De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming Les 7  Nieuwe didactisch model  Muzisch evalueren  Meerstemmigheid.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming Les 7  Nieuwe didactisch model  Muzisch evalueren  Meerstemmigheid."— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming Les 7  Nieuwe didactisch model  Muzisch evalueren  Meerstemmigheid

2

3 Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Leereffecten

4 Evalueren-Rapporteren-Communiceren  Evalueren  Evaluatiefase IN de les  Muzische evaluatie VAN de les  De kinderen evalueren  Zelfevaluatie  Rapporteren  Doelenroosters  Leerplannen  Communiceren  Muzenbox, muzenbum, website, blogs

5 Muzisch evalueren  Muzisch evalueren kan gaan over:  De evaluatiefase in de les  Wat, hoe, werkvormen  De muzische evaluatie van de les/activiteit:  Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v.  Hoofddoelen muzische vorming  Leereffecten  De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’  De cultuureducatieve waarde van de les  De kinderen (dit doen we in het derde jaar)  De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen  Rapporteren, communiceren met de ouders

6 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT?  Wat?  Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding)  Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, …  Vormgeving  Hebben de kinderen het goed gedaan?  Wat het origineel, met overtuiging..  Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9  De leereffecten  Zie bovenstaande dia’s  Vaardigheden  Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden?

7 Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE?  Hoe?  Het hele proces nog eens overlopen: vragen over  De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces  Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers  Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….?  Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling?  Foto, audio, video > onmiddelijke feedback of klaswebsite  Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten  Beoordelingsschaal > zie volgende dia  Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen.

8 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER?  Wanneer?  Bij het geven van de opdracht  Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan?  Tussenevaluatie  Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en …  Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen.  Op ‘t einde van de les  Later, bij een volgende les.  Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer.  De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’.  Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn.

9 Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

10 Beoordelingsschalen: waardeoordeel

11 Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

12 Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les  Wisselwerking beschouwen en creëren  Identiteit van het kind  Leereffecten  Zelfzekerheid  Zelfstandigheid  Creativiteit  Expressievaardigheden  Evaluatie  Wat?  Hoe?  Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis  Goede starter, materiaal  Thema  Originele werkvorm

13 Meerstemmigheid: herhaling les 5  Wat is meerstemmigheid ?  Met meerdere stemmen muziek maken  Stem: ding in je keel  Muzikale lijn: 1 e stem,..  Stemming: sfeer  Instrumenten stemmen, op elkaar afstemmen  Stemmen herkennen/imiteren

14 Soorten meerstemmigheid  Als metafoor van de samenleving  We beluisteren in iTunes de afspeellijst « soorten meerstemmigheid »  Vergelijken met tekeningen  Vergelijken naar liederen die we vorige jaar al gezongen hebben

15 echoheterofonie overlapping bourdon ostinatoakkoorden parallelle stemmen polyfonie

16 Meerstemmigheid uitproberen  Zingen van meerdere meerstemmige technieken:  A suedem  I like the flowers  Oki doki + bourdon  Hurree Hurroo  The Lion Sleeps tonight  The factory girl  Blood and gold  Canon in swing

17 Meerstemmigheid oefenen  Oefenen  Met een korte tekst  Met stukje van een liedje  Met klanken

18 Meerstemmigheid Cfr word document: voorbeelden van de les voorbeelden van de les

19 Meerstemmigheid oefenen Terwijl de hond in diepe duisternis zijn weg zocht door de stad, kwamen alle katten samen, maakten een vermetel plan.  In twee stemmen, in drie  De inzetten dichter bij elkaar  Melodisch, ritmisch, stiltes en emoties, herhalingen  Klinkers en medeklinkers

20 Melodische ostinaat

21 Met aangehouden noten en echo

22 Tonica voor en na

23 Nog wat voorbeelden  Aria John Cage (stemming > stemmen) Aria John Cage  Cathy Barberian: StripsodyStripsody  De lustige lezers De lustige lezers  Smartlapzangers  Zie Itunes Smartlappen


Download ppt "Muzische vorming Les 7  Nieuwe didactisch model  Muzisch evalueren  Meerstemmigheid."

Verwante presentaties


Ads door Google