De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

1 Zin en onzin van dieten Esther Pekel, diabetes dietist VUmc.

Verwante presentaties


Presentatie over: "1 Zin en onzin van dieten Esther Pekel, diabetes dietist VUmc."— Transcript van de presentatie:

1 1 Zin en onzin van dieten Esther Pekel, diabetes dietist VUmc

2 Stelling: Een streng dieet is de enige oplossing bij overgewicht. Eens/ oneens

3 3 Welk dieet??? Zelfhulpboeken Koolhydraatbeperkt dieet Very low calorie diet

4 4 Zelfhulpboeken Voorbeelden;

5 5 Modedieet 1: Zelfhulpboeken Voordelen; Laagdrempelig Meestal uitgewerkt menuplan Deelname is anoniem; geen verantwoording afleggen wanneer het mislukt Positieve zaken; vezelrijk, groenten en fruit

6 6 Zelfhulpboeken Nadelen: Onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing Nodeloos ingewikkeld (scheiding van productgroepen) Kans op deficienties op de lange termijn Standaard dieet vergroot de kans op terugval Koolhydraatinname kan sterk wisselen per maaltijd en per dag Geen aanpassing medicatie bij gewichtsverlies

7 7 Modedieet 2: Koolhydraatbeperkt dieet Bekende koolhydraatbeperkte dieten zijn; Dr Frank dieet Atkins dieet South beach dieet

8 8 Wat is een koolhydraatbeperkt dieet? Het bevat gram koolhydraten per dag (bijv; 1 snee brood=15 gram en 2 glazen melk= 16 gram) (Een gemiddeld eetpatroon bevat rond de gram kh-en) Verder aangevuld met eiwitten, vetten en groenten (zuivel, vlees, vis, noten)

9 9 Koolhydraatbeperkt dieet Voordelen; Verzadigend door veel eiwit en vet waardoor in het begin minder uitval Minder diabetesmedicatie nodig Na 6 maanden meer gewichtsverlies vergeleken met een laag vet/hoog koolhydraatdieet-> Echter! -> Na 12 maanden geen significant verschil

10 10 Koolhydraatbeperkt dieet Nadelen; Hoog in verzadigd vet -> effect op lipidenprofiel? Hoog eiwit-> Nierfunctie? Onvolwaardige inname (tekort aan B-vitamines, foliumzuur, magnesium, vezels) Effect lange termijn?

11 11 Modedieet 3: Very low calorie diet Wat houdt het in? Minder dan 800 kcal per dag Meestal met maaltijdvervangers (bijv Modifast, Cambridge) Hoe werkt het: Strenge calorie-, vet- en koolhydraatbeperking Maaltijdvervangers-> strikt en makkelijk? Ketonvorming-> verzadigend

12 12 Very low calorie diet Voordelen; Effectief op korte termijn Gebruik maaltijdvervangers makkelijk ? -> minder uitval Minder diabetesmedicatie nodig Verzadigend

13 13 Very low calorie diet Nadelen: Effect lange termijn-> geen significant verschil met conventioneel dieet Obstipatie agv tekort aan voedingsvezels Eenzijdig

14 14 Welk dieet is nu het beste???? Naar de dietist?

15 15 Voeding (dieet/gezond eten) Voeding (dieet/gezond eten) Beweging Beweging Gedrag (cognitieve gedragstherapie) Gedrag (cognitieve gedragstherapie) Meest effectieve interventies zijn multidisciplinair

16 16 Belang van kleine maar permanente veranderingen 1 biscuitje/dag = 50 kcal = kcal / jaar = + 2,5 kg /jaar 1 km lopen / dag = 50 kcal = kcal / jaar = - 2,5 kg / jaar

17 17 Voedingsrichtlijn bij diabetes NDF 2010 Overgewicht bij diabetes: Combinatie van dieet, beweging en verdere aanpassing van de leefstijl 1e keus Energiebehoefte individueel bepaald

18 18 Onvoldoende gewichtsverlies? Wat is voldoende? -> 5% gewichtsverlies!! Bijvoorbeeld huidig gewicht 110 kg Gezondheidswinst bij 5 kg gewichtsverlies!!! Positief effect op-> Hba1c, cholesterol, bloeddruk, conditie, zelfvertrouwen, welbevinden

19 19 Altijd belangrijk: Begeleiding in een multidisciplinair team Goede afstemming tussen patient, arts, dietist, verpleegkundige, psycholoog ivm;  Verlaging/aanpassen medicatie  Frequent doorsturen en beoordelen van curves  Voorkomen deficienties  Gedragsbehoud gezonde voeding en beweging

20 Stelling: Een streng dieet is de enige oplossing bij overgewicht. Eens/ oneens

21 Conclusie: Bij 5% gewichtverlies al gezondheidswinst! Meest effectief om een dieet te combineren met beweging en persoonlijke begeleiding door hulpverlener, bijv vanuit het Diabetesteam, Het aanpassen van voedingsgedrag/ gewoontes meer effectief dan een streng dieet op de langere termijn. 21

22 Informatie Websites; -> eetmeter/ calorieteller Apps; Diapp Koolhydratenteller 22

23 Vragen? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????


Download ppt "1 Zin en onzin van dieten Esther Pekel, diabetes dietist VUmc."

Verwante presentaties


Ads door Google