De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel."— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel

2 Inleiding Klassieke enquête met vragenlijst Alle 33 erkende schuldbemiddelingsdiensten van Brussel

3 Beperkingen Populatie (n):  Aantal dossiers/cliënten: niet mogelijk  Aantal VTE schuldbemiddelaars: idem  Dus enkel aantal schuldbemiddelaars

4 Beperkingen Overrepresentatie van: => Diensten met veel deeltijdse tewerkstelling => Diensten met relatief weinig dossiers/cliënten

5 Beperkingen Veel non-respons op bepaalde vragen => correlatie tussen non-respons en bepaalde eigenschappen dienst?

6 Methodiek analyse Weging: in functie van aantal medewerkers per organisatie Foutenmarge: tóch berekend, maar als indicatie gebruiken, niet als grens

7 Methodiek analyse Dus: wetenschappelijke juistheid kon niet verkregen worden  Vermoeden van tendensen opmerken  Louter informatief  Aanzet tot grondiger onderzoek

8 Bevindingen Taalkennis schuldbemiddelaars: 153 SB: kunnen cliënten in het Frans helpen - 21 kunnen dat in het Nederlands - 5 doen dat effectief soms in het Engels - Nog enkele ook Spaans, Italiaans en Arabisch

9 Bevindingen Voorwaarden om dossier te kunnen openen: * zeer uiteenlopend * globaal gezien weinig logica of structuur

10 Bevindingen Bereikbaarheid/Aanmelding * Twee derde van de diensten niet bereikbaar buiten normale kantooruren * Inschrijvingen meestal per telefoon * Eens ingeschreven, meestal meteen contact met schuldbemiddelaar

11 Bevindingen Wachtlijsten * 18 organisaties: 1 week tot 6 maanden * 11 organisaties: werken NIET met wachtlijst => Wel alternatieven: tussenkomst bij crisissituatie (17), budgetbegeleiding (12) integrale begeleiding (9)

12 Bevindingen Aanbod:  Slechts 6 diensten doen ook aan juridische schuldbemiddeling  20 van de 23 die doorverwijzen naar collectieve, volgen dit ook verder op

13

14 Conclusie Problemen HV: -Weinig tijd, beperkte macht t.o.v schuldeisers -Cliënten werken niet mee, veel problemen -Moeilijke doorverwijzing/samenwerking => Werkdruk, stress

15 Conclusie

16 Problemen Cliënt: -Wachtlijsten, HV heeft geen tijd -Omgang met cliënten, integraliteit -Voorwaarden en procedure => Gebrek aan info/mentale drempel

17 Conclusie

18 Hulpverlener en cliënt zijn beiden slachtoffer van zelfde problemen => Zoeken naar mogelijke oplossingen/ verbeteringen is een gezamenlijk streven


Download ppt "Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel."

Verwante presentaties


Ads door Google