De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns Nele Labaere Lieselotte Lampaert.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns Nele Labaere Lieselotte Lampaert."— Transcript van de presentatie:

1 Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns Nele Labaere Lieselotte Lampaert

2 Een hypothecaire lening, ook wel woonkrediet genoemd is een lening met een onroerend doel, aangegaan op lange termijn en gewaarborgd door een hypotheek op een onroerend goed of een roerend goed. Hypothecaire lening

3 n ~ leeftijd, gezinstoestand van de klant n ~ trouwe klant n ~ grote van het geleende bedrag en eigen inbreng n ~ formule:cijfers BVK 2000 Prijsverschil door de kenmerken van de klant ( binnen 1 kred. Instell.)

4 Woonkrediet met vaste 85,6 % mensualiteiten Constante kapitaalaflossing 5,8 % Contracten verbonden aan 8,6 % gemengde levensverzekering of varianten van de vorige formules ~ formule: cijfers BVK 2000

5 n welke krediet instellingen cijfers CDV toestand 31/12/00 n verschil qua kortingen n verschil qua prijs voor de kenmerken van de klant n verschil qua aanrekening van kosten * schattingskosten * dossierkosten n verschil qua terugbetalingswijzen Prijsverschil tussen de verschillende krediet instell.

6 n Banken84 % Marktaandelen van de banken FET n Verzekeringsmaatschappijen 7 % n Openbare kredietinstellingen 2,9% n Andere Belgische krediet ondern. 5,7% n Buitenlandse krediet instellingen 0,4% Cijfers CDV toestand 31/12/00 Kredietinstellingen

7

8 Prijsbepaling: van type organisatie naar prijs Type organisatie  Prijsdoelstelling   Prijsstrategie Prijs Type organisatie en prijsdoelstellingen

9 n diensten onderworpen aan overheidsmaatregelen n diensten met een zekere mate van zelfregulatie n diensten waarbij het marktmechanisme prijsbepalend is vb. banken: hypothecaire leningen Drie types van dienstenorganisaties: Type organisatie

10 n niet-economische prijsdoelstellingen n individuele doelstellingen + doelstellingen van de bedrijfstak n onder andere: –winstdoelstelling –overleving –concurrentiewapen Per type dienstenorganisatie een verschillende prijsdoelstelling: Prijsdoelstellingen en strategieën

11 Basiskenmerken van een dienst: n Ontastbaarheid n interactieve consumptie n heterogeniteit n vergankelijkheid  complex prijsbeleid  moeilijk te vergelijken prijzen Strategisch prijsbeleid

12 waargenomen waargenomen voordelen kosten  maximaliseren minimaliseren   PRIJSSTRATEGIEËN Nettowaarde van een dienst =

13 = Tevreden houden van de consument via het minimaliseren van de onzekerheid van de consument  garanties bij woonkrediet: vaste rentevoet uitgebreide informatie Satisfaction based pricing

14

15 = Aangaan en behouden van relaties met klanten  lange termijn contracten  pricebundling Relationship pricing

16  pricebundling vb. BACOB: korting op rentevoet indien: inkomstendomiciliëring aandeelhouderschap verzekeringen spaarpremie woonspaarplan Dexia AXA Bank

17

18 = Kosten reduceren Efficiency pricing

19 = rekening houdend met de vraag, de kosten en de concurrentie Vb. Batibouw: Argenta Marktgerichte prijsstelling

20 = de verschillende diensten kunnen niet meer apart worden aangeschaft Pure bundling

21 = de diensten kunnen zowel in individuele vorm als in pakketvorm worden gekocht Mixed bundling

22 = wanneer een bepaalde dienst slechts kan worden aangeschaft indien ook de kerndienst wordt gekocht Add-on bundling

23 n Kostprijs - plusmethode n Variabele kostprijsmethode  toepassing op lening Vaststelling verkoopprijs van een dienst

24 = n tijds - of opportuniteitskosten  voorbeeld n fysieke kosten  voorbeeld n zintuiglijke kosten  voorbeeld n psychische kosten  voorbeeld kritiek Kosten gemaakt door de afnemer

25 n constante kosten n variabele kosten n directe kosten n indirecte kosten Kosten gemaakt door de dienstverlener

26 n Ristorno’s zijn verboden wet op hypotheken 4 augustus 1992 art 6 n Verband wet op de handelspraktijken 14 juli 1991 Kritische bemerking


Download ppt "Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns Nele Labaere Lieselotte Lampaert."

Verwante presentaties


Ads door Google