De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Muzische vorming Les 5  Vorige lessen  Hoe vinden we leerinhouden?  4 Eigenschappen van muzische vorming  De eigen top 10  Evaluatiefase IN de les.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Muzische vorming Les 5  Vorige lessen  Hoe vinden we leerinhouden?  4 Eigenschappen van muzische vorming  De eigen top 10  Evaluatiefase IN de les."— Transcript van de presentatie:

1 Muzische vorming Les 5  Vorige lessen  Hoe vinden we leerinhouden?  4 Eigenschappen van muzische vorming  De eigen top 10  Evaluatiefase IN de les  Het nieuwe didactische model  Muzisch evalueren  Evaluatie VAN de les  Meerstemmigheid

2 Wat weten we nu over leerinhouden?  Je vindt goede leerinhouden door na te denken over wat de kinderen leren door het opsommen van:  Zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden  Werkwoorden  Attituden  Je vindt goede leerinhouden door een goed leerdoel te schrijven en daarna het antwoord te zoeken op:  WAT leren de kinderen hierdoor  HOE moeten ze het aanpakken … en..  Wanneer hebben de kinderen het goed gedaan?

3 Eigenschappen van muzische vorming  Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen  Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur. De kinderen leren zich uitdrukken in verschillende ‘talen’ of media.  In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Soms heel diepgaand, soms ‘lichter’.  Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

4 Muzische vorming: eigen top 10 Een activiteit is muzisch als ze: …. 1als er muziek, beeld, drama, dans … aan te pas komt 2als er iets van de kinderen inzit 3als er sprake is van vormgeving in functie van betekenissen 4als de kinderen er plezier aan beleven 5als de kinderen doorheen die activiteiten ook nog iets anders leren over de wereld (bv over eekhoorns of de herfst, reclame, andere culturen …) 6als de kinderen iets over zichzelf leren 7als kinderen door de les of de oefening vaardiger worden (zingen, klappen, tekenen, toneel spelen, kleuren mengen, lijnen zetten…) 8als kinderen door de activiteit zelfzekerder, socialer, creatiever.. worden 9als je de kinderen door deze activiteit op een of andere manier voorbereidt op onze culturele wereld 10als ze de kinderen multimediaal geletterd maakt

5 Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Leereffecten

6 Evalueren-Rapporteren-Communiceren  Evalueren  Evaluatiefase IN de les (les 4)  Muzische evaluatie VAN de les (les 5)  De kinderen evalueren  Zelfevaluatie  Rapporteren  Doelenroosters  Leerplannen  Communiceren  Muzenbox, muzenbum, website, blogs

7 Muzisch evalueren  Muzisch evalueren kan gaan over:  De evaluatiefase in de les  Wat, hoe, werkvormen  De muzische evaluatie van de les/activiteit:  Uitdagingen, opdrachten, werkvormen i.f.v.  Hoofddoelen muzische vorming  Leereffecten  De verhouding ‘Materiaal – Vormgeving – Betekenis’  De cultuureducatieve waarde van de les  De kinderen (dit doen we in het derde jaar)  De evolutie van de kinderen evalueren i.f.v. de leerplandoelen  Rapporteren, communiceren met de ouders

8 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WAT?  Wat?  Inzet, identificatie, attituden (muzische grondhouding)  Dit kan je vragen aan de kinderen, of als lkr observeren, later in kaart brengen en rapporteren aan de ouders, …  Vormgeving  Hebben de kinderen het goed gedaan?  Wat het origineel, met overtuiging..  Cfr leerinhouden oude huizen in dia 9  De leereffecten  Zie bovenstaande dia’s  Vaardigheden  Hebben de kinderen bijgeleerd in die vaardigheden?

