De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ICAP- International study Conferences Applied Psychology as single subject in the curriculum Focus on international and intercultural competences Eveline.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ICAP- International study Conferences Applied Psychology as single subject in the curriculum Focus on international and intercultural competences Eveline."— Transcript van de presentatie:

1 ICAP- International study Conferences Applied Psychology as single subject in the curriculum Focus on international and intercultural competences Eveline Le Roy Studiegebiedcoördinator internationalisering VIVES-SAW

2 Zo begon in het in 1996… Partnerinstellingen, opleidingen TP uit een initieel Erasmusnetwerk, nemen het voortouw om samen een residentiële week uit te bouwen gevuld met workshops, lezingen, activiteiten en werkveldbezoeken voor gemengde groepen studenten en docenten TP in residentieel kader – KVH – Antwerpen, nu Thomas More ( BE) – Katho – Ipsoc, nu VIVES ( BE) – Hogeschool Yselland (AMA), nu Saxion ( NL) Kwamen mee aan boord hoofdzakelijk voor docentenmobiliteit – Manchester Metropolitan University (UK) – Klaipeda University ( LT)

3 Focus lag van meet af aan op: Uitwisselen van psychologische kennis en -vaardigheden Workshops in de Engelse taal waar mogelijk Interculturele ontmoeting tussen Nederlandse en Vlaamse studenten en docenten, later aangevuld met Erasmusstudenten en soms met enkele studenten UK en LT Verkennen van het werkterrein in een andere regio/land Praktisch: Jaarlijks wisselende coördinator – organisator – locatie Eigen financiering door studenten Waar mogelijk Erasmus docentenmobiliteit

4 Initiatief kent bijval Enkele partnerinstellingen in Vlaanderen en Nederland tonen interesse en sluiten het eerste jaar aan met docenten en het daarop volgende academiejaar met studenten: HOWEST reeds een viertal jaren na de start Deze formule vormt nu nog steeds het centrale initiatief ICAP – ISC: ‘International study Conference’

5 Bij aanvang beperkte plaats in het curriculum tweede jaar opleiding Deeltje van beroepspraktijk Alle studenten KATHO en HOWEST Keuzemogelijkheid voor studenten Studenten KVH

6 Evoluties een tiental jaren later … Jammer afscheid van: - Metropolitan University haakt af door wisseling in docentenkorps - Klaipeda University haakt af door gebrek aan financiële support Welkom aan: - Het Nederlands-Vlaams overleg opleidingshoofden Toegepaste Psychologie wordt sterk uitgebouwd - Nieuwe opleidingen Toegepaste Psychologie zien het levenslicht in Nederland. Vanuit deze hoek is er een directe vraag om aan te sluiten. - Stijgend studentenaantal in alle Hogescholen Een initiatief blijkt niet meer voldoende –lokale initiatieven zien het levenslicht en vormen samen ICAP

7 Actuele ICAP : vormen ICAP residentieel in samenwerking met zes partnerscholen Zeven initiatieven – één week ICAP in een vorm van zelfstandige opdrachten individueel en/of in kleine groep, specifiek voor VIVES

8 ICAP vandaag residentieel - samenwerking Zes partnerhogescholen – opleidingen TP Saxion Hogeschool Deventer, Nederland Hanzehogeschool, Groningen, Nederland Fontys Hogeschool, Eindhoven, Nederland Thomas More, Antwerpen, België Howest, Brugge, België VIVES- SAW, Kortrijk, België

9 Zeven initiatieven : 353 studenten CentraalSaxionVivesHowestFontysHanzeThomasmore Saxion23x10766 Vives306x7766 Howest22411x18108 Fontys204510x55 Hanze x6 Thomasmore x Totaal

10 Situering in het curriculum Ba TP VIVES academiejaar Onderdeel van Beroepspraktijk 1 (zowel voor regulier als AO) Alle studenten ingeschreven voor Beroepspraktijk 1 nemen deel aan één van de zeven initiatieven van ICAP (voor studenten AO en enkele reguliere studenten is een zelfstandig interculturele opdracht voorzien) Maakt onderdeel uit van de leerlijn ICOM: werken aan internationale en interculturele competenties en focus op de professionele rol als ‘interculturele actor’. Wanneer Maandag 16 november 2015 – vrijdag 20 november 2015

