De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek Informatie inwinnen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek Informatie inwinnen."— Transcript van de presentatie:

1 marktonderzoek Informatie inwinnen

2 Doel: informatie inwinnen Middel : vragen
Type 1: gesloten Type 2: open

3 Informatie: wat voor vragen komt
Observatie Vragen aan ervaringsdeskundigen “googlen” – boeken lezen – artikels – kranten EINDRESULTAAT Idee van de vragen die ge moet stellen Idee van hoe je die vragen moet stellen = STAP 1: VERKENNING VAN HET ONDERZOEKONDERWERP

4 Stap 2: kwalitatief onderzoek
Doel: snappen van beleving en context Middel: een gesprek hebben Over het onderwerp – open GEEN gesloten vragen, wel onderwerpen aangeven KLEINE tot ZEER KLEINE “steekproef”.

5 Stap 3: vragen opstellen
Wat vragen? Hoe vragen? Wat kan maken dat respondent “fout” antwoord? Wie de vragen stelt Volgorde van vragen Omstandigheden Te lange of te ingewikkelde vraag Antwoord alleen op papier te geven en gij vraagt mondeling ……… Open of gesloten? – wat wil je: cijfers of meningen?

6 Stap 4: aan wie vragen? Steekproefselectie 2 problemen: Oplossing
Bruikbaarheid van antwoord: weet ik wat ik moet weten? Tijd en kost om veel volk te ondervragen Oplossing Iedereen ondervragen  duur, traag, veel fouten, vaak niet te doen (vb. bevolking China) Wondere wereld van statistiek Als ik kleine groep bevraag, hoeveel zit mijn resultaat dan “langs” de werkelijke waarden. “de’r langs zitten”  foutenmarge

7 Wie rookt aan de KHK Geel?
Iedereen bevragen Resultaat : 45, 7% rookt Experiment Bevraag 30 personen  25% rookt FOUT op meting van 45,7% - 25%  20 %punten Bevraag 60 personen  37% rookt FOUT op meting van 45,7 – 37  veel Bevraag X (120) personen  45,5% FOUT op meting 45,7-45,5  heel weinig KOST van bevragen van 6500 studenten-X (120) = heel groot

8 Steekproefgrootte Formule voor berekening van beperkte groep die voldoende is voor resultaat met beperkte fout Nodig voor formule Grootte van uw totale onderzoekveld Uw beslissing nemen over de foutenmarge waar gij kunt mee leven


Download ppt "Marktonderzoek Informatie inwinnen."

Verwante presentaties


Ads door Google