De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lean Management “Most people spend more time and energy in going around problems than in trying to solve them” – Henri Ford Jan van der Ploeg Ploegwerk.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lean Management “Most people spend more time and energy in going around problems than in trying to solve them” – Henri Ford Jan van der Ploeg Ploegwerk."— Transcript van de presentatie:

1 Lean Management “Most people spend more time and energy in going around problems than in trying to solve them” – Henri Ford Jan van der Ploeg Ploegwerk Consultancy |

2 Wat is Lean? … alleen activiteiten die waarde toevoegen … om de door de klant vereiste kwaliteit te leveren … … op het vroegst mogelijke moment. Lean Minimale kosten Juiste kwaliteit Minimale tijd Klant krijgt wat hij nodig heeft op het juiste moment, zonder fouten. Doe…

3 Wat is Lean? Lean is een teamgerichte benadering die de totale doorlooptijd tussen klantvraag en de levering van het product verkort door het identificeren en elimineren van verspilling (Activiteiten die geen waarde toevoegen). Lean is een manier van kijken, denken en werken. Daarbij wordt een aantal specifieke methoden en technieken gehanteerd om procesverbeteringen te identificeren en te realiseren.

4 Procesverbetering en/of beheersing LeanSix SigmaAO/IC Doel Verwijder verspillingReduceer variatieReduceer risico’s Focus FlowProblemenRisico’s Aanpak Veel kleine verbeteringenKernproblemen oplossenRisicobeperking (controles, functiescheiding etc.) Prestatie meting Snellere doorlooptijdUniforme outputDuurzaamheid/weinig issues en reputatieschade Resultaten Minder verspilling, meer efficiëntie Minder variatie, consistente output Financiële/juridische verantwoording In de praktijk zit er overlap in deze methoden. Elk heeft zijn toegevoegde waarde.

5 Ambachtelijke productie Massa productie Lean productie Nu Henry Ford • Standaardiseer onderdelen • Optimaliseer werkpatronen • Productieplanning • Tijdbesteding Taichi Ohno • Klant centraal • Just in time • Produceer alleen wat verkocht is • Continu gevecht tegen verspilling • De beste ideeën komen van de werkvloer Lean service industrie 1990 Waar komt het vandaan..

6 Toyota Production System house Ter info

7 Scania Productie Huis Ter info

8 Een lean overheid Strategische doelen (de bedrijfs- en besturingsfilosofie) Professionaliteit (regelmaat en standaarden) Sterke teams Efficiëntie (Verspillen en Flow) Kwaliteit (In één keer goed) Leren en verbeteren Klantgerichtheid

9 Hoofdprincipes Lean Strategische doelen (de bedrijfs- en besturingsfilosofie) Professionaliteit (regelmaat en standaarden) Sterke teams Efficiëntie (Verspillen en Flow) Kwaliteit (In één keer goed) Leren en verbeteren Klantgerichtheid

10 Focus je op klantwaarde en langere termijn strategische doelen Principe 1: doe alleen dingen met klantwaarde Klantgericht. Op welke klant richt ik me dan? Burgers Bedrijven Omwonenden De manager De portefeuillehouder De gemeenteraad Interne controle / Accountant Belastingbetalers Verenigingen De teamleider Het college Jouw collega Het ministerie van … Allemaal ‘klanten’

11 Principe 1: doe alleen dingen met klantwaarde 1. Voice of the Customer (VOC)De inwoners van gemeente 2. Voice of the Business (VOB)De gemeente en/of politiek3. Voice of the Employee (VOE)De medewerker 3 klantypen volgens Lean

12 Hoofdprincipes Lean Strategische doelen (de bedrijfs- en besturingsfilosofie) Professionaliteit (regelmaat en standaarden) Sterke teams Efficiëntie (Verspillen en Flow) Kwaliteit (In één keer goed) Leren en verbeteren Klantgerichtheid

13 Principe 2: Zorg voor een regelmatige werkverdeling (Heijunka) Als werk ongelijkmatig instroomt, raken mensen overbelast. Heijunka is gericht op gelijkmatige instroom van werk Aantal taken Efficiëntie Minder gelijktijdig en meer na elkaar leidt in totaal tot een sneller en beter resultaat.

14 Principe 2: Zorg voor een regelmatige werkverdeling (Heijunka)  ?! Veel dossiers gelijktijdig onderhanden. 1 vergunning er uit Veel aanvragen per keer

15 Principe 2: Zorg voor een regelmatige werkverdeling (Heijunka)  ‘One Piece Flow’ 1 vergunning er uit 1 aanvraag per keer

16 Principe 3: Creëer standaarden • Professioneel werk wordt beschreven in ‘standaarden’. • Standaarden worden regelmatig herzien en aangepast. • Als werk niet is gestandaardiseerd, is het onmogelijk om het te verbeteren.