11 Situering in het curriculum Ba TP VIVES academiejaar ICAP – International Conferences Applied Psychology wordt OPO van 3 ECTS met als uitgangspunten: De psychologisch consulent als ‘Interculturele actor’ is één van de acht kernrollen en wordt steeds belangrijker in de superdiverse samenleving van vandaag en morgen Het referentiekader internationale en interculturele competenties als leidraad – ICOM Internationale en interculturele leerlijn in het curriculum voor alle studenten – gradueel werken aan ICOM (internationaal portfolio)

12 Opleidings- en beroepsprofiel: rollen psychologisch consulent

13 Internationale en interculturele leerlijn Ba TP - VIVES WVO ICAP Divercities -ICOM & studiereis /IW -crossculturele psychologie MW project of traject

14 Objectieven We beogen dat: -studenten bewust worden van het belang van ICOM via actief ervaren -studenten stilstaan bij die ervaringen en zichzelf aansturen bij de verdere uitbouw van ICOM -studenten hierbij eigen accenten/prioriteiten kunnen leggen

15 Concept Residentieel met uitzondering voor eigen studenten op het VIVES initiatief Diver-cities, Elk initiatief heeft een thema en werkt met een mix van -Workshops -Interculturele ontmoetingen en bezoeken -Culturele activiteiten -Creatieve werkvormen -Ervaringsuitwisseling -…

16 ICAP – ISC centrale initiatief Well-being or how to make life better (optie 1) Organised by Hanzehogeschool Groningen Gaat door in The Loryann - Bakkeveen – Friesland Residentieel The main language of the conference is English The cost of the conference is €160 and includes participation in the activities, accommodation, meals (breakfast, lunch & dinner) and transport to Groningen on Wednesday. (VIVES-students pay €110 as STUVO sponsors €50 for cultural activities) Not included: drinks in the evening and dinner in Groningen and transport 30 students from VIVES can participate (150 students in total)

17 ICAP – Diver/cities (optie 2) Een onderdompeling in actuele diversiteit en multiculturaliteit Georganiseerd door VIVES te KORTRIJK Een doorleefde week over de grote uitdagingen die de actuele diversiteit in onze maatschappij ons stelt. Residentieel voor inkomende studenten, niet-residentieel voor VIVES studenten Accomodatie: Inkomende studenten zijn te gast in een hotel/jeugdherberg te Kortrijk. KOSTPRIJS Richtprijs van €100: inclusief half-pension in Hotel te Kortrijk (ontbijt inbegrepen), lunch en avondmaal op maandag. We stellen deelname op residentiële basis voor alle inkomende studenten in het verschiet. Reken op €60 voor eigen publiek transport (trein naar Brussel en Brugge, ongeveer 15 €) en een aantal maaltijden (dinsdag, woensdag en donderdagmiddag, ontbijt wordt door het hotel voorzien). Uiteraard is dit bedrag variabel afhankelijk welke eetgelegenheden je zelf uitkiest. Ongeveer 35 studenten van VIVES kunnen deelnemen

18 ICAP – Preventie in arbeid en organisatie: werken aan welzijn en geluk (optie 3)

19 Georganiseerd door Fontys hogeschool Locatie: gebouw de witte dame in hartje Eindhoven Residentieel Voertaal: Nederlands Kostprijs: €160 (voor VIVES studenten €110 effectief na tussenkomst STUVO voor culturele activiteiten) 7 VIVES studenten kunnen deelnemen: zeker iets voor A en O Meer informatie op : Conference-of-Applied-Psychology-ICAPNieuw/Preventie-in-Arbeid-en-Organisatie-werken-aan-welzijn-en-geluk.htm Conference-of-Applied-Psychology-ICAPNieuw/Preventie-in-Arbeid-en-Organisatie-werken-aan-welzijn-en-geluk.htm

