De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digitaal nakijken met Turnitin Werkgroep ECENT 15-5-2013 Sanne Gratama van Andel Frans Kranenburg Centrum voor Onderwijs en Leren.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digitaal nakijken met Turnitin Werkgroep ECENT 15-5-2013 Sanne Gratama van Andel Frans Kranenburg Centrum voor Onderwijs en Leren."— Transcript van de presentatie:

1 Digitaal nakijken met Turnitin Werkgroep ECENT Sanne Gratama van Andel Frans Kranenburg Centrum voor Onderwijs en Leren

2 Inhoud Vragen aan u Opdracht Turnitin SURF project SCALA Demo GradeMark Demo PeerMark Zelf experimenteren Reacties

3 Vragen aan u: 1.Wat weet u al van Turnitin? 2.Welk probleem hoopt u op te kunnen lossen met digitaal nakijken? 3.Op welke vragen hoopt u een antwoord te krijgen in deze workshop?

4 Opdracht Kijk dit schriftelijk na met pen en geef feedback.

5 Digitale feedbacktool: Turnitin Mogelijkheid tot integratie met Blackboard Digitaal nakijken (docent) Grade Mark Peer review (student) Peer Mark Plagiaatdetectie Originality Report

6 Feedback geven via GradeMark Student levert opdracht in via Turnitin (of Blackboard) Alle papers in 1 overzicht, incl. plagiaatcheck Docenten geeft commentaar / beoordeling adhv: Annotaties ‘QuickMarks’ (herbruikbare feedback - drag en drop) ‘Rubrics’ (beoordelingsformulier) (Student verwerkt commentaar (evt ook van peers) en levert eindversie in)

7 Beoordelingsformulier (‘rubric’) Tabel bestaat uit: – Rijen met te beoordelen deelvaardigheden/aspecten van de opdracht Eventueel met weging van deelaspecten – Kolommen met ‘performance’ schaal (1 t/m 4; ++ t/m --; excellent tot zwak,..) – Beschrijving van het bereikte / te bereiken niveau per schaaldeel (evt gekoppeld aan cijfers) Zie voorbeeld

8 Beoordelingsformulier (papier) © Wageningen UR

9 Rubrics in GradeMark

10

11 Beoordelingsformulier Transparante criteria voor docenten – Verhoogt consistentie / betrouwbaarheid van beoordelingen Transparantie criteria voor studenten – Geeft inzicht in aspecten waarop beoordeeld wordt – Geeft niveau aan dat verwacht wordt / waar naar gestreefd dient te worden – Bevordert zelfreflectie / zelfsturing

12 Ervaringen van VU docenten Stimuleert gezamenlijke beoordelingsaanpak – Bevordert transparantie / betrouwbaarheid beoordeling – Werkt kwaliteitsverhogend Sneller inwerken nieuwe docenten Digitaal feedback geven bespaart tijd – minder logistieke / papieren rompslomp – efficiënter beheer van opdrachten – op repetitieve aspecten van nakijken

13 Peermark Stap 1: Voorbereiding Docent maakt twee opdrachten aan. Strakke deadlines!!! Stap 2: Student levert werkstuk in in Turnitin Stap 3: Het systeem rouleert Stap 4: Studenten geven elkaar feedback Stap 5: Studenten (en docent) kunnen de peerfeedback zien

14 Ontwerpkeuzes bij Peerfeedback – Formatief of summatief – Anoniem of niet anoniem – Individueel of feedback in groepjes – Aantal te beoordelen peers – Beoordelingscriteria – Gebruik van ontvangen feedback – Rol van de docent in het feedbackproces – Communicatie over de feedback

15 Online peerfeedback Research (samenvatting door Segers 2004) – Verbeterd het zelfrespect van studenten in hun werk – Meer inzicht in de kwaliteit van hun eigen werk – Verbeterde reflectie op eigen werk – Hoger leerresultaat –hiermee samenhangend- hoger tentamencijfer – Dieper leren – Studenten nemen meer verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces – Studenten zijn meer tevreden over de manier waarop ze les krijgen/leren – Beter leerklimaat

16 SURF project SCALA Partners VU, HU, HVA, UU Looptijd 1 maart maart pilots Wanneer is welke feedback effectief? Good practices, ontwerpinstrumenten Efficiëntere feedback-workflows – Logistieke processen stroomlijnen – Inhoudelijk: bv. standaard QM sets voor vakken/opleidingen

17 Demo Nu naar het systeem:

18 Vragen? Heeft u nog vragen? Meer info na deze workshop? Binnenkort hebben wij een simpele website: (er wordt nu nog aan gewerkt).http://tinyurl.com/scala-project

19 Zelf experimenteren - Klik op de “TRY” button (Engelse taal instellen)

20 Hoe nu verder? Welke mogelijkheden ziet u voor digitaal nakijken in uw eigen onderwijs?


Download ppt "Digitaal nakijken met Turnitin Werkgroep ECENT 15-5-2013 Sanne Gratama van Andel Frans Kranenburg Centrum voor Onderwijs en Leren."

Verwante presentaties


Ads door Google