De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketingonderzoek Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketingonderzoek Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3."— Transcript van de presentatie:

1 Marketingonderzoek Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3

2 Agenda Doelstellingen vandaag Studiewijzer Vraagstukken H1 en H2 Hoofdstuk 3 en 4 Voorbereiding volgende week VMO Marketing week 2

3 Studiewijzer Te vinden op: –http://www.hzeeland.nl/~jdekker/vmo –studiewijzer –powerpoint presentaties –extra informatie VMO Marketing week 2

4 Doelstellingen Weten wat marketingonderzoek is –Marketinginformatie systeem –Ad hoc onderzoek –Opzet van marktonderzoek VMO Marketing week 2

5 Vragen? VMO Marketing week 2

6 Informatie en beslissingen VMO Marketing week 2 Theorie Informatie Ervaring Intuïtie Creativiteit Oordeelvorming Visie Management: het nemen van Beslissingen

7 Informatie en beslissingen Doel van informatie verzamelen: –verminderen van onzekerheid omtrent de omgeving, het gedrag van afnemers, intermediairs en concurrentie VMO Marketing week 2

8 Marketingonderzoek Marktonderzoek –Hoe zit de markt in elkaar? Marketing-effectiviteitsonderzoek –Meten effectiviteit marketingplan –Meten effectiviteit deel marketingmix VMO Marketing week 2

9 Marketingonderzoek Het systematisch en objectief zoeken naar, verwerken en analyseren van gegevens omtrent de markt, omgeving en effectiviteit van beleid VMO Marketing week 2

10 Twee delen Systematisch –Marketing informatie systeem Ad hoc –Oplossen bepaald probleem VMO Marketing week 2

11 Marketing Informatie Systeem Omgeving Informatie systeem Manager/ Gebruiker Gegevens Informatie Communicatie VMO Marketing week 2

12 Oplossen bepaald probleem Opdracht: –Je bent marktonderzoeker en je moet een onderzoek opstellen voor een Revalidatiecentrum. –Het gaat niet goed met het centrum en ze willen weten hoe het beter kan. –Doe een voorstel. –Tweetallen, 5 minuten VMO Marketing week 2

13 Oplossen bepaald probleem Definitie probleem Informatiebehoefte Desk research Field research go-no-go beslissing VMO Marketing week 2

14 Oplossen bepaald probleem Onderzoeksontwerp Uitvoeren field research Verwerken, analyseren, interpreteren van gegevens Verslaglegging/rapportage en presentatie VMO Marketing week 2

15 Onderzoeksontwerp Meest technische stuk Vaak fouten Keuze kwantitatief/kwalitatief Steekproefplan Ontwerp vragenlijst (b.v. schalen) VMO Marketing week 2

16 Onderzoeksontwerp Wijze van gegevens verzamelen –Observatie –Expiriment –Ondervragen Motivatieonderzoek Enquete VMO Marketing week 2

17 Onderzoeksontwerp Kwalitatief onderzoek –vrije gesprekken –half-gestructureerde gesprekken –groepsdiscussie Vaak hypothese vormend onderzoek VMO Marketing week 2

18 Onderzoeksontwerp Kwantitatief onderzoek –Wat is de populatie? –Steekproefomvang Betrouwbaarheid Nauwkeurigheid Homogeniteit (standaarddeviatie) –Steekproefmethode VMO Marketing week 2

19 Onderzoeksopzet Steekproefmethode –a-selecte (dobbelsteen) –gestratificeerd (alcohol, drugs, gok, internet) –geclusterd (per provincie # scholen) –quota (moeders met twee kinderen) Gegevensverzameling en -verwerking –systeemmatische fouten –toevallige fouten VMO Marketing week 2

20 Samenvatting Marketingonderzoek: –Onderdeel van besluitvorming management –Systematisch (M.I.S.) –Oplossen bepaald probleem Ad hoc –Kwalitatief/Kwantitatief –Onderzoeksopzet VMO Marketing week 2

21 VRAGEN?

22 Pauze

23


Download ppt "Marketingonderzoek Cursus VMO week 2 hoofdstuk 3."

Verwante presentaties


Ads door Google