20 ICAP - GEZINNEN ‘over-HOOP’ Gezinnen anno 2015 !? (optie 4)

21 Georganiseerd door HOWEST Brugge Residentieel VERBLIJF: Jeugdherberg Bauhaus te Brugge, op basis van kamer en ontbijt. Residentiële deelname is verplicht. Studenten HOWEST zijn ingeschakeld als buddy’s. KOSTPRIJS: ca €160 - Voor VIVES studenten effectief ca €110 na tussenkomst STUVO voor culturele activiteiten (Overnachtingen, ontbijt en verplaatsingen tijdens de week inbegrepen, maaltijden en verplaatsing naar Brugge heen en terug niet inbegrepen) VOERTAAL: Nederlands, tenzij bij bezoek aan anderstalige organisatie 7 VIVES studenten kunnen deelnemen

22 ICAP - Kom in aanraking met het werkveld van arbeidsre-integratie! Een interessant en dynamisch werkveld vol mogelijkheden voor de TP-er! (optie 5)

23 Georganiseerd door Saxion TP in een samenwerkingsverband met DELTA, een begeleidings- en netwerkorganisatie voor mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Tijdens deze week maak je kennis met dit werkveld door het volgen van lezingen en workshops, het uitwerken van een praktijkopdracht, verrichten van werkbezoeken, brainstormen over cultuur op de werkvloer en het aan elkaar presenteren van de uitgewerkte praktijkopdracht. Je verblijft in hotel Royal in hartje Deventer op loopafstand van Saxion en trein (3-6 personen op 1 kamer). Residentieel Voertaal: Nederlands Kostprijs : 165,00 euro, excl. vervoerskosten (trein en bus) en avondmaaltijd op woensdag. Voor VIVES-studenten 115,00 euro, na tussenkomst STUVO voor culturele activiteiten 6 VIVES studenten kunnen deelnemen

24 ICAP - Antwerpen Anders-om Een superdiverse samenleving heeft intercultureel competente psychologisch consulenten nodig (optie 6)

25 Ogen openen: je maakt kennis met andere perspectieven op de wereld en op hulp-en dienstverlening Deuren openen: je leert organisaties kennen die actief zijn in deze superdiverse stad Harten openen: je hebt ontmoetingen met je medestudenten en met boeiende sprekers en ontdekt de kracht van diversiteit

26 ICAP - Antwerpen Anders-om Een superdiverse samenleving heeft intercultureel competente psychologisch consulenten nodig (optie 6) Georganiseerd door Thomas More, Antwerpen Voertaal: Nederlands Residentieel Kostprijs: €150 (Voor VIVES studenten €100 na tussenkomst STUVO voor culturele activiteiten) Verblijf : in jeugdherberg Pulcinella, in hartje Antwerpen: overnachting in persoonskamers + ontbijt Inbegrepen: Broodjesmaaltijd bij aankomst op maandag; Avondmaaltijd in de jeugdherberg op maandag; avondmaaltijd in de stad op dinsdag ; alle excursies in de stad die voorzien zijn in het programma: wij betalen toegangsprijzen, gidsen en indien nodig tramtickets om je te verplaatsen Niet inbegrepen: andere maaltijden en tranfer heen en terug naar Antwerpen, Meer informatie over de jeugdherberg vind je via volgende link: De meeste activiteiten zullen doorgaan op Campus Sint-Andries, vlakbij de jeugdherberg: Zes VIVES studenten kunnen deelnemen

27 ICAP- Diversiteit in communicatie (optie 7) Binnen deze week zullen docenten van de opleiding trainingen over interculturele communicatie verzorgen, zullen er gastsprekers uitgenodigd worden om workshops over gerelateerde onderwerpen te geven en worden er excursies georganiseerd die aansluiten bij het thema van de week. Verder krijg je natuurlijk de kans om volop nieuwe mensen te ontmoeten en de prachtige en levendige studentenstad Groningen te ontdekken!

