De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Oproep transnationaliteit II Infosessie 17 maart 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Oproep transnationaliteit II Infosessie 17 maart 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Oproep transnationaliteit II Infosessie 17 maart 2017
Caroline Meyers Karel Vanderpoorten

2 Agenda Inhoud & Doelstellingen Oproep
Transnationaliteit: Flexible approach Financiering Kosten Hoe maak je een projectvoorstel op? Wat na goedkeuring projectvoorstel?

3 ESF Vlaanderen ESF staat voor Europees Sociaal Fonds
Afdeling binnen Departement Werk en Sociale Economie Doel is om maximaal de uitvoering en vernieuwing van het Vlaamse Werkgelegenheidsbeleid te versterken via middelen van de Europese Unie en de Vlaamse overheid Het ESF verdeelt deze middelen – in de vorm van subsidies - onder organisaties die de Vlaamse arbeidsmarkt versterken en de werkgelegenheid vergroten

4 Transnationaliteit Common framework Flexible approach
Coördinatie door EC Gezamenlijke oproepen door alle lidstaten (2 oproepen in de programmeringsperiode ) Vastgelegde thema’s Flexible approach Verantwoordelijkheid lidstaten: eigen initiatief Aparte oproepen (liefst in samenspraak met andere lidstaten)  geen algemene coördinatie Vrijheid inzake thema’s

5 Subsidies Het oproepbudget bedraagt 2.700.000 EUR:
EUR ESF-middelen EUR Vlaams cofinancieringsfonds Maximale subsidie per project (inclusief de voorbereidende fase): EUR (60% ESF-middelen) EUR (40% Vlaams cofinancieringsfonds) Geen private middelen noodzakelijk

6 Voor welke thema’s kan men in indienen
Voor welke thema’s kan men in indienen? Opgepast: dit is een exhaustieve lijst!

7 Migranten, vluchtelingen, alle derdelanders en andere moeilijke doelgroepen
Geletterdheid Kunnen nieuwe vormen van mentorship uitgewerkt worden Hoe kunnen we voor niet begeleide minderjarigen zoeken naar uitdagende en snel attractieve jobs – opleidingen? Van zwartwerk naar regulier werk; hoe bepaalde doelgroepen daarin begeleiden? Hoe kunnen we stages voor niet begeleide minderjarigen aanbieden en aantrekkelijk maken? Hoe kunnen we snelle EVC procedure laten doorlopen voor vluchtelingen? Hoe kunnen we nieuwkomers zo snel mogelijk laten integreren op de werkvloer?

8

9 Discriminatie Hoe omgaan met de problematiek van discriminatie op de arbeidsmarkt? Welke acties kunnen opgezet worden om deze problematiek tegen te gaan Welke systemen van zelfregulering kunnen in de aanpak van arbeidgerelateerde discriminatie door sectoren verder geïntroduceerd/uitgewerkt worden?

10 Activeren jongeren/kansengroepen
Hoe competenties van jongeren in “informele circuits”, zoals bijvoorbeeld in vrijwilligerswerk in kaart brengen en benutten? Hoe kunnen we verder de professionalisering van alle actoren bij werkplekleren optimaliseren (trajectbegeleider, mentor, etc)? Op welke manier kunnen we stageplaatsen structureel inbedden in bedrijfsprocessen? Hoe de match tussen competenties van kansengroepen, waaronder hoofdzakelijk nieuwkomers, en het aanbod op de arbeidsmarkt optimaliseren? Trajectbegeleiding op gezinsniveau (bijvoorbeeld via een gezinscoach) Belangrijke opmerking: Geen (youth) mobility

11 Social Impact Bonds Sociale economie: cross-border cooperation. Sociale economie over de grenzen heen laten spelen. Nieuwe markten aanboren voor SEC. Lokaal werkgelegenheidsbeleid

12

13 Moderne arbeidsmarkt Automatisering versus job-liquidatie. Hoe kunnen we automatisering als een meerwaarde zien in plaats van een bedreiging aan de creatie van (nieuwe) jobs? New – skills for new Jobs. Virtuele intelligentie op de werkvloer; de mogelijkheden van “wearing technology” en “artificial intelligence”. Jongeren komen later op de arbeidsmarkt en anderzijds moeten ouderen langer aan het werk blijven. Dit leidt tot een aantal uitdagingen op de arbeidsmarkt. Hoe gaan bedrijven en sectoren daar mee om?

