Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSamuël Thys Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO
2
klachtenregeling Voorgeschiedenis 1998: invoeren wetsartikel 14 WPO over de klachtenregeling voortraject: intern overleg oplossen op school
3
voortraject 1.grijp snel in 2.spreek de juiste persoon aan 3.neem de tijd 4.wees duidelijk 5.bedenk een oplossing 6.leg afspraken vast
4
Tips voor ouders 1.betrek andere ouders niet bij uw probleem, tenzij 2.praat niet over de klacht met het kind erbij
5
tips voor scholen goed informatiebeleid school staat open voor klachten geen escalatie
6
Artikel 14 WPO klachtenregeling instellen klachtencommissie termijnen
7
klachtenregeling Artikel 13 WPO schoolgids: informatie op hoofdlijnen over de klachtenregeling
8
klachtenregeling Wat regelt de klachtenregeling van de stichting Qliq PO? 1.volgt landelijk model 2.aansluiting bij landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs
9
klachtenregeling Wie kunnen klagen of aangeklaagd worden? Wie kunnen een rol spelen? zie artikel 1 onder c en g van de klachtenregeling
10
klachtenregeling Waar moet de klacht volgens de wet over gaan? gedragingen of beslissingen van het bestuur/ personeel van Qliq PO of het nalaten hiervan tegenover klager
11
soorten klachten Waarover wordt geklaagd? 1.pedagogische/didactische handelwijze 2.onbehoorlijk bestuur 3.bevordering van de leerling 4.sancties tegen de leerling
12
soorten klachten 5. seksuele intimidatie 6. discriminatie, agressie, geweld 7. beschuldigingen 8. handelwijze ten opzichte van gescheiden ouders
13
klachtenregeling contactpersoon personeelslid of ouder toegankelijk voor alle betrokkenen geniet volle vertrouwen gehele schoolgemeenschap niet onafhankelijk
14
klachtenregeling benoemd door bevoegd gezag eerste opvang klager onderzoekt of op schoolniveau de juiste procedure gevolgd is wordt altijd in kennis gesteld van de klacht verwijst door naar vertrouwenspersoon
15
klachtenregeling vertrouwenspersoon onafhankelijk van bestuur extern geheimhoudingsplicht, maar niet tegenover politie, klachtencommissie, bestuur
16
klachtenregeling benoemd door bestuur bemiddelt begeleidt klager bij verdere procedure geeft gevraagd en ongevraagd advies maakt jaarverslag tezamen met andere vertrouwenspersoon
17
klachtenregeling Schoolbestuur zorgt voor invoeren en functioneren klachtenregeling benoemt contactpersonen en vertrouwenspersonen
18
klachtenregeling Klacht kan worden ingediend bij directeur namens bevoegd gezag: 1.directeur informeert klager en aangeklaagde 2.stelt zich neutraal op (i.v.m. mogelijk te nemen rechtspositionele maatregelen) 3.bemiddelt indien mogelijk 4.verwijst naar vertrouwenspersoon, tenzij
19
klachtenregeling procedure klachtencommissie: klacht indienen binnen 1 jaar klacht bevat: omschrijving klacht; naam en adres klager, naam en adres aangeklaagde, naam en adres bevoegd gezag en van de school
20
klachtenregeling aangeklaagde wordt in de gelegenheid gesteld binnen 4 weken een verweerschrift in te dienen verweerschrift wordt doorgezonden aan klager
21
klachtenregeling hoorzitting in beginsel binnen twee maanden na ontvangst klacht besloten zitting meerderjarige partijen worden in beginsel in elkaars aanwezigheid gehoord
22
klachtenregeling klachtencommissie kan bevoegd gezag uitnodigen bij de zitting aanwezig te zijn en brengt binnen 4 weken na sluiting van het onderzoek advies uit aan het bevoegd gezag
23
klachtenregeling advies is niet bindend indien klacht gegrond verklaard wordt, dient medezeggenschapsraad op de hoogte gesteld te worden Zie voor adviezen: www.geschillencies- klachtencies.nl
24
onderwijsinspectie vertrouwensinspecteurs werkzaam voor onderwijsdeelnemers die slachtoffer zijn van seksueel misbruik, seksuele intimidatie en fysiek geweld
25
klachtenregeling psychisch geweld discriminatie of radicalisering
26
vertrouwensinspecteurs ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen kunnen de vertrouwens- inspecteur ook benaderen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik; lichamelijk geweld; grove pesterijen; extremisme en radicalisering.
27
vertrouwensinspecteur bij vermoeden seksueel misbruik door met taken belast persoon van een school, is bevoegd gezag verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur centraal meldpunt: vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar 0900-111 31 11.
28
vertrouwensinspecteur 1.uit overleg blijkt redelijk vermoeden zedenmisdrijf: aangifte 2.ouders worden hiervan eerst op de hoogte gesteld 3.personeelslid heeft meldplicht richting bevoegd gezag
29
Helpdesk vertrouwenspersonen bond KBO Qliq primair onderwijs is aangesloten bij deze helpdesk. Dit houdt in dat u te allen tijde telefonisch ( 0348 744 135) of per e- mail (l.boersma@bkonet.nl) informatie kunt inwinnen om u bij te staan bij het vervullen van uw werkzaamheden als vertrouwenspersoon/contactpersoonl.boersma@bkonet.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.