28 ICAP- Diversiteit in communicatie (optie 7) Georganiseerd door Hanzehogeschool Groningen Residentieel Voertaal Nederlands Kostprijs: €150 (Voor VIVES studenten €100, na tussenkomst STUVO voor culturele activiteiten) Inbegrepen: de accommodatie, het ontbijt, een welkomdiner en afscheidsdiner Niet inbegrepen: de lunch op dinsdag, woensdag en donderdag, evenals het diner op dinsdag en woensdag, reiskosten heen/terug naar Groningen Zes VIVES studenten kunnen deelnemen

29 Verdere stappen Leaflets op Toledo – Folder ICAP binnen de course ‘Beroepspraktijk 1’ V5G321 Je wordt binnenkort verwittigd wanneer een Tolinto is geactiveerd om jouw keuzes bekend te maken Je kan kiezen voor een eerste, tweede en derde keuze De Tolinto blijft actief tot maandagavond 28 september te 18 uur, Begin oktober wordt de definitieve indeling bekend gemaakt op Toledo Verdere informatie verloopt per ICAP –initiatief waar je aan deelneemt : afzonderlijke folder op Toledo enerzijds en anderzijds contactmomenten waarop je uitgenodigd wordt

30 VIVES Coördinator en begeleidende VIVES docenten ICAP-ISC : wellbeing or how to make life better ( Bakkeveen Friesland) Eveline Le Roy Sylvie Steenhaut Ine Debo Stijn Meuleman ICAP-Diver/cities (Kortrijk) Tine Zutterman Joan Bakx Alan Veys ICAP-Preventie in arbeid en organisatie (Eindhoven) Eveline Le Roy ICAP-Gezinnen-over hoop (Brugge) Eveline Le Roy ICAP-Werkveld arbeidsreïntegratie (Deventer) Eveline Le Roy ICAP-Antwerpen anders-om (Antwerpen) Eveline Le Roy ICAP-Diversiteit in communicatie (Groningen) Eveline Le Roy

31 Overleg en samenwerking tussen partnerinstellingen Operationeel: Jaarlijkse Preparatory meeting (twee dagen) in maart met de coördinatoren, georganiseerd door partnerhogeschool die het volgende ICAP-ISC organiseert. Daarop worden alle afspraken, quota en deadlines worden vastgelegd. Dropbox platform, inclusief archief /skype Docentenoverleg op ICAP-ISC het centrale initiatief Studenten ontvangen een certificaat als bewijs van actieve deelname – eveneens digitaal. In de toekomst Pass/Fail vermelden ? Beleidsniveau: Nederlands-Vlaams Overleg Toegepaste Psychologie: Opleidingshoofden en ad hoc vertegenwoordiging coördinatoren ICAP

32 Knelpunten - 1 Op dit ogenblik betreft het vooral een samenwerking tussen Nederlandse en Vlaamse partnerhogescholen. Dit is een sterkte en tegelijkertijd een zwakte. De toegekende studiepunten voor ICAP zijn op dit ogenblik nog verschillend en liggen tussen 1 – 3 ECTS, afhankelijk van de plaats in het curriculum, uitbouw internationale leerlijn. De ICOM competenties die beoogd worden zijn niet volledig identiek in elke conferentie

33 Knelpunten - 2 De ICOM competenties die beoogd worden zijn niet volledig identiek in elke conferentie Vraag van andere Nederlandse Hogescholen - opleidingen TP om eveneens aan te sluiten bij ICAP. Helaas zijn we te beperkt op het vlak van capaciteit en organisatie om hier te kunnen blijven op ingaan. Omzetten van ICOM competenties naar toets indicatoren vormt een uitdaging

34 Knelpunten - 3 Evaluatie gebeurt door de thuisinstelling. De financiering wordt gedragen door de studenten en de hogeschool. We vonden nog geen subsidiëringskanalen voor dit initiatief. De studenten betalen maximaal 160 € voor deelname en verplaatsing. Docenten kunnen gebruik maken van docentenmobiliteit onder Erasmus +, wanneer de verplaatsing over de grens is. Dit jaar stelden we voor het eerst een te kort aan beschikbare plaatsen vast

35 Vraagstelling - 1 Hoe kunnen we dit concept Europees en internationaler uitbouwen? Hoe kunnen we de weging ICAP binnen het curriculum op elkaar afstemmen en zo komen tot een internationaal gemerkt OPO met uitwisselbare ECTS ? Dienen we dezelfde ICOM competenties te beogen bij alle studenten en zo ja hoe kunnen we hieraan tegemoet komen? Op VIVES-SAW ontwikkelden we een ontwerp matrixstructuur met inpassen van aanvullende opdrachten. Dit willen we graag even voorleggen en toetsen.