14 Learning and skills Op welke manier wordt er naar de competenties van mensen gekeken? Zowel aandacht voor hard skills als voor soft skills. De ‘21st century skills’. Wat moeten mensen leren om in deze eeuw niet snel overbodig te worden? ‘Juist’ scholen’ eerder dan ‘hoog’ scholen… Volwasseneducatie en levenslang leren gericht op kansarme doelgroepen (werkenden of werkzoekenden) met als doel arbeidsparticipatie of verbetering van de positie op de arbeidsmarkt of werkvloer.

15

16 Anders organiseren en menselijk kapitaal
Hoe kunnen we verdere stappen zetten in het ontwikkelen van innovatieve arbeidsorganisatie als de klassieke manier van werken binnen organisaties/bedrijven, zoals we ze nu kennen, verdwijnt? Hoe kunnen we ondersteuning aan zelfstandigen in moeilijkheden bieden? Hoe innovatief ondernemerschap stimuleren (deeleconomie, innovatieve hubs)? Hoe kunnen we de integratie van mensen die tijdelijke afwezig zijn geweest van de werkvloer door ziekte, mantelzorg of andere, bevorderen?

17 Horizontale thema’s Gender en gender mainstreaming moet verplicht opgenomen worden in IEDER project. Daarnaast kunnen ook specifieke gender projecten. Sociale innovatie is mogelijk in een project maar niet verplicht.

18 Horizontaal thema: gender

19 Wat bedoelen we met gender en gender mainstreaming?
Wat met gelijke kansen voor vrouwen en mannen? 8 maart: Internationale Vrouwendag Verschil tussen gender en geslacht – sociale constructies dus veranderlijk, varieert naargelang tijd en cultuur (voorbeeldjes: directeur, politieagent, ..) – deze normen en waarden hebben nadelen voor vrouwen én mannen bvb zelfmoordcijfers – onderzoek naar schoolhandboeken (Vlaamse scholierenkoepel)/speelgoed/reclame/…: houden de stereotypen nog altijd in stand gendermainstreaming;: het (re)organiseren, verbeteren, ontwikkelen en evalueren van beleidsprocessen op zo'n manier dat het perspectief van gendergelijkheid wordt geïntegreerd in alle beleidsdomeinen en op alle beleidsniveaus door de actoren die normaal dat beleid maken.“- belangrijk: is een strategie om gendergelijkheid te bekomen, is dus gestructureerd, begint bij een analyse, maar gaat door tot uitwerken, implementeren, evalueren,..; Gelijke kansen: kan soms te beperkend zijn, je moet soms naar de oorzaken zoeken Stereotyp denken – vooroordelen: zwarte vrouw die in een spiegel kijkt, ziet een zwarte – heterogeniteit: de man en de vrouw bestaan niet – win win situatie

20 Quote van Einstein: Everybody is a Genius
Quote van Einstein: Everybody is a Genius. But If You Judge a Fish by Its Ability to Climb a Tree, It Will Live Its Whole Life Believing that It is Stupid

21 Gender en de Vlaamse arbeidsmarkt: enkele cijfers
Werkzaamheidsgraad M: 65,2% V: 57,3% Aantal betaalde uren M: 40,8 V: 33,3 Aandeel deeltijds werkenden op werkenden M: 9,2% V: 42,9% Cijfers gelden voor 2014 en 2015-Deeltijds werk

22 Gemiddeld bruto maandloon: M: 3532 euro V: 2951 euro
Nog cijfers: Gemiddeld bruto maandloon: M: 3532 euro V: 2951 euro heeft een bedrijfswagen (binnen groep voltijds werkende bedienden): M: 39% V: 15% Arbeidsongevallen (2014): M: 68,8% V: 31,2 % Verticale segregatie

23 Vrouwen in leidinggevende posities Raden van Bestuur: 10,1%
CEO’: 3,2% Vrouwen– en mannenberoepen/sectoren: Metaal, bouw, transport, ICT Onderwijs, gezondheidszorg Cijfers over verticale segregatie: 2011 – na wet rond quota