9 Evalueren: de evaluatiefase in een les > HOE?  Hoe?  Het hele proces nog eens overlopen: vragen over  De opdrachten, werkvormen, onderdelen van het werkproces  Toonmoment met vragen voor de uitvoerders en voor de toeschouwers  Voor de makers: is de voorstelling verlopen zoals jullie dat voorzien hadden, wat was er anders, hadden jullie eerst andere plannen, hoe verliep de samenwerking, vonden jullie het zelf geslaagd,….?  Voor de toeschouwers: vonden jullie het duidelijk, was het met overtuiging, wat vonden jullie echt goed aan deze voorstelling?  Foto, audio, video > onmiddelijke feedback of klaswebsite  Niet altijd mondeling: met kleurkaarten, smiley’s, bewegingen en gebaren, applausje met de handen of de voeten  Beoordelingsschaal > zie volgende dia  Zichtbaar maken > je kan vaak niet alles omhoog hangen of op een website zetten. Dan maar de leukste dingen, maar zorgen dat alle kinderen aan bod komen.

10 Evalueren: de evaluatiefase in een les > WANNEER?  Wanneer?  Bij het geven van de opdracht  Kinderen moeten weten wat je kriteria zijn. Wanneer is het goed gedaan?  Tussenevaluatie  Bij complexe opdrachten kan je deze in twee of meerdere stappen opdelen en …  Halfweg al eens een paar ‘goede’ groepjes een tussenresultaat laten tonen.  Op ‘t einde van de les  Later, bij een volgende les.  Soms heb je als leerkracht nog wat selectie- of montagewerk achteraf. Een mooi resultaat werkt motiverend voor de volgende keer.  De resultaten gebruiken als nieuwe ‘starter’.  Ook de kinderen leren omgaan met zaken die ‘onaf’ zijn.

11 Beoordelingsschalen: beschrijving muziek

12 Beoordelingsschalen: waardeoordeel

13 Beoordelingsschalen: waardeoordeel ‘oude huizen’

14 Evalueren: Muzische evaluatie VAN de les  Wisselwerking beschouwen en creëren  Identiteit van het kind  Leereffecten  Zelfzekerheid  Zelfstandigheid  Creativiteit  Expressievaardigheden  Evaluatie  Wat?  Hoe?  Verhouding Materiaal-Vorm-Betekenis  Goede starter, materiaal  Thema  Originele werkvorm

15 Meerstemmigheid  Wat is meerstemmigheid?  Luisteren naar stemmen  Soorten meerstemmigheid als metafoor  Oefenen  Met een korte tekst  Met stukje van een liedje  Met klanken

16 Wat is meerstemmigheid?  ‘Stimmung’ – KH Stochkausen  Wat is meerstemmigheid ?  Met meerdere stemmen muziek maken  Stem: ding in je keel  Muzikale lijn: 1 e stem,..  Stemming: sfeer  Instrumenten stemmen, op elkaar afstemmen

17 Eigenschappen van meerstemmigheid  Belangrijke elementen bij meerstemmigheid zijn :  de juistheid van uitvoeren in functie van het geheel  onafhankelijkheid van de andere stemmen  kunnen luisteren naar het geheel en naar de andere stemmen  genieten van het geheel

18 Luisteren naar stemmen  Allerlei stemmen herkennen  Zie iTunes afspeellijst ‘Stemmen’ nog Tomtomstemmen toevoegen  Knap stemgbruik  Zie iTunes afspeellijst ‘Stemmen 1’  Volgende dia: soorten meerstemmigheid  Zie iTunes afspeellijst ‘Soorten meerstemmigheid’

19 echoheterofonie overlapping bourdon ostinatoakkoorden parallelle stemmen polyfonie

20 Meerstemmigheid Terwijl de hond in diepe duisternis zijn weg zocht door de stad, kwamen alle katten samen, maakten een vermetel plan.  In twee stemmen, in drie  De inzetten dichter bij elkaar  Melodisch, ritmisch, stiltes en emoties, herhalingen  Klinkers en medeklinkers

21 Meerstemmigheid Cfr Word: ‘voorbeelden van de les’ Tss tike tike tsss prrrr waka waka tik tak hoempapa hoempapa

22 Meerstemmigheid Tsss tike tike tsss, prrrr waka tik tak hoempapa hoempapa BOEM! TIK TAK WAWA WAWA Huh PIPI waka o o ha ha


Download ppt "Muzische vorming Les 5  Vorige lessen  Hoe vinden we leerinhouden?  4 Eigenschappen van muzische vorming  De eigen top 10  Evaluatiefase IN de les."

Verwante presentaties


Ads door Google