17 Tijd Wat is de gevraagde productie per periode en de gewenste snelheid? Handelingen Welke handelingen of stappen zijn nodig voor dit werk en wat zijn relevante kwaliteitsaanwijzingen voor die handelingen? MiddelenWelke middelen zijn nodig voor de uitvoering van het werk? Criteria bij het beschrijven van standaard werk: Lean • Standaard formulieren, procesbeschrijvingen etc. worden gemaakt door de medewerkers zelf. Principe 3: Creëer standaarden

18 Maak werk zichtbaar

19 Principe 3: Creëer standaarden en maak werk zichtbaar VergunningWieStatus vorige check Status laatste check Opmerking Adres x, DalenJanOp koersLet op!Advies V&V Adres Y, SleenJoostOp koers Welstandtoets Adres Z, Oosterhesselen PeterStartOp koers- Adres A, GeesRenéLet op!GereedVerzonden Adres B, CoevordenRobOp koersLet op!Termijn Lean informatieborden

20 Principe 3: Creëer standaarden en maak werk zichtbaar 5S (clean desk) Overzichtelijke rustige werkplekken. 1.Scheiden 2.Schikken 3.Schoonmaken 4.Standaardiseren 5.Standhouden

21

22 Hoofdprincipes Lean Strategische doelen (de bedrijfs- en besturingsfilosofie) Professionaliteit (regelmaat en standaarden) Sterke teams Efficiëntie (Verspillen en Flow) Kwaliteit (In één keer goed) Leren en verbeteren Klantgerichtheid

23 Principe 4: In één keer goed (Jidoka) Input voldoet aan standaard beginwaarden Handteer een standaard werkwijze ?

24 Principe 4: In één keer goed (Jidoka)

25 C h e c k l i s t e n

26

27 Principe 4: In één keer goed (Jidoka)

28 Hoofdprincipes Lean Strategische doelen (de bedrijfs- en besturingsfilosofie) Professionaliteit (regelmaat en standaarden) Sterke teams Efficiëntie (Verspillen en Flow) Kwaliteit (In één keer goed) Leren en verbeteren Klantgerichtheid

29 activiteiten Waarde toevoegend? waarde toevoegende activiteiten ja geen waarde toevoegende activiteiten nee noodzakelijk? noodzakelijke niet waarde toevoegende activiteiten ja verspillingen nee Een Lean proces is een proces zonder verspillingen, gezien vanuit het perspectief van de klant Bron: SZW gemeente Den Haag Principe 5: Elimineer verspilling (Muda)

30 Vormen van verspilling (Muda) Daarom OORZAAK Activiteit Waarom? Activiteit

31

32 Vormen van verspilling (Muda) 1. Overproductie We geven de klant meer dan nodig voor de klant. 2. Wachten Wachten op een collega, informatie, antwoorden, documenten. Etc. 3. Transport Lopen naar de tekeningenkast, zoeken naar de TL, lopen naar experts op andere verdieping. Etc. 4. Overbewerking Onnodige informatie verwerken of dubbel werk doen. 5. Onnodige voorraad Te veel aanvragen, brieven, vakbladen, projecten, bureau-inhoud etc. 6. Onnodige beweging Onhandige ICT, onhandige locaties voor dossiers, tekeningen, vergaderingen. 7. Fouten Vergissingen, verkeerde informatie verwerken, versturen, onvoldoende afgestemde opdrachten/verwachtingen. 8. Talent Medewerkers niet inzetten op hun niveau. Verlies van kennis, vaardigheden, motivatie, capaciteiten, opleidingsinvesteringen.

33 Principe 6: Een gestroomlijnd proces (Flow)

34 Tijd Principe 6: Een gestroomlijnd proces (Flow)

35 Hoofdprincipes Lean Strategische doelen (de bedrijfs- en besturingsfilosofie) Professionaliteit (regelmaat en standaarden) Sterke teams Efficiëntie (Verspillen en Flow) Kwaliteit (In één keer goed) Leren en verbeteren Klantgerichtheid

36 Principe 7: Continu verbeteren (Kaizen)

37 1.Stuur continu op verbeteren. Een belangrijke management taak. 2.Doe zeer regelmatig een ‘keek op de week’. 3.Houdt de organisatie en processen vitaal, stel verbeterdoelen. 4.Neem de tijd om na te denken, voer veranderingen snel door. 5.Blijf je afvragen … waarom? Principe 7: Continu verbeteren (Kaizen)

38

39 DatumDoorOmschrijving probleem/verbetermoge lijkheid Voorstel oplossing+actieWieDeadline 07-07Jan PPapieren plankaartenHertekenen en printen. Tekenaar zoeken. Arnold JoostOnvoldoende administratieve capcaiteit Etc Jan LEtc. Lean verbeterbord Bijwerken op vaste momenten in de week. Evt. Combineren met de keek op de week

40 Technologie volgt de ontwikkeling in de organisatie en dient te worden ingezet aan het einde van een verbeterslag. Niet als initiator van de verbeterslag. Principe 8: Technologie als puntje op de i ICT Systemen

41 Hoofdprincipes Lean Strategische doelen (de bedrijfs- en besturingsfilosofie) Professionaliteit (regelmaat en standaarden) Sterke teams Efficiëntie (Verspillen en Flow) Kwaliteit (In één keer goed) Leren en verbeteren Klantgerichtheid

42 1.Lean procesmanagement ‘voelen’in workshops (met lego o.i.d.) 2.Referentiebezoeken bij andere organisaties 3.Partner zoeken die succes heeft bewezen 4.Afbakenen en starten A.Bewustwording (workshops) B.Verlagen onderhanden werk C.Verkorten van doorlooptijd D.Meer orde en overzicht op de werkplek en in de processen E.Verbeteren van productiviteit (slimmer werken) IMPLEMENTATIE

43 Boekentips

44 Einde Jan van der Ploeg Ploegwerk Consultancy |


Download ppt "Lean Management “Most people spend more time and energy in going around problems than in trying to solve them” – Henri Ford Jan van der Ploeg Ploegwerk."

Verwante presentaties


Ads door Google