot hiertoe hebben (tussenevaluatie)  Bekrachtig de goede zaken  Wijs op andere mogelijkheden, zeg wat nog sterker kan

13 Gedichten maken op muziek: lineair associëren in de klas Zee Vis WinkelKleren broek benen voetbalstadionlichten straat huizen gezin broer plagen liefde vragen tv film zwart/wit Chaplin ………… Je gaat enkel voort op het vorige woord

14 Gedichten maken op muziek: lineair associëren - schrijvend Nacht  ster  geel  banaan  krom  neus Heks  …..  …..  …..  …..  …… Straf  …..  …..  …..  …..  …… Rood  …..  …..  …..  …..  ……

15 Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren Vampier Tanden Nek Bloed

16 Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren          

17 Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 1 en een gedicht maken Bos hout bladeren takkenstam waterbeek boom zuigen ademen Bos Hout van takken Hout van de stam stamhout boom Bladeren zuigen het water van de beek naar boven Het bos ademt

18 Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren met muziekje 2 Bos gekraak sissen humusongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk

19 Gedichten maken op muziek: Hoe maak je een gedicht Bos gekraak sissen humus ongedierte nat slak wemelen Klevend spul jeuk Bos doodmoe in slaap vallen klein ongedierte onder het humus een slak trekt een klevend spoor over mijn been mijn mond kraakt ik heb jeuk  Het startwoord is meteen de eerste zin  Rijmen hoeft niet  Je hoeft niet alle woorden te gebruiken  De woorden mogen in een andere volgorde  Er mogen andere woorden bijkomen  Niet langer maken dan nodig

20 Gedichten maken op muziek: Wat leren we?  Het samengaan de verschillende media in muzische vorming kan op vele manieren:  Vertaalwerk van ene medium naar het andere  Iets toevoegen uit een ander medium  Met het aansturen van …, op de stroom van…  Soms diepgaand, soms ‘lichter’, het is allemaal ok

21 Een proces met leereffecten  Creativiteit  Op hoeveel verschillende manieren kan je jezelf klein maken?  Hoe zou het verhaal nog kunnen eindigen?  Welke kleuren kies je om het beangstigend te maken?  Zin voor samenwerken  Communicatievaardigheid  Hoe hoor je dat het het ‘bange’ muziek is?  Zoek eens vrolijke klanken  Expressievaardigheden i.v.m. dans, beweginbg, kleuren, stem, …..

22 Een proces met leereffecten  Identiteit: het kind leert zichzelf kennen  Reageer ik het zelfde/anders dan de anderen?  Welk medium ligt mij/ligt mij minder  Zelfzekerheid, durf, zelfvertrouwen  “Zoek eens uit welke muziekstukjes volgens jou bij elkaar horen”.  Hoe kan je zien dat het een oude heer is die de straat oversteekt?  Welke kleur zou je hier nog kunnen gebruiken?  Zelfstandigheid door probleemstellend te werk te gaan  Maak met je groepje een bewegingsstukje waarin snelle en trage bewegingen elkaar afwisselen  Laat in je toneelstukje zien dat twee mensen ongelijk zijn.

23 Muzisch evalueren  Muzisch evalueren kan gaan over  De evaluatiefase in de les (doen we in deze les)  Wat, hoe, werkvormen  De procesevaluatie van een les/activiteit: (les 3)  Hebben de kinderen de doelen bereikt en wat heb ik ondernomen om dat te realiseren?”  Uitdagingen, opdrachten, werkvormen  Materiaal: starters en concreet materiaal  De muzische en cultuureducatieve waarde van de les  De kinderen (dit doen we in het derde jaar)  Kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen  Rapporteren, communiceren met de ouders

24 Evalueren: de evaluatiefase in een les  Wat?  Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding)  Vormgeving  De leereffecten  Vaardigheden  Hoe?  Het hele proces nog eens overlopen: vragen over  De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces  Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers  Foto, audio, video  Niet altijd mondeling  In een ander medium  Beoordelingsschaal  Zichtbaar maken  Wanneer?  Bij het geven van de opdracht  Op ‘t einde  Tussenevaluatie


Download ppt "Muzische vorming Les 2  Vorige les (dia’s 2-6)  Eigenschappen van muzische vorming (7)  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische."

Verwante presentaties


Ads door Google