De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats Kristi Jauregi Ondarra, IVT-Spaans Ivo van den Berk, IVT-Duits Universiteit Utrecht.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats Kristi Jauregi Ondarra, IVT-Spaans Ivo van den Berk, IVT-Duits Universiteit Utrecht."— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats Kristi Jauregi Ondarra, IVT-Spaans Ivo van den Berk, IVT-Duits Universiteit Utrecht

2 Stellingen en vragen  Studenten werken liever individueel dan samen. Gedwongen samenwerken zal nooit succesvol zijn.  ICT-gebruik bij schrijfvaardigheid stimuleert het samenwerken van studenten  Als je feedback geeft, moet je je tot een aantal punten beperken of moet je op alles commentaar geven?  In de finale versie zijn er nog fouten, moet je de tekst publiceren? Moet je een nieuwe versie laten schrijven?

3 Uitgangspunten Samenwerkend schrijven: groepsopdrachten en peer feedback (Virtuele) werkplaats ter ondersteuning didactiek, groepsproces en publicatie

4 Criteria voor succesvolle feedback  eerder beschrijvend dan beoordelend en interpreterend  eerder concreet dan algemeen  eerder uitnodigend dan terechtwijzend  eerder de actie betreffend dan het karakter  eerder gevraagd dan gedwongen  eerder onmiddellijk en situatief dan vertraagd en reconstruerend  eerder duidelijk en geaccentueerd dan wazig en onscherp  eerder door en derde persoon controleerbaar dan op een dyadische situatie beperkt (Antons 1998, Praxis der Gruppendynamik. Hogrefe, Göttingen )

5 Concourse  objectgebaseerd kennissysteem  verschillende objecttypes  archieffunctie  porfolio mogelijkheid  communicatiefunctie  gedifferentieerde rollen  wachtwoordbescherming

6 Online ondersteuning en samenwerking bij Spaans Cursus TV5: gegevens Schrijftaken voor verschillende rubrieken van een online tijdschrift: Matutino Samenwerking in koppels: –voor het schrijven van een tekst –voor het geven van commentaar

7 Proces in koppels Analyse van bronnen Interpretatie van taken Schrijven van eerste versie van een tekst (Word) Koppel geeft commentaar (Word functie) Schrijvers verwerken commentaar en schrijven tweede versie Docent geeft commentaar op tweede versie Schrijvers verwerken commentaar en schrijven eindversie Publicatie

8 Proces in koppels Strakke deadlines (2 weken) Koppels overhandigen: –analyse –alle versies –commentaar van medestudenten –samenwerkingsformuliersamenwerkingsformulier

9 Ondersteuning Online: Werkplaats: docent Feedback bijeenkomsten / tutorials

10 Feedback Feedback die studenten aan het denken zet Feedback op macro en micro niveau. Checklists:Checklists –inhoud –structuur –vorm Verschil feedback door studenten / docenten

11 Virtuele omgeving Reader online: beschrijving, taken, bronnen, hulpmiddelen, interactieve oefeningen Word: voor het schrijven en commentaar geven van teksten –verzenden van teksten –vragen / antwoord Publicatie online

12 Evaluatie studenten Studenten positief over: –samenwerking –taken –feedback –online omgeving maar arbeidsintensief

13 Evaluatie docenten Tevreden over samenwerking Tevreden over taken Tevreden over kwaliteit van teksten Feedback geven: arbeidsintensief Heen en weer versturen van s niet overzichtelijk Oplossing: virtuele omgeving van Concourse

14 Onderzoek naar samenwerking Wordt door samen te werken de kwaliteit van de geschreven teksten beter? Leert de student beter te schrijven door samen met medestudenten te werken? Pre-test Schrijfproces Post-test Groepen: –2 + 2 –1 + 1 –1

15 Werkplaats Duits integratie vakinhoud en taalontwikkeling (functioneel onderwijs): taalverwerving en letterkunde / taalkunde gebaseerd op tekstgenres: progressie over curriculum zelfverantwoordelijkheid voor leerproces feedback geven, krijgen en verwerken als leeractiviteit ICT-ondersteuning tijdens leerproces

16 Coöperatief leren: jigsaw

17 Screenshots Concourse

18

19 Concourse 4.0

20 Evaluatie pilot 1 Geïntegreerde opdrachten Peer feedback Samenwerking Concourse (N = 9) (range 1-5)

21 Conclusies Integratie van vakken is motiverend en effectief Gebruik van ICT faciliteert peer feedback, maar kost ook extra inspanning ICT-ondersteuning van samenwerken feedback vergt specifieke didactiek en methodiek ICT is hulpmiddel

22 Voornemens Taalvaardigheidstraining meer structuur: –kleinschalige opdrachten –duidelijke deadlines + feedbackorganisatie Bredere implementatie Duits en Spaans –virtuele + fysieke werkplaats Concourse: –versiebeheer in het systeem –commentaar als object –publicatiefunctie –Duitse/Spaanse versie - classroom

23 Discussie  Studenten werken liever individueel dan samen. Gedwongen samenwerken zal nooit succesvol zijn.  ICT-gebruik bij schrijfvaardigheid stimuleert het samenwerken van studenten.

24 Links en contact Concourse: Ivo van den Berk: Kristi Jauregi:


Download ppt "Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats Kristi Jauregi Ondarra, IVT-Spaans Ivo van den Berk, IVT-Duits Universiteit Utrecht."

Verwante presentaties


Ads door Google