24 Conclusies tijdsbestedingsonderzoek:
De verdeling van betaald werk, huishoudelijk werk en kinderzorg tussen mannen en vrouwen – waarbij mannen zich voornamelijk op het betaalde werk richten en vrouwen het leeuwenaandeel van het huishoudelijk werk en de zorg op zich nemen – blijft tot op vandaag in grote mate ‘traditioneel’ Niet alleen de tijdsbesteding blijkt nog sterk gegenderd, ook de aard van de taken die worden opgenomen binnen het huishouden. De taken die vrouwen overwegend opnemen (zoals was, vaat, koken) zijn vaak terugkerend, vluchtig, onuitstelbaar, onzichtbaar. De taken die mannen overwegend opnemen (zoals gras maaien en auto wassen) zijn vaak ‘leisurely’, duurzaam, uitstelbaar, zichtbaar Cijfers voor Alle cijfers golden voor Vlaanderen, bewust zijn dat problematiek anders kan zijn in andere lidstaten (of toch licht verschillend) – kan ook meerwaarde zijn

25 Gender en migranten Migranten, vluchtelingen, derdelanders:
Werkzaamheidsgraad: EU-28 M: 61,5% V: 50,0% Werkzaamheidsgraad niet-EU M: 41,9% V: 24,8% Dieper in te gaan: tweede generatie migranten, variatie ngl land van herkomst/scholingsgraad/…; kostwinnersmodel?, Ongetwijfeld een genderdimensie bij geletterdheid,; andere culturele invulling van gender!- bvb nagaan of mannelijke resp vrouwelijke migranten op een andere manier moeten benaderd worden

26 Gender en competenties
Een positief verhaal? Niet nog meer stereotyperen, anders benoemen dan feminien en masculien

27 Gender en competenties
Niet nog meer stereotyperen, anders benoemen dan feminien en masculien

28 Gender en jongeren NEET- jongeren: M: 10,0% V: 9,5%
Aandeel niet-gekwalificeerde jongeren: M: 7,2% V: 5,8% Cijfers NEETs: 2015 – Vlaams Gewest Niet-gekwalificeerde jongeren: 2015 – Vlaams gewest

29

30 Doelgroep De finale doelgroep is afhankelijk van het gekozen thema
dus breed in te vullen

31 Welke doelstelling bereiken?
Transnationale samenwerking met minimaal mutual learning

32 Projectactiviteiten: Mutual learning?
Gezamenlijke productontwikkeling Uitwisseling van informatie Peer reviewing Aanpassen van bestaande producten aan de Vlaamse arbeidsmarkt Events, publicaties relevant voor het project Disseminatie Concrete implementatiemogelijkheden moeten voorzien zijn en in een pilootkader getest worden, waarbij transnationaal geleerd, vergeleken en opgebouwd kan worden (piloten opzetten, testen, re-resten, etc.). Het louter op papier delen van goede praktijken en geleerde principes is niet voldoende. Het “hoe en wat” moet ook concreet besproken worden in de projectvoorstellen en verder uitgewerkt worden met de partners in de voorbereidende fase. Opgelet: Overdraagbaarheid  Vlaamse Arbeidsmarkt van het ontwikkelde is essentieel! Louter het versterken van de eigen organisatie kan niet!

33 Aan de slag

34 Projectverloop: Voorbereidende fase (4 maanden)
Fase 1: eigenlijke uitwerking van het project (20 maanden) Fase 2: disseminatie (4 maanden)

35 Een projectidee indienen voor de voorbereidende fase
Inhoudelijk projectvoorstel Inhoudelijk projectvoorstel: Voorstelling van een projectidee Niet meer dan woorden Beoordelingscriteria: Uitdaging en visie Plan Ervaring en team In te dienen tegen ten laatste 18 mei 2017

36 Een project indienen voor de voorbereidende fase
2) financiële begroting Lumpsum: EUR Financiering van de volgende fasen aanvragen: maximaal EUR Dit betreft enkel een totaalfinanciering zonder gedetailleerde begroting.

37 Bij goedkeuring projectvoorstel kan men Voorbereidende fase aanvatten op 1 juli 2017

38 Voorbereidende fase Periode: 01/07 – 31/10/2017
Wat moet uitgewerkt worden? Opzetten Vlaams en transnationaal partnerschap met ondertekende partnerschapsovereenkomsten Verfijning en uitdieping projectidee: Planning met activiteiten, verantwoordelijkheden en Gedetailleerde begroting met tijdsinschatting voor personeelsleden in Fase 1. Rapportering VB-fase Ten laatste 31 oktober 2017 De eindrapportering van de voorbereidende fase dient als projectvoorstel voor fase 1!