36 Vraagstelling - 2 Kan er een tweede netwerk opgericht worden met een analoge werkwijze? Misschien meteen binnen Europese en internationale context? Hoe kunnen we de evaluatie van de ICOM competenties en ICOM indicatoren nog beter vorm geven? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten in de partnerinstelling worden geëvalueerd zodat dit OPO uitwisselbaar is?

37 Vraagstelling - 3 Kunnen we een equivalent aanbieden bij te kort aan plaatsen, voor studenten die onvoorzien niet kunnen deelnemen en voor studenten afstandsonderwijs?

38 Vraagstelling - 4 Op VIVES-SAW staan we klaar met een equivalent : een zelfstandige interculturele opdracht waarin studenten waarbij studenten onder meer TED-conferenties beluisteren, nieuwkomers interviewen en organisaties die zich richten op onthaal, verwelkoming en integratie van nieuwkomers bezoeken. Deze opdracht bieden we ook aan studenten afstandsonderwijs aan.

39 ICAP zelfstandige interculturele opdrachten individueel en/of in kleine groep voor reguliere studenten en studenten AO

40 kies zes ICOM competenties naar keuze Beluister, verdiep je in en vat ‘2 TED conferenties on a topic Applied Psychology’ samen naar keuze (Engelse taal) Breng een bezoek aan twee sociale en/of culturele organisaties met focus op de interculturele aspecten Voer twee ervaringsgesprekken of interviews met nieuwkomers Afronding en besluit Maak een samenvatting met terugkoppeling naar het ICOM raamkader in het algemeen en jouw zes gekozen competenties in het bijzonder ICAP - zelfstandige opdrachten individueel en/of in kleine groep - portfolio

41 Lees een extra wetenschappelijk artikel voor elke topic en sluit telkens af met een weergave van wat je professioneel bijleerde en een persoonlijke reflectie.(individueel en/of in kleine groepjes) Beluister, verdiep je in en vat ‘2 TED conferenties on a topic Applied Psychology’ samen naar keuze (Engelse taal) https://www.ted.com/ Technology – entertainment - design Voorbeelden - Depression, the secret that we share (Andrew Solomon) - The hidden power of smiling ( Ron Gutman) - The psychology of self-motivation (Scott Geller) - …

42 een tekst schrijven in een andere taal De student drukt zich schriftelijk in minstens één andere taal dan zijn moedertaal uit, op zo'n wijze dat hij een duidelijke, gedetailleerde tekst kan produceren over een breed scala van onderwerpen gerelateerd aan zijn studiegebied. een vreemde taal spreken De student begrijpt een langer betoog en lezingen, gesproken in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied, en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weergeven. gesproken tekst in een vreemde taal kunnen begrijpen De student begrijpt een langer betoog en lezingen, gesproken in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied, en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weergeven. een tekst geschreven in een andere taal begrijpen De student begrijpt teksten geschreven in minstens één andere taal dan zijn moedertaal en gerelateerd aan zijn studiegebied en kan er de belangrijkste gedachtegangen van weer te geven. taalstrategieën hanteren De student kan standaarduitdrukkingen gebruiken om zijn beurt om te spreken te behouden, een gesprek over een vertrouwd onderwerp gaande helpen houden, doorgaans gebreken in zijn woordenschat en zinstructuur opvangen door omschrijvingen te gebruiken en doorgaans fouten en vergissingen rechtzetten. Ted conferenties : Link naar ICOM - Taalvaardigheid

