De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek EVO-OTM Toeslagen in lucht- en expresvervoer.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek EVO-OTM Toeslagen in lucht- en expresvervoer."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek EVO-OTM Toeslagen in lucht- en expresvervoer

2 Inleiding Eric Groot Eric Groot In opdracht van EVOIn opdracht van EVO Onderzoek van 3 maanden over intransparantie Onderzoek van 3 maanden over intransparantie Onderzoeksopzet Kwalitatief en kwantitatief Kwalitatief en kwantitatief Meerdere optieken Meerdere optieken Doelstellingen meer Inzicht  Beter advies  Betere Onderhandelingspositie  Dialoog (her)starten meer Inzicht  Beter advies  Betere Onderhandelingspositie  Dialoog (her)starten Generaliseerbaar, betrouwbaar, representatief en herhaalbaar

3 Survey onderzoek 70 respondenten op populatie van 771 = 9,07%70 respondenten op populatie van 771 = 9,07% Marktonderzoek vaak op 5%Marktonderzoek vaak op 5%Respondenten Zowel ontvanger als verzender +90%Zowel ontvanger als verzender +90% Dagelijks of wekelijkse zendingen +90%Dagelijks of wekelijkse zendingen +90% Expres als traditionele luchtvracht +80%Expres als traditionele luchtvracht +80%

4 Toeslagen en tarieven wel of soms vooraf bekend 87,3% op factuur of na eigen onderzoek 85,7% bestemming toeslagen verdeeld actual en chargeable verdeeld

5 Betaalde toeslagen LuchtvrachtExpresvracht

6 Toeslag percentage van de totale kosten LuchtvrachtExpresvracht

7 Onderhandeling over toeslagen expresvrachtluchtvracht

8 Algemeen cijfer lucht- en expresvracht gem. cijfer 6.6 gem. cijfer 6.9 gem. cijfer 6.6 gem. cijfer 6.9

9 Scenario’s

10 Diepte interviews verlader Klachten “intransparantie” Toeslagen niet toerekenbaar: crisis/war surcharge, security surcharge.Toeslagen niet toerekenbaar: crisis/war surcharge, security surcharge. Berichtgeving is slecht: verschil stijging/daling surcharges Berichtgeving is slecht: verschil stijging/daling surcharges “Iedereen” deelt zelfde mening maar er gebeurt niets. “Iedereen” deelt zelfde mening maar er gebeurt niets. Waarom geen inzicht Historisch perspectief, toeslagen apart van tarief, nu winstverhoging Airlines Historisch perspectief, toeslagen apart van tarief, nu winstverhoging Airlines Niet onduidelijk, wel halve waarheden Niet onduidelijk, wel halve waarheden Oplossingen geen onafhankelijk inkoop portaal, wel parametergeen onafhankelijk inkoop portaal, wel parameter Geen parameter! Wel handelen naar ECGeen parameter! Wel handelen naar EC

11 Diepte interviews expediteur Expediteur heeft moeilijke positie Expediteur is het vaak met verlader eens Standpunten investering security toeslag niet toerekenbaarinvestering security toeslag niet toerekenbaar Moeilijk om geen marge te pakken op toeslagen: “awareness” Moeilijk om geen marge te pakken op toeslagen: “awareness” All-in tarief: administratief aantrekkelijkAll-in tarief: administratief aantrekkelijk Rol EVO “EVO is de club die deze discussie een slinger kan geven”

12 Diepte interviews OAG Cargo & ACNStandpunten Wantrouwen belemmert marktmechanisme Wantrouwen belemmert marktmechanisme Verladers leveren inkomsten voor zowel expediteur als Airlines: om tafel zitten.Verladers leveren inkomsten voor zowel expediteur als Airlines: om tafel zitten. Elke expediteur is onafhankelijk! Hoewel… Elke expediteur is onafhankelijk! Hoewel… IATA systeem voor toeslag inzage IATA systeem voor toeslag inzage

13 Conclusiesoplossingsrichtingen Onafhankelijk inkoop portaal + bevordert marktwerking, helpt kleine verlader tegen halve waarheden. - Geen expertise van expediteur Onafhankelijke parameter + duidelijkheid over toeslag - Toeslag wordt in stand gehouden, IATA bepaald parameter. All-in tarief + administratief goede oplossing + administratief goede oplossing - Geen oplossing voor intransparantie - Geen oplossing voor intransparantie - Dialoog De dialoog (her) starten. De enige oplossing is alle betrokken partijen bewust te maken en de oplossing (en) voor te leggen.

14 Hoe nu verder?Onderzoeksrapport Alle betrokken partijenAlle betrokken partijen Pers publicatie Dialoog een “slinger” gevenDialoog een “slinger” gevenVragen Optreden EVOOptreden EVO Optreden expediteurs i.s.m. verladersOptreden expediteurs i.s.m. verladers Dialoog met luchtvaartmaatschappijenDialoog met luchtvaartmaatschappijen

15 Vraag en antwoord


Download ppt "Onderzoek EVO-OTM Toeslagen in lucht- en expresvervoer."

Verwante presentaties


Ads door Google