Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliana Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Rekenen met het LOVS Nationale Rekendagen 19 maart 2010
2
Programma van vandaag Werken met vaardigheidsscores Nieuwe normering De betekenis van vaardigheidsscores Toetsresultaten analyseren (Alternatief) leerlingrapport Categorieënanalyse Vaardigheidsgroei
3
E3 juni M4 januari ? 35 25 28 30 24 20 Als je leerlingen in de tijd (en dus maximaal: de gehele schoolperiode) wil volgen en je maakt gebruikt van verschillende toetsen (zie vorige dia), hoe kun je dan het resultaat op toets A vergelijken met dat op toets B? Dat wordt hier uitgelegd.
4
76 80 84 88 92 96 104 108 112 116 120 124 128 100 toets M4 35 30 25 28 20 toets E3 24 Vervolg uitleg één onderliggende schaal
5
Niveau bepalen + vooruitgang vaststellen
Peter 110 105 93 88 M3 E3 M4 E4
6
Vergelijken met andere leerlingen
Els Peter 110 A B C D E 105 Annet 93 88 M3 E3 M4 E4
7
Vergelijken met andere leerlingen Niveau-indeling A t/m E
% Interpretatie A 25% De 25% hoogst scorende leerlingen B De 25% leerlingen die net boven tot ruim boven het landelijk gemiddelde scoren C De 25% leerlingen die net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde scoren D 15% De 15% leerlingen die ruim onder het landelijk gemiddelde scoren E 10% De 10% laagst scorende leerlingen
8
Vergelijken met andere leerlingen Niveau-indeling I t/m V
% Interpretatie I 20% Ver boven het gemiddelde II Boven het gemiddelde III De gemiddelde groep leerlingen IV Onder het gemiddelde V Ver onder het gemiddelde
9
Waarom geleidelijke overstap I t/m V?
Symmetrisch van opbouw: 5 groepen van 20% Er is een gemiddelde groep leerlingen (niveau III) In niveau I en V staat een stippellijn om de laagste en hoogste 10% te kunnen identificeren Aansluiting bij andere toetsen LOVS (Entreetoets)
10
Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Rekenen
Vaardigheidsschaal construeren Kenmerkend voor de schaal is: Je kunt er opgaven op afbeelden en de vaardigheid van de leerlingen. Dat maakt inhoudelijke interