De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoekenwerk Ann Vandemaele. Motivatiecirkel doelen en doelen en inhouden inhouden context jongeren leraar leraar interactie interactie werkvormen werkvormen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoekenwerk Ann Vandemaele. Motivatiecirkel doelen en doelen en inhouden inhouden context jongeren leraar leraar interactie interactie werkvormen werkvormen."— Transcript van de presentatie:

1 Hoekenwerk Ann Vandemaele

2 Motivatiecirkel doelen en doelen en inhouden inhouden context jongeren leraar leraar interactie interactie werkvormen werkvormen

3 1 Wat is hoekenwerk? Zelfstandig werk Zelfstandig werk Verschillende ‘hoeken’ Verschillende ‘hoeken’ Één (hoofd)onderwerp Één (hoofd)onderwerp Binnen één vak of vakoverschrijdend Binnen één vak of vakoverschrijdend

4

5 2 Waarom hoekenwerk? Zelfstandig werk: hot item in alle vakken Zelfstandig werk: hot item in alle vakken Actiever Actiever Uitdaging Uitdaging Differentiatie (bv. met kleurtjes) Differentiatie (bv. met kleurtjes) Keuzeopdrachten Keuzeopdrachten Vrijheid Vrijheid  MOTIVATIE STIJGT  MOTIVATIE STIJGT

6 3 Werkwijze 3.1 Bundel voorbereiden 3.2 Onderdelen van de bundel 3.3 Lessen zelf 3.4 Evaluatie

7 3.1 Bundel voorbereiden Leerinhoud Leerinhoud Doelen Doelen Verplichte opdrachten Verplichte opdrachten Keuzeopdrachten Keuzeopdrachten ‘leuk’ ‘leuk’ verdiepingsopdrachten verdiepingsopdrachten

8 3.2 Onderdelen van de bundel Planningswijzer Planningswijzer Werkbrief Werkbrief = overzicht van opdrachten in tabelvorm = overzicht van opdrachten in tabelvorm Opdrachten Opdrachten Belangrijk: icoontjes Belangrijk: icoontjes

9 3.3 De lessen zelf Vooraf Vooraf De eerste les De eerste les Leraar = coach Leraar = coach Coachen Coachen Proces evalueren Proces evalueren Tips en valkuilen  Tips en valkuilen 

10 Tips en valkuilen Extra uitleg Extra uitleg Tijdlimiet Tijdlimiet Afwisseling Afwisseling Leercirkel van Kolb Leercirkel van Kolb Uitdagend Uitdagend Eindproduct Eindproduct Differentiëren Differentiëren Moeilijkheidsgraad Moeilijkheidsgraad Ondersteuning Ondersteuning

11 3.4 Evaluatie Eindproduct, tussentijdse toets(en), eindtoets Eindproduct, tussentijdse toets(en), eindtoets Procesevaluatie Procesevaluatie Observaties van de leraar Observaties van de leraar Leerlingen: zelfevaluatie + evaluatie van Leerlingen: zelfevaluatie + evaluatie van het werken in groep het werken in groep

12 Leercirkel van Kolb doen waar- doen waar- experimen- nemen experimen- nemen teren teren toepassen ana- toepassen ana- lyseren lyseren

13 Leercirkel van Kolb uitleggen - beluisteren - uitleggen - beluisteren - demonstreren - observeren - demonstreren - observeren - simuleren - tonen vergelijken - uitproberen - bevragen - uitproberen - bevragen - ontwerpen - maken onderscheiden speculeren - plannen - in eigen woorden schematiseren - weergeven - schematiseren - weergeven - concretiseren - verklaren - concretiseren - verklaren - concepten verwoorden - afleiden - uitzoeken synthetiseren argumenteren synthetiseren argumenteren

14 Opdracht rond leercirkel van Kolb Deel 1 Individueel gedeelte Denk aan een lesonderwerp dat je onlangs behandelde of in de nabije toekomst wil behandelen. Hoe heb je dat onderwerp aangebracht? Wat moesten de leerlingen DOEN? Waar in de leercirkel van Kolb situeerde zich dit ‘uitgangspunt’? Bedenk hoe je de les ook in de andere fasen van de leercirkel zou kunnen starten.

15 Deel 2: In tweetallen (vakoverschrijdend) Presenteer je eigen ‘vondsten’ aan je partner. Presenteer je eigen ‘vondsten’ aan je partner. Bespreek het effect ervan. Bespreek het effect ervan. Help elkaar zoeken naar alternatieven. Help elkaar zoeken naar alternatieven.

16 Opdracht rond hoekenwerk Denk aan een lesonderwerp dat je onlangs behandelde of in de nabije toekomst wil behandelen. Denk aan een lesonderwerp dat je onlangs behandelde of in de nabije toekomst wil behandelen. Wat is/was het geplande lesverloop? Wat is/was het geplande lesverloop? Welke doelen wil je met je les(sen) bereiken? Wat moeten de leerlingen kennen en kunnen? Welke doelen wil je met je les(sen) bereiken? Wat moeten de leerlingen kennen en kunnen? Stel dat je dit tot een hoekenwerk wil omvormen, welke (verplichte) opdrachten zou je dan kunnen verzinnen om dat doel te bereiken? Stel dat je dit tot een hoekenwerk wil omvormen, welke (verplichte) opdrachten zou je dan kunnen verzinnen om dat doel te bereiken? Welke verdiepingsopdrachten zijn mogelijk? Welke verdiepingsopdrachten zijn mogelijk? Welke ‘leuke’ extra’s zijn mogelijk? Welke ‘leuke’ extra’s zijn mogelijk?


Download ppt "Hoekenwerk Ann Vandemaele. Motivatiecirkel doelen en doelen en inhouden inhouden context jongeren leraar leraar interactie interactie werkvormen werkvormen."

Verwante presentaties


Ads door Google