De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kindcentra 2020 Pedagogisch PACT

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kindcentra 2020 Pedagogisch PACT"— Transcript van de presentatie:

1 Kindcentra 2020 Pedagogisch PACT

2 Even voorstellen Anki Duin, Pedagogisch PACT Maaike Vaes, Kindcentra 2020

3 Opbouw workshop Kindcentra 2020: een introductie
De stand van zaken in Den Haag Discussie in tweetallen Pedagogisch PACT: een introductie Proeftuinen: aanpak en resultaten Plenaire discussie: Gemeentelijk belang bij interprofessioneel werken en kindcentra De rol van de gemeente

4 Op een fundament van schotsen kun je niet bouwen

5 Kindcentra 2020 Vier kopgroepen van bestuurders uit:
primair onderwijs; kinderopvang; jeugdhulp; wethouders; werken samen in regiegroep Kindcentra 2020, beweging uit de praktijk. Motieven overlappen, andere accenten.

6 Visie Kindcentra 2020 Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen – de burgers van de toekomst – streven partijen naar integrale voorzieningen voor alle kinderen (en hun ouders) van nul tot en met twaalf jaar: Kindcentra In dit kindcentrum wordt gewerkt volgens één pedagogische visie op ontwikkeling en educatie. Kinderen worden in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen; doorlopende ontwikkelingslijnen, dagarrangementen en kindnabije zorg zijn inherent aan deze voorziening. Organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs kunnen, op gelijkwaardige basis, opgaan in deze Kindcentra 2020 en één nieuwe organisatie vormen. Kindcentra 2020 zijn ‘communities’, waar intensief wordt samengewerkt met zorg en welzijn. Pedagogische professionals in deze Kindcentra 2020 werken vanuit het belang van de kinderen, met kennis vanuit verschillende disciplines.

7 Vertaling visie in kernpunten
Toegangsrecht voor ieder kind 0 t/m 12 jaar. Kindcentra: het mogelijk maken dat één organisatie onderwijs en kinderopvang aan kan bieden (extra optie, geen blauwdruk). Boek Kindcentra 2020 een realistisch perspectief: Pedagogisch, juridisch, financieel, arbeidsverhoudingen, sociaal domein en interviews met voorlopers. Uitwerking naar huisvestingsvraagstukken in separate publicatie.

8 Enkele argumenten: 0-4 Toegangsrecht 0-4 jaar
Alle kinderen optimale kansen, iedereen een gelijke start. Doorgaande lijnen belangrijk voor kinderen. Tegengaan segregatie. Kindnabije zorg, kind al jong in beeld.

9 Enkele argumenten: 4-12 Toegangsrecht 4 t/m 12 jaar
Brede talentontwikkeling. Gelijke kansen voor alle kinderen. Formeel, non-formeel en informeel leren mengen (vernieuwing PO). Doorgaande ontwikkellijnen en meer ruimte voor maatwerk.

10 Enkele argumenten: organisatie
Optie kinderopvang en onderwijs vanuit één organisatie: Eén pedagogische visie en één team, één leiding. Gezamenlijke opgave onderwijs, kinderopvang, zorg. Expertise bundelen. Dagarrangementen. Alle voorzieningen op één plek. Ontzorgen gezinnen. Ankerpunt voor sociaal domein. Uitdagender banen voor medewerkers kindcentra. Oplossing voor problemen in samenwerking nu.

11 Adviezen, rapporten en moties
Een greep uit de vele rapporten: SER advies ‘Gelijk goed van start’ (2016). SER advies ‘Een werkende combinatie’ (2016). WRR ‘Een lerende economie’ (2013). Onderzoek Oberon ’Samenwerking in beeld’ (2016). CPB ‘Samenwerking kinderopvang en onderwijs’ policy paper (2017). Motie Yücel, december 2015 en maart 2016.

12 Taskforce Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang: 27 maart 2017. Meerwaarde voor kinderen, ouders en professionals. Dertien adviezen aan een nieuw kabinet. Eerste elf:over inhoud en randvoorwaarden van de samenwerking. Advies 7: ‘neem als gemeente initiatief en regie’. Advies 12: ‘maak ontwikkel- en leercentrum mogelijk in wetgeving’, aandacht voor transitie en gelijkwaardigheid PO en KO. Advies 13: ‘voer een basistoegangsrecht in’.

13 Verkiezingen maart 2017 Verkiezingsprogramma’s politieke partijen:
Recht op toegang 0-4 jaar. Meeste programma’s voor 2-4 jarigen, sommige gaan verder. Recht op toegang 4 t/m 12 jaar: veelal impliciet, soms expliciet. Pleidooi voor versterking samenwerking onderwijs en kinderopvang. REGEERAKKOORD?

14 Meer informatie www.kindcentra2020.nl info@kindcentra2020.nl
Publicaties: Kindcentra 2020, een realistisch perspectief Kindcentra 2020, huisvestingsvraagstukken Gijs van Rozendaal, voorzitter Maaike Vaes, coördinator

15 Vragen voor tweetallen
Wat kan het belang zijn van kindcentra voor gemeenten? Wat kan de rol van de gemeente zijn bij de ontwikkeling van kindcentra? (directe en indirecte bemoeienis) Welke beleidsdossiers zijn hiermee verbonden?

