De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek Informatie inwinnen. Doel: informatie inwinnen Middel : vragen – Type 1: gesloten – Type 2: open.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek Informatie inwinnen. Doel: informatie inwinnen Middel : vragen – Type 1: gesloten – Type 2: open."— Transcript van de presentatie:

1 marktonderzoek Informatie inwinnen

2 Doel: informatie inwinnen Middel : vragen – Type 1: gesloten – Type 2: open

3 Informatie: wat voor vragen komt Observatie Vragen aan ervaringsdeskundigen “googlen” – boeken lezen – artikels – kranten EINDRESULTAAT – Idee van de vragen die ge moet stellen – Idee van hoe je die vragen moet stellen = STAP 1: VERKENNING VAN HET ONDERZOEKONDERWERP

4 Stap 2: kwalitatief onderzoek Doel: snappen van beleving en context Middel: een gesprek hebben – Over het onderwerp – open GEEN gesloten vragen, wel onderwerpen aangeven KLEINE tot ZEER KLEINE “steekproef”.

5 Stap 3: vragen opstellen Wat vragen? Hoe vragen? Wat kan maken dat respondent “fout” antwoord? – Wie de vragen stelt – Volgorde van vragen – Omstandigheden – Te lange of te ingewikkelde vraag – Antwoord alleen op papier te geven en gij vraagt mondeling – ……… Open of gesloten? – wat wil je: cijfers of meningen?

6 Stap 4: aan wie vragen? Steekproefselectie 2 problemen: – Bruikbaarheid van antwoord: weet ik wat ik moet weten? – Tijd en kost om veel volk te ondervragen Oplossing – Iedereen ondervragen  duur, traag, veel fouten, vaak niet te doen (vb. bevolking China) – Wondere wereld van statistiek Als ik kleine groep bevraag, hoeveel zit mijn resultaat dan “langs” de werkelijke waarden. – “de’r langs zitten”  foutenmarge

7 Wie rookt aan de KHK Geel? Iedereen bevragen – Resultaat : 45, 7% rookt Experiment – Bevraag 30 personen  25% rookt FOUT op meting van 45,7% - 25%  20 %punten – Bevraag 60 personen  37% rookt FOUT op meting van 45,7 – 37  veel – Bevraag X (120) personen  45,5% FOUT op meting 45,7-45,5  heel weinig KOST van bevragen van 6500 studenten-X (120) = heel groot

8 Steekproefgrootte Formule voor berekening van beperkte groep die voldoende is voor resultaat met beperkte fout Nodig voor formule – Grootte van uw totale onderzoekveld – Uw beslissing nemen over de foutenmarge waar gij kunt mee leven


Download ppt "Marktonderzoek Informatie inwinnen. Doel: informatie inwinnen Middel : vragen – Type 1: gesloten – Type 2: open."

Verwante presentaties


Ads door Google