39 Beoordeling voorbereidende fase
Beoordeling D&P Report gebeurt door ESF in 2 stappen: A) Voorwaarden lumpsum voldaan? Ja = uitbetaling euro Nee: geen uitbetaling euro, kans tot herwerken (lumpsum kan wel niet meer verkregen worden) B) Indien Lumpsum voorwaarden voldaan zijn wordt D&P beoordeeld op inhoudelijke meerwaarde voor aanvang fase 1 1) Positief = start fase 1 Positief met voorwaarden = start fase 1 met intervisie Negatief = project stopt (GEEN mogelijkheid tot herkansing)

40 Fase 1 Periode: 1 december 2017- 31 juli 2019
Uitwerking effectief project Validering product: juni 2019 Budget: maximaal EUR Resultaat: Product + Vertaalslag naar Vlaanderen = implementatiemogelijkheden. Procesmatig verslag Evaluatie van de Vlaamse en transnationale samenwerking Disseminatiestrategie

41 Fase 2 Periode: 1 augustus 2019- 30 november 2019
Disseminatie (op voorwaarde van positieve validering) Budget: maximaal EUR Resultaat: Eindrapport totaal project (eindproduct + resultaten disseminatie)

42 Een project indienen?

43 Hoe indienen? Het project moet ingediend worden in de ESF-applicatie (inloggen kan via de website Elektronische ID-kaart Federal token Deadline 18/05/2017

44 Wie kan een project indienen?
Organisatieniveau Rechtspersoonlijkheid Met voldoende kredietwaardigheid Met een kwaliteitslabel (kan via ESF) Op projectniveau: Projectvoorstel in het Nederlands (behalve TCA en project samenvatting; die eveneens zal moeten opgeladen worden op het Europese Partner Platform) Projectvoorstel opladen in de ESF-applicatie Opgelet: “Institutionelen” kunnen indienen maar kunnen geen aanspraak op VCF maken. Universiteiten en hogescholen vormen hier een uitzondering op.

45 Verplicht partnerschap (vanaf fase 1)
Vlaams partnerschap: Minstens één andere partner vinden Afsluiten van een partnerschapsovereenkomst Transnationaal partnerschap: Minstens één transnationale partner in een ander EU-land (geen ESF goedgekeurd project noodzakelijk) Afsluiten van een Transnational Cooperation Agreement (TCA)

46 Hoe partners vinden? Via het partner search platform dat werd opgericht door de EC: Met hulp van het ESF-Agentschap Andere kanalen

47 Overheidsopdrachten Wetgeving overheidsopdrachten:
Wie moet er zich aan houden? Steeds de markt raadplegen

48 Staatssteun Voorbereidende fase = partner search en uitwerking project
 Verklaring niet economisch voordeel Keuze aan promotor vanaf fase 1: De minimis: mag niet hoger zijn dan EUR (over drie boekjaren) Deze drempel wordt bekeken vanaf fase 1 (dus begin december 2017) Verklaring niet economisch voordeel: Voor de voorbereidende fase zal gevraagd worden zo een verklaring te ondertekenen Dit betekent 100% open source werken

49 Kostenopbouw: fase 1 & 2 Mits goedkeuring eindrapport voorbereidende fase Eén kostenrubriek: loonkosten intern personeel Een voltijds equivalent op jaarbasis van uren wordt als eenheid beschouwd voor inhoudelijk werk Registratie Sjabloon ESF Reële prestaties met opgave begin- en eind uur per dagdeel 1 x / maand ondertekend personeelslid + leidinggevende Belangrijk: de coördinatie van het transnationaal werk wordt ook als inhoudelijk gezien => Directe kost (Andere ESF oproepen)

50 Kostenopbouw: personeelskost
1 kosteneenheid: Gepresteerde tijd SUT: Standaarduurtarief Berekening SUT Brutoloon x 1,2% bv euro x 1,2% = 36 euro / uur In 1,2% zit forfait voor alle loonlasten (eindejaar, vakantiegeld, extralegale voordelen, ..) Brutoloon – Januari Maximaal 1720 u / jaar

51 Kostenopbouw: andere kosten
Voor alle andere gemaakte kosten wordt een forfait van 40% toegepast. Forfait van 40% op totale kost op basis van SUT. Kosten moeten niet worden bewezen Forfaitaire kost wordt automatisch toegekend Bv. Alle personeelsleden genereren op basis van de standaarduurtarieven een kost van euro X 40% = euro Totale kost = euro.