43 zijn vakgebied in een internationale context kunnen plaatsen De student kan aangeven in hoeverre de beroepsbeoefening in zijn thuisland en een concrete beroepssituatie wordt beïnvloed door internationale politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. de cultuurgebondenheid van zijn discipline zien De student kan fundamentele assumpties aangaande het mens- of wereldbeeld binnen zijn vakgebied expliciteren en deze vooronderstellingen in een historische context plaatsen. kennis hebben van de beroepsuitoefening in andere landen De student kan (elementen van) de beroepsbeoefeningen in zijn thuisland vergelijken met (elementen van) de beroepsbeoefening in andere landen. internationale organisaties relevant voor de discipline kennen De student kan de invloed van internationale beroeps- en belangenorganisaties op de beroepsbeoefening in zijn thuisland expliciteren. Ted conferenties : Link naar ICOM Internationale vakkennis

44 onthaal van nieuwkomers, inburgering, psychosociale opvang, psychosociale begeleiding, onthaalklas voor anderstaligen, Huis van het Nederlands, opvangcentrum voor asielzoekers, trajectbegeleiding,… Wie weet krijg je wel de gelegenheid om enkele uren of een dagje mee te functioneren als vrijwilliger en zo van binnenuit ervaring op te doen. Dit is zeker een meerwaarde. Argumenteer telkens je keuze.(individueel en/of in kleine groepjes) Bespreek de doelgroep, visie doelstellingen en werking van elke gekozen organisatie, reflecteer en duid de link met de opleiding Toegepaste Psychologie en het werkveld van de Psychologisch consulent. (individueel en/of in kleine groepjes) Breng een bezoek aan twee sociale en/of culturele organisaties met focus op de interculturaliteit in jouw regio

45 interculturele-studenten-associatie/ interculturele-studenten-associatie/ ntegratiedienst.pdf ntegratiedienst.pdf Voorbeelden van organisaties gericht op interculturaliteit in Gent

46 https://www.desocialekaart.be/caw-antwerpen- intercultureel-vrouwen-centrum-antwerpen-ivca https://www.desocialekaart.be/caw-antwerpen- intercultureel-vrouwen-centrum-antwerpen-ivca action=onderdeel&onderdeel=3&titel=Links.html Voorbeelden van organisaties gericht op interculturaliteit in Antwerpen

47 culturele zelfkennis De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld, en kan dit relateren aan andere zienswijzen. culturele flexibiliteit De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties, en verkent gedragsalternatieven. culturele veerkracht De student gaat op constructieve wijze om met de moeilijkheden en de negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan. culturele ontvankelijkheid De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën. culturele kennis De student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis in een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon. culturele relationele competentie In interculturele situaties bouwt de student een werkrelatie op met collega's, cliënten en andere stakeholders en draagt bij aan een sfeer van vertrouwen. culturele communicatieve competentie De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert deze indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander. culturele conflicthantering De student beschouwt interculturele conflicten als leerkansen en is zich bewust van de eigen conflicthanteringsstijl. multiperspectiviteit De student benadert en begrijpt een situatie, vraagstuk of probleem vanuit meerdere culturele invalshoeken. Bezoeken - link naar ICOM interculturele competentie

48 Erasmus-studenten, ex-pats, migranten,.. waarin de beleving van hun sociale integratie centraal staat. Argumenteer ook telkens je keuze Je bereidt die gesprekken voor maar mag zelf kiezen op welke wijze je deze vorm geeft. Uiteraard oefen je hier ook je professionele gespreksvaardigheden in een interculturele context. Wellicht ontdek je hierbij jouw talenten en valkuilen. Elk gesprek sluit je af met wat je bijleerde en een persoonlijke reflectie. (individueel en/of in kleine groepjes) Twee ervaringsgesprekken of interviews met nieuwkomers

49 culturele zelfkennis De student heeft kennis van zijn eigen referentiekader en eigen wereldbeeld, en kan dit relateren aan andere zienswijzen. culturele flexibiliteit De student past indien nodig zijn gedrag en communicatiestijl aan in interculturele situaties, en verkent gedragsalternatieven. culturele veerkracht De student gaat op constructieve wijze om met de moeilijkheden en de negatieve gevoelens die met interculturele ontmoetingen gepaard kunnen gaan. culturele ontvankelijkheid De student luistert naar de visie en de deskundigheid van de ander en aanvaardt tevens de relativiteit van de eigen visie en ideeën. culturele kennis De student verwerft kennis over andere culturen en wendt deze kennis in een aangepaste manier aan met respect voor de uniciteit van iedere individuele persoon. culturele relationele competentie In interculturele situaties bouwt de student een werkrelatie op met collega's, cliënten en andere stakeholders en draagt bij aan een sfeer van vertrouwen. culturele communicatieve competentie De student onderzoekt de specifieke kenmerken van zijn eigen communicatiestijl, remedieert deze indien nodig en verkent de communicatiestijl van de ander. culturele conflicthantering De student beschouwt interculturele conflicten als leerkansen en is zich bewust van de eigen conflicthanteringsstijl. multiperspectiviteit De student benadert en begrijpt een situatie, vraagstuk of probleem vanuit meerdere culturele invalshoeken. Ervaringsgesprekken – link naar ICOM Interculturele competentie

50 Je kan ook opteren voor een interculturele wandeling maken in een stad als alternatief voor een ervaringsgesprek of een bezoek aan een organisatie. Argumenteer je keuze (individueel en/of in kleine groepjes) Je kan eveneens opteren om een interessant voordracht of lezing te volgen rond ‘interculturaliteit’, ‘migratie’, de vluchtelingencrisis als alternatief voor een ervaringsgesprek of een bezoek aan een organisatie. Argumenteer telkens je keuze (individueel en/of in kleine groepjes) Je kan ervoor kiezen om in te spelen op de actualiteit, zoals de impact van de terroristische aanslagen op samenleving, burgers, slachtoffers,… Alternatieven voor een bezoek of gesprek

51 zich internationaal oriënteren De student kan lokale gebeurtenissen en handelswijzen plaatsen in een internationale context door de internationale consequenties van lokale gebeurtenissen en de invloed van een internationale of Europese context op deze lokale situaties aan te geven. een eigen mening vormen over maatschappelijke of internationale onderwerpen De student vormt een gefundeerde mening over internationale maatschappelijke en/of politieke vraagstukken. een eigen mening uiten over maatschappelijke of internationale onderwerpen De student formuleert en communiceert zijn mening over internationale maatschappelijke en/of politieke vraagstukken op een duidelijke en overtuigende manier. maatschappelijke betrokkenheid tonen De student ziet in hoe hij persoonlijk op een positieve manier kan bijdragen aan de maatschappij en de oplossing van internationale vraagstukken, en handelt daarnaar (hetzij individueel, hetzij in het kader van een maatschappelijk betrokken organisatie). Opvolgen actueel intercultureel thema link naar ICOM – zich internationaal oriënteren

52 Maak een samenvatting met terugkoppeling naar het ICOM raamkader (in bijlage) in het algemeen en jouw zes gekozen competenties in het bijzonder. (individueel) Afronding en besluit ICAP opdracht

53 START Startsituatie opmaken obv ICOM startsituatie. Invullen vragenlijst “questionnaire international and intercultural competences” Hoofdstuk 1. Op basis van de resultaten van deze vragenlijst formuleer je leerdoelen voor jezelf voor dit vak/ de week. TIJDENS. -ICOM vragenlijst: Hoofdstuk 2 Tijdens interculturele ervaring - Opdracht burgerschap: interview met expat/asielzoeker/vluchteling/Erasmusser/… (zie bijlage 2, punt 6) - Bekijk 2 TED talks en bespreek (zie bijlage 2, punt 3) - Reflectie over 2 momenten uit de week (bijlage 1, part 1) NA -ICOM vragenlijst: Hoofdstuk 3 Na interculturele ervaring. Op basis van deze resultaten schrijf je een reflectie over de groei van jouw internationale en interculturele competenties. In de pijplijn - voorstel Verwerkingsopdracht ICAP en toetsing ICOM:

54 Hartelijk dank voor jullie aandacht en constructieve medewerking Alle suggesties welkom! Namens ICAP team TP VIVES en alle coördinatoren en docenten ICAP van de partnerhogescholen


Download ppt "ICAP- International study Conferences Applied Psychology as single subject in the curriculum Focus on international and intercultural competences Eveline."

Verwante presentaties


Ads door Google