De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?"— Transcript van de presentatie:

1 Dienstenmarketing Week 3

2 Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?  Het managen van de basiskenmerken Hoofdstuk 1 & 2 2Strategische besluitvorming  Het analyseren van de omgeving  Strategie en organisatie, strategiemodellen  De klant Hoofdstuk 3, 4.1 t/m 4.2.4 & 6 3De marketingmix  Product  Prijs  Plaats Hoofdstuk 9, 11 & 12 4De marketingmix (vervolg)  Personeel  Promotie  Kwaliteit  Relaties en relatiemanagement Hoofdstuk 5, 7, 8 & 13

3 Marketingmix  Product  Plaats  Prijs  Personeel  Promotie  Doelstelling  Strategieën / beslissingen

4 Product

5 Product = dienst + dienstverleningsproces Product = serviceconcept → omvat de gehele presentatie van het dienstenpakket (eventueel in combinatie met een fysiek product) in de beleving van de consument

6 Gebruikersnut → What’s in it for me? Features → eigenschappen (kenmerken) & Benefits → voordelen Product

7 Doelstelling? Kwaliteit!

8 Product Strategieën/beslissingen:  Serviceconcept  Bundling/unbundling

9

10

11 Product Strategieën/beslissingen:  Low-cost serviceconcept  Bundling  Positionering  Levenscyclus

12 IntroductieGroei Volwas- senheid VerzadigingVerval Innovators Early majority Laggards Early adopters Late majority PLC Levenscyclus van diensten

13 Product Strategieën/beslissingen:  Low-cost serviceconcept  Bundling  Positionering  Levenscyclus  Merk(en)

14 Top 10 meest waardevolle merken 2006 1Coca-ColaU.S.A.67,000 miljard dollar 2MicrosoftU.S.A.56,926 miljard dollar 3IBMU.S.A.56,201 miljard dollar 4GEU.S.A.48,907 miljard dollar 5IntelU.S.A.32,319 miljard dollar 6NokiaFinland30,131 miljard dollar 7ToyotaJapan27,941 miljard dollar 8DisneyU.S.A.27,848 miljard dollar 9McDonald'sU.S.A.27,501 miljard dollar 10Mercedes BenzGermany21,795 miljard dollar

15 Merk  Identificatiefunctie  Zekerheidsfunctie  Symbolische functie  Persoonlijkheid

16 Merk “Brand equity is the positive differential effect that knowing the brand name has on customer response to the product or service” BE → in hoeverre zijn consumenten bereid meer te betalen voor het merk

17 | 17 Merk Merken met een grote/ sterke ‘brand equity’ hebben verschillende concurrentie voordelen: –Hoge consumentbewustzijn –Sterke merkloyaliteit –Helpt bij introduceren nieuw product –Minder vatbaar voor prijsconcurrentie

18 Effect merk op koopproces Pre-consumptie Consumptie Post-consumptie

19 Dus... “Brand equity relates to the fact that different outcomes result from the marketing of a service (or product) because of its brand name or some other brand element, as compared to outcomes if that same product or service did not have that brand identification.” (Keller, 1998)

20 Product Strategieën/beslissingen:  Low-cost serviceconcept  Bundling  Positionering  Levenscyclus  Merk(en)  Assortiment

21 Plaats

22 Plaats = Distributie Doelstelling? Verkrijgbaarheid!

23 Participatiegraad Presentieplicht Kapper Vliegreis Reisverzekering per telefoon Winkelen Ziekenhuis Bezoek pretpark Gas, licht, water Bol.com Internetdiensten Telebankieren Psycholoog aan huis SRV-wagen Loodgieter Hovenier Klant reist naar dienstverlener Dienstverlener reist naar klant Niemand reist Hoog Laag Plaats

24 Distributie → Distributiekanalen -Direct -Indirect (kort,lang) -Multichanneldistributie

25 Distributiestrategieën  Multisitestrategie  Multiservicestrategie  Multisegmentstrategie  Hybride strategie

26 Geur Maandag, 29 september 2008 - Heineken gaat bij de verkoop van bockbier de geur van hout en open haard verspreiden in de supermarkt. Het bierconcern past geurmachines toe in een aantal supermarkten van C1000 en Super de Boer om zo (meer) bockbiertjes te slijten. Naast de krattenwand met bock wordt een apparaat geplaatst dat subtiel de geur van hout en open aard de winkel in blaast. “Je zoekt antwoorden op de vraag hoe je de consument kunt verleiden tot aankoop,'' licht Jurgen Mohr, instore manager Heineken Nederland, toe. “Zintuigen zijn een belangrijk onderdeel van het verleiden.”

27 Prijs

28 Prijs = premie/huur/honorarium/tarief Doelstelling? Is afhankelijk van het type dienstenorganisatie!

29 Prijs → doelstellingen 1.Diensten onderworpen aan overheidsmaatregelen → maatschappelijke/politieke wenselijkheid; continuiteit/overleving 2. Zelfregulerende diensten → overleving; maximalisatie winst of omzet; imago

30 Prijs → doelstellingen 3. Diensten waarbij het marktmechanisme prijsbepalend is → positioneren dmv prijs; realisatie v.e. gewenste positionering tov de concurrentie; afstemming vraag en aanbod gedurende het jaar

31 Prijs Mismanagement!

32 Prijs Generieke prijsstrategieën: Satisfaction-based pricing Relationship-based pricing Efficiency-based pricing (vb. ABC; p.449)

33 Prijs Gesegmenteerd prijsbeleid Variabelen: Kopersidentificatie Locatie van aankoop Tijdstip van aankoop Kwantiteit Lidmaatschap Bundeling van diensten

34 Rijksmuseum Zorgverzekering


Download ppt "Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?"

Verwante presentaties


Ads door Google