52 Kostenopbouw: belangrijke tips!
De directe relatie tussen het opgebouwde plan van aanpak en de personeelsinzet moet duidelijk blijken In het kosten- en financieringsschema worden best de fasen en activiteiten overgenomen die opgenomen werden in het plan van aanpak Berekeningswijze Maak een inschatting van het aantal benodigde personeelsleden op basis van de uit te voeren fasen en de samenhangende activiteiten Maak een inschaling van niveau en anciënniteit Verplaatsingen Verplaatsing naar en accommodatie in een ander land worden in het eigen project ingediend Catering wordt aangeboden door het gastland (en zijn dus geen kosten voor het eigen project)

53 Voorschotten Bij de voorbereidende fase wordt geen voorschot uitbetaald. De lumpsum wordt betaald als het desk and partner search rapport is ingediend en voldoet aan de eisen. Bij fase 1 zullen wel voorschotten uitbetaald worden (dit zal herhaald worden na elke tussentijdse rapportering).

54 Documenten in te dienen
Voorbereidende fase (algemene project applicatie, deadline 18/05/17) Inhoudelijk projectvoorstel Projectplanning VB-fase Projectbegroting (+ reservatie van middelen voor fase 1 en fase 2) Kwaliteitsbewijs Verklaring “niet economisch voordeel” Fase 1 (deadline 31/10/2017) Desk & Partnersearch report Projectplanning fase 1 Projectbegroting Partnerschapsovereenkomsten = Vlaams TCA = Transnationale partnerschapsovereenkomst Goedkeuring OR of advies SERR indien bedrijven promotor zijn (bij indiening fase 1) – indien bedrijf Verklaring op eer in het kader van de minimis of verklaring “niet economisch voordeel”  alle partners (VL) zelfde keuze.

55 Het is aan jullie …

56 …with a little help of ESF
Bespreken van je projectidee bij de afdeling ESF Hulp bij het vinden van transnationale partners Tijdens de looptijd van het project één of meerdere projectbezoeken Thematische werking Coachende rol vanuit de afdeling ESF

57 Rapporteringen op een rijtje

58 ESF Promotor 01/03/2017 Openstellen oproep 17/03/2017 Infosessie 10:00 – VAC Gent Infosessie: vlaanderen.be/nl/evenementen/algemene- infosessie-transnationaleit-ii 18/05/2017 Indiening projectvoorstel 31/06/2017 Beoordeling ESF + extern 01/07//2017 Start voorbereidende fase (4 maanden) 31/10/2017 Indiening Desk – and Partner search Report voor opstart fase 1 01/12/2017 Beoordeling Desk – and Partner search Report Start Fase 1 – eerste rapportperiode 31/11/2018 Einde eerste rapportperiode (deadline 3 maanden later) 30/02/2019 Beoordeling eerste tussentijdse rapportering 31/07/2019 Indiening tweede tussentijdse rapportering 30/10/2019 Beoordeling tweede tussentijdse rapportering Mei – juli 2019 Validering Output project Juli 2019 Beoordeling validering. Deadline indiening disseminatievoorstel (enkel bij positieve validering) 01/08/2019 Beoordeling disseminatiestrategie Eindrapport fase 1 Start Fase 2: disseminatie 30/09/2019 Beoordeling eindrapport fase 1 30/11/2019 EINDE PROJECT Indiening eindrapport fase 2 31/02/2020 Beoordeling eindrapport Fase 2

59 Vragen

60 “The ones who are crazy enough to think that they can change the world, are the ones who do.” Steve Jobs

61 Ondersteuning Men kan steeds terecht bij:
Voor gender: Tip: Maak gewoon een afspraak en leg je ideeën aan ons voor!


Download ppt "Oproep transnationaliteit II Infosessie 17 maart 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google