16 Pedagogisch PACT samenwerken voor jonge kinderen
Werkwijze en resultaten

17 https://youtu.be/9R_08bfNIZw
Pedagogisch PACT

18 PACT: Ambitie Bouwen aan een hoogwaardige pedagogische basisvoorziening voor jonge kinderen, waarin IEDER kind meetelt, meedoet en leert: -> een inclusieve speel-leeromgeving -> samen opgroeien en leren de wereld vorm te geven -> uitgaan van diversiteit PACT sorteert voor op het ontstaan van kindcentra

19 Wat is PACT? * Proeftuinen voor interprofessioneel werken * Wetenschapsteam * Opleidingentafel * Ambassadeurs en netwerken * Nieuwsbrieven website;

20 Pedagogisch PACT Stelsel Bestuur, organisatie / IKC
21st century Skills Professionals Wat hebben jonge kinderen en hun ouders nodig?

21 Hoogwaardige pedagogische voorziening
WAT WETEN WE? … een complexe opdracht.

22 …INTERPROFESSIONELE SAMENWERKING
DAT KUN JE NIET ALLEEN… …INTERPROFESSIONELE SAMENWERKING

23 Interprofessionele samenwerking
Onderzoeksvragen: WELKE professionele expertise en competenties zijn nodig? HOE realiseren teams interprofessioneel werken? WAT vraagt dit van aansturing, van opleiding, van (gemeentelijk) beleid

24 PACT Proeftuinen De proeftuinen geven op hun eigen wijze vorm aan een inclusieve praktijk.

25 PACT: werkterreinen Opleiding nw Regionale Proeftuinen en pilots
professionals Professionalise-ring zittende medewerkers Wetenschap Proeftuinen en pilots Kindcentra 2020 Transformatie jeugdzorg Regionale netwerken Passend onderwijs Sociale domein/ wethouders

26 PACT: Opbrengsten Aanpak proeftuinen
Inrichten van een 0-6 team waarborg voor creëren doorgaande lijn Inzet IB-er van 4-12 naar 0-12: omslag naar passende ontwikkeling Toevoegen jeugdhulp expertise aan team: - Op de werkvloer, niet aan de vergadertafel - Vroeger erbij, eerder erbij - Professionalisering on the job Vereenvoudiging zorgstructuur (van ZAT naar 06-cultuur) School als werkplek: verbinding met lokaal jeugdbeleid; wijkteam ondersteunt

27 Proeftuinen PACT voorlopige opbrengst
Apeldoorn Lent Bouwen samen met ouders Gezamenlijk rijke speel-leeromgeving 0-7 Middelburg Jeugdzorg in de groep complementair Amsterdam Één zorgstructuur 0-12 ; IBer ook voor 0-4 jarigen Almere Jeugdzorg als co-teacher en steun voor IKC Leeromgeving voor alle ped professionals Eersel Groningen Effectieve samenwerking ped. professionals in de wijk

28 De inclusie-pedagoog Een nieuwe functie in het primaire proces
Extra ogen, extra handen Kennis van ontwikkeling jonge kind, coaching professionals, inzicht in groepsdynamica Niet op afroep, maar in de buurt Driedubbele opdracht: Ondersteuning professionals Begeleiding kinderen Relatie met ouders Complementair of in de coulissen

29 PACT Proeftuinen Eersel – van papier naar praktijk
Twee gemeentelijke pilots: Almere – de pedagogische wijk Hoe kunnen wij als professionals zorgen dat kinderen in Stedenwijk veilig, gezond en talentrijk opgroeien? Eersel – van papier naar praktijk Hoe kunnen wij als gemeente (LOT/wijkteam) en partners een heldere ondersteuningsstructuur voor 0-7 jarigen neerzetten die preventieve effecten heeft.

30 PACT: Opbrengsten Merkbare en meetbare effecten
Professionals weten elkaar eerder te vinden Professionals weten elkaar beter te vinden Professionals voelen zich meer ondersteund Professionals zijn bijzonder enthousiast Meetbaar? Neem proeftuin in Lent (620 kinderen; gegevens vier schooljaren) Daling aantal doorverwijzingen naar jeugdhulp Vroeger erbij: leeftijd zorgtraject vervroegd van 11 naar 7 jaar Eerder erbij: door snelle (groeps- of individuele) interventie oplossing bínnen het reguliere systeem (casuïstiek)

31 Wethouders voor Kindcentra
Kopgroep sinds 2010 actief Transitie jeugdzorg/ sociale domein (kindnabije zorg, preventie/ vroegsignalering) Proeftuinen VNG Varianten: Faciliteren, stimuleren, regisseren……

32 Vragen en discussie - plenair
Opnieuw: de rol van de gemeente……… Waar ligt het belang van interprofessionele samenwerking rondom het jonge kind? Voorbeelden van gemeenten

33 PACT: Contactgegevens
Check onze website: Check de materialen: Samen aan de Slag Magazine: De mensen van PACT Folder met contactadressen in de regio Onze gegevens:


Download ppt "Kindcentra 2020 Pedagogisch PACT"

Verwante presentaties


Ads door Google