De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De rol van bedrijven en vakbondsvertegenwoordigers in het streven naar een duurzaam woon-werkverkeer Sarah HOLLANDER Barbara BAUTMANS Leefmilieu Brussel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De rol van bedrijven en vakbondsvertegenwoordigers in het streven naar een duurzaam woon-werkverkeer Sarah HOLLANDER Barbara BAUTMANS Leefmilieu Brussel."— Transcript van de presentatie:

1 De rol van bedrijven en vakbondsvertegenwoordigers in het streven naar een duurzaam woon-werkverkeer Sarah HOLLANDER Barbara BAUTMANS Leefmilieu Brussel Opvolgingscel Bedrijfsvervoerplannen Bedrijfsvervoerplannen (BVP)

2 Minder auto-kilometers : alternatieven aanmoedigen Te voet, fiets, openbaar vervoer, carpoolen, telewerken Schonere auto-kilometers: Schonere wagens, Eco-driving  Hoe kunnen bedrijven mee de luchtkwaliteit verbeteren? (verkeer) Opstellen bedrijfsvervoerplan

3 Alternatieven voor de wagen aanmoedigen, verenigbaar met: de economische activiteiten het welzijn van de werknemers Een plan op niveau van een bedrijf om : Bereikbaarheid van het bedrijf te verbeteren voor iedereen Oplossingen voor specifieke mobiliteitsproblemen Milieu-impact van de verplaatsingen te verminderen  Een bedrijfsvervoerplan ?

4 Een plan op niveau van een bedrijf 1.Analyse van huidige mobiliteitssituatie Mobiliteitsgegevens verzamelen Analyse: goede, zwakke punten, mogelijkheden 2.Actieplan Concrete oplossingen Planning, budget,… 3.Opvolging, evaluatie, actualisatie  Een bedrijfsvervoerplan ?

5 1.Federale diagnostiek woon-werkverkeer Bedrijven > 100 werknemers (+ alle sites 30 pers) Analyse woon-werkverkeer, geen actieplan Om de 3 jaar (30/06/08 – vóór 15/01/09) Sociaal overleg 2.Brusselse verplichting bedrijfsvervoerplannen Bedrijven > 200 werknemers op zelfde site Analyse – actieplan – actualisatie Geen sociaal overleg verplicht  Verplichtingen inzake bedrijfsvervoerplannen

6  Procedure Brusselse verplichting FASE 1 Diagnose Ontwerpplan Advies FASE 2 Actieplan Advies JAARLIJKSE ACTUALISATIE 9 maanden na advies 258 dossiers ( werknemers) dossiers ( werknemers) dossiers Opvolgingscel Leefmilieu Brussel - Mobiel Brussel

7 Welke conclusies trekken uit de mobiliteitsdiagnostiek? resultaten interpreteren: hoe ver staan we? belangrijkste oorzaken voor het wagengebruik? Wat zijn de meest aangewezen maatregelen in mijn bedrijf? bijdragen aan een beter leefmilieu beter bereikbaar voor iedereen – met alle vervoerswijzen (sociaal aspect) Naar het sociaal overleg…  Interpreteren van het vervoerplan

8 Analyse van de verplaatsingen Belangrijkste vervoermiddel van de werknemers Organisatie van de werktijd Woonplaatsen van de werknemers Bedrijfswagens Dienstverplaatsingen Bezoekers Analyse van de bereikbaarheid Toegang met het openbaar vervoer, te voet, met de fiets, met de wagen Parkeren Reeds genomen maatregelen Federale diagnostiek Fase 1 en actualisatie (Brussel)  Inhoud mobiliteitsdiagnose

9  Vervoerswijzes werknemers Gemiddelde Brussels Gewest Wagen 48% bestuurder 46% passagier 2% Openbaar vervoer 45% trein 31% bus-tram-metro 14% Zachte vervoerswijzes 5% te voet 3% fiets 2% Wagen bestuurder Wagen passagier Trein Bus/tram/metro Te voet Fiets Moto Bedrijfsbus Verdeling uw bedrijf? BVP Brussel

10 Autogebruik in functie van bereikbaarheid met openbaar vervoer 25%40%57%70% NMBS MIVB auto Uitstekend Zeer goed Goed Rest Bereikbaarheid openbaar vervoer  Vervoerswijzes sterk afhankelijk van bereikbaarheid met openbaar vervoer

11 VertrekAankomst Glijdende werkuren tijdens de spitsuren: Openbaar vervoer Vaste werkuren / Ploegenwerk / buiten spitsuur: Carpoolen Tijdens of buiten de spitsuren, vast of glijdend  Organisatie van de werktijd

12 Potentieel voor wandelen, fietsen, openbaar vervoer  Woonplaatsen van de werknemers

13 De woon-werkafstand beïnvloed de vervoerskeuze  Woonplaatsen van de werknemers Trein Wagen Te voet: 2km Fiets: 7km Trein: >20km

14 % automobilisten Aantal parkeerplaatsen per 100 werknemers Bedrijfswagens 10 % werknemers Zeer verschillend  0 tot 80 % Maakt geen rationele keuze mogelijk Parkeerplaatsen Hoe meer plaatsen: hoe meer auto’s

15 Gelijkaardige mobiliteitskeuzes per sector  Vergelijking per activiteitensector

16  Conclusie De wagen is nodig voor economische activiteiten maar ook voor individuele redenen Maar niet voor elke verplaatsing en niet op elk moment Opstellen van een bedrijfsvervoerplan om een rationeler gebruik van de wagen te bekomen.  Hulpmiddelen Cartografische analyse : Cijfers Fase 1 :


Download ppt "De rol van bedrijven en vakbondsvertegenwoordigers in het streven naar een duurzaam woon-werkverkeer Sarah HOLLANDER Barbara BAUTMANS Leefmilieu Brussel."

Verwante presentaties


Ads door Google