De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer. Programma  Achtergrond  Uitgangspunten  Digitale toetsen bij Elektrotechniek  Uitbreiding toetsen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer. Programma  Achtergrond  Uitgangspunten  Digitale toetsen bij Elektrotechniek  Uitbreiding toetsen."— Transcript van de presentatie:

1 Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer

2 Programma  Achtergrond  Uitgangspunten  Digitale toetsen bij Elektrotechniek  Uitbreiding toetsen  Eerste ervaringen na uitbreiding  En nu verder…

3 Achtergrond  Leerstofcoördinator Engineering (Elektrotechniek en Werktuigbouwkunde)  E-learnopleidingen (PBNA overgenomen in 2003)  Omzetten leerstof en lesinhoud voor e- learners/maatwerkstudenten

4 Elektrotechniek: studenten  74 E-learning studenten + 44 contractanten  Alleen e-learnvariant als Deeltijd niet mogelijk is

5 E-learning Elektrotechniek  HOF onderwijs  1 opleiding, meerdere varianten  Leren in drie omgevingen  Beperkte tijd- en plaatsonafhankelijkheid voor studenten  Losse onderwijseenheden mogelijk

6 Uitgangspunten: leren in drie omgevingen werk Omgeving School omgeving Digitale omgeving

7 Digitale toetsing  Onderdeel van de digitale leeromgeving is de digitale toetsing.  Oorspronkelijke doelen: - stimuleren aandacht voor theorie - directe feedback voor studenten zonder nakijkwerk voor docent.

8 Voordelen studenten  Minder vaak naar school want de toets kan op afstand gemaakt worden  Ze hebben inzicht in hoeverre ze de leerstof beheersen  Directe feedback  Activerende manier van leren  Variatie in de werkvorm

9 Uitvoering: oefentoetsen  oefentoetsen: - voorbereiding op tentamen - oefenen van onderdelen van de leerstof

10 Uitvoering: toetsen  Toetsen tellen mee in de beoordeling (vink/percentage cijfer)  Grijs gebied tussen formatief en summatief  Nadeel: geen zekerheid dat de student de toets zelf maakt.  Meer controle: - instellingen bij de toets - reflectie óver de toets - mix aan instrumenten

11 Voorbeelden  voorbeeld van losse vakken toetsen in blackboard voorbeeld van losse vakken toetsen in blackboard

12 Voorbeeld

13 Voorbeeld: EMC

14 Voorbeeld: TMA

15 Voorbeeld: ELC1a

16 Voorbeeld ELC1a

17 Achterliggende keuzes  Inpassing in de OWE  feedback opnemen  hoe ziet de feedback eruit  wanneer geef je de feedback  random vragen  soort vragen  niveau vragen

18 Uitbreiding  Ervaringen waren erg positief  Uitbreiding inzetten toetsvragen naar VT en RDT  In QMP

19 Toetssyteem in QMP

20 Eerste stappen – Omzetten (oud) Blackboard materiaal – Nieuwe structuur van database ontwerpen – Oude vragen in nieuwe structuur passen (op basis van nieuwe curriculum) – Per VT/DT/eDT onderwijseenheid toetsen beschikbaar stellen via het internet formatieve toetsen met feedback

21 Voorbeelden QMP  Voorbeelden in QMP Voorbeelden in QMP

22 Oefentoets Meetnauwkeurigheid

23 Voorbeelden feedback

24

25 Eerste ervaringen  Ontwikkelen van digitale toetsvragen wordt lastig gevonden  Niet op voorhand duidelijk wat een goede toetsvraag is  Niet duidelijk voor docenten wanneer iets een kennis en wanneer iets een toepassingsvraag is  Studenten moeten meer informatie krijgen vooral. Zo was de pass/fail grens niet duidelijk  Wat voor e-learnstudenten goed werkt, is niet persé een voordeel in de klas  Toetsen vooral geschikt voor verbale vorm  Stabiliteit voorwaarde

26 En nu verder…  Welke nieuwe toepassingen zijn er mogelijk als we een vragenbank hebben?  Kwaliteitsbewaking toetsvragen verbeteren  Zijn er toepassingen in de hoofdfase van het onderwijs?  Rijker materiaal?

27 Opdrachten  Bedenk situaties in je eigen onderwijs waarin je een digitale toets op afstand zou willen inzetten.  Hoe zou je dat organiseren? Denk aan inbedding in je onderwijs, ontwikkeling van de toets, instellingen, informeren van studenten….  Maak één vraag voor zo’n toets en ontwikkel ook de feedback hierbij


Download ppt "Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer. Programma  Achtergrond  Uitgangspunten  Digitale toetsen bij Elektrotechniek  Uitbreiding toetsen."

Verwante presentaties


Ads door Google