De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming Les 3  Vorige lessen  Eigenschappen van muzische vorming  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische Vorming en Muzikale.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming Les 3  Vorige lessen  Eigenschappen van muzische vorming  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische Vorming en Muzikale."— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming Les 3  Vorige lessen  Eigenschappen van muzische vorming  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding  Eigenschappen van muzische vorming  Vervolg: een proces met leereffecten  De eigen Top 10  Muzisch evalueren  De evaluatiefase in een les

2 Klank-Vorm-Betekenis Creërend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Beschouwend  Klank: doudouk  Vorm = vormgeven  Betekenis:  Song of the emigrant  Leerling-meester

3 Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren

4 Eigenschappen van muzische vorming  Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen  Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur. De kinderen leren zich uitdrukken in verschillende ‘talen’ of media.  In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Soms heel diepgaand, soms ‘lichter’.  Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

5 Oude huizen Weet je wat raar is en ook fijn? Om in een heel oud huis te zijn, Met plekjes die nog niemand kent En waar jijzelf de baas van bent. Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar, op de zolder, ben je vlak Onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet ken Je doet 'm open en weer dichtEn staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit Veel oude huizen hebben pech Die moeten stuk, die moeten weg Daar komt een snelweg of metro Die oude huizen spijt het zo

6 Leerinhouden Rommelproject – Black Robe – Oude huizen Rommelproject  Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm  Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen  Samenspelen Experimenteren Black Robe  Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen,.. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel  Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren  Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid Oude Huizen  Tekeningen van: - instrumenten, - gebeurtenissen, personen, - - voorwerpen, - bewegingen.. - gevoelstekens (hartjes, ????; !!,   …. ‘Passende’ geluiden. Tekstondersteuning.  Noteren, Lezen Omzetten Luisteren: evaluerend, om te volgen  Samenwerken Communicatie

7 Wat leren we van oude huizen? > Leerinhouden  Leerdoel: “De kinderen kunnen een strofe van het gedicht op een muzikale manier naar voor brengen.”  Leerinhoud: Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door: (en dan denk je na WAT er allemaal bij komt kijken:  Bij het voorlezen van de tekst je stem aan te passen aan de boodschap die je wil brengen  Doffer, scheller, met een bepaald gevoel, iets of iemand imiterend, met een vervormer  Allerlei muzikale technieken op een stuk tekst toe te passen  Iedereen zegt de tekst samen, in canon, stukjes om de beurt, herhalingen, even wachten, langer, korter, stiller, luider, solo, groep, …  Geluiden in te voegen en er symbolen voor te verzinnen  Met de stem, instrumenten, voorwerpen, ervoor erna, tegelijk, geluidsomgevingen maken, signaalgeluiden  Symbolen: het instrument, geluidstekens, gevoelstekens

8 Wat leren we van oude huizen? > Leerinhouden  Leerdoel: “De kinderen kunnen een strofe van het gedicht op een muzikale wijze naar voor brengen.  Leerinhoud: Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door: (en dan denk je na HOE je dat zou aanpakken).  De strofe samen een paar keer doorlezen  Even de hulpkaart of het bord bekijken > WAT er allemaal kan veranderd en toegevoegd worden.  Stemaanpassing, muzikale technieken, geluiden  Taken en tekst verdelen en oefenen.  Aanduidingen noteren i.v.m. de uitvoering  Steeds maar beter maken

9 Wat leren we van oude huizen? > Leerinhouden  Leerdoel: “De kinderen kunnen een strofe van het gedicht op een muzikale wijze naar voor brengen.  Leerinhoud: Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen heb je goed gedaan als:  Er meerdere muzikale technieken gebruikt werden  Als de stem aangepast werd in functie van de tekst  Als er gepaste geluiden gemaakt werden  Als die geluiden mooi in het geheel ingepast werden  Als de voorstelling met veel overtuiging gebracht werd.

10 Wat weten we nu over leerinhouden?  Je vindt goede leerinhouden door na te denken over wat de kinderen leren door het opsommen van:  Zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden  Werkwoorden  Attituden  Je vindt goede leerinhouden door een goed leerdoel te schrijven en daarna het antwoord te zoeken op:  WAT leren de kinderen hierdoor  HOE moeten ze het aanpakken … en..  Wanneer hebben de kinderen het goed gedaan?

11 Wat leren we van ‘oude huizen’?  Om de kinderen goed te kunnen begeleiden, moet je als leerkracht een idee hebben van de ‘ideale uitvoering’, hoe je ‘t zelf zou doen.  Ga tijdens het uitvoeren van de opdracht rond bij de groepjes en  Observeer wat ze tot hiertoe hebben (tussenevaluatie)  Bekrachtig de goede zaken  Wijs op andere mogelijkheden, zeg wat nog sterker kan

12 Gedichten maken op muziek: lineair associëren in de klas Zee Vis WinkelKleren broek benen voetbalstadionlichten straat huizen gezin broer plagen liefde vragen tv film zwart/wit Chaplin ………… Je gaat enkel voort op het vorige woord

13 Gedichten maken op muziek: lineair associëren - schrijvend Nacht  ster  geel  banaan  krom  neus Heks  …..  …..  …..  …..  …… Straf  …..  …..  …..  …..  …… Rood  …..  …..  …..  …..  ……

14 Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren Vampier Tanden Nek Bloed

15 Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren          

16 Gedichten maken op muziek: Wat leren we?  Het samengaan de verschillende media in muzische vorming kan op vele manieren:  Vertaalwerk van ene medium naar het andere  Iets toevoegen uit een ander medium  Met het aansturen van …, op de stroom van…  Soms diepgaand, soms ‘lichter’, het is allemaal ok

17 Muzische vorming: Een proces met leereffecten  Wisselwerking beschouwen-creëren  Hoe verwerk ik de input die ik krijg?  Hoe leg ik mijn persoon daarin?  Identiteit: het kind leert zichzelf kennen  Reageer ik hetzelfde/anders dan de anderen?  Welk medium ligt mij/ligt mij minder, waar liggen mijn talenten?  Zelfzekerheid, durf, zelfvertrouwen  “Zoek eens uit welke muziekstukjes volgens jou bij elkaar horen”.  Hoe kan je zien dat het een oude heer is die de straat oversteekt?  Welke kleur zou je hier nog kunnen gebruiken?

18 Muzische vorming: Een proces met leereffecten  Zelfstandigheid > door probleemstellend te werk te gaan  Maak een bewegingsstukje waarin snelle en trage bewegingen elkaar afwisselen  Laat in je toneelstukje zien dat twee mensen ongelijk zijn.  Creativiteit > door open opdrachten met vele oplossingen  Op hoeveel verschillende manieren kan je jezelf klein maken?  Hoe zou het verhaal nog kunnen eindigen?  Welke kleuren kies je om het beangstigend te maken?  Zin voor samenwerken > door te werken naar toonmoment  Communicatievaardigheid > boodschappen geven en begrijpen  Hoe hoor je dat het het ‘bange’ muziek is?  Zoek eens vrolijke klanken  Expressievaardigheden i.v.m. dans, beweging, kleuren, stem, …..

19 Eigenschappen van muzische vorming  Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen  Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur. De kinderen leren zich uitdrukken in verschillende ‘talen’ of media.  In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Soms heel diepgaand, soms ‘lichter’.  Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

20 Muzische vorming: eigen top 10 Een activiteit is muzisch als ze: …. 1als er muziek, beeld, drama, dans … aan te pas komt 2als er iets van de kinderen inzit 3als er sprake is van vormgeving in functie van betekenissen 4als er een starter is en op het einde een voorstelling 5als de kinderen doorheen die activiteiten ook nog iets anders leren over de wereld (bv over eekhoorns of de herfst, reclame, andere culturen …) 6als de kinderen iets over zichzelf leren 7als kinderen door de les of de oefening vaardiger worden (zingen, klappen, tekenen, toneel spelen, kleuren mengen, lijnen zetten…) 8als kinderen door de activiteit zelfzekerder, socialer, creatiever.. worden 9als je de kinderen door deze activiteit op een of andere manier voorbereidt op onze culturele wereld 10als ze de kinderen multimediaal geletterd maakt

21 Reclame  Aan de hand van fragmenten de eigenschappen van goede reclame-audio opsommen  Voor een bepaald product het meest geschikte audiofragment selecteren  Bij een stukje muziek gepaste aan te prijzen producten opsommen  Bij een stukje muziek een reclamespot in elkaar steken en ten tonele brengen


Download ppt "Muzische vorming Les 3  Vorige lessen  Eigenschappen van muzische vorming  Oude huizen  Gedichten maken op muziek  Verschil Muzische Vorming en Muzikale."

Verwante presentaties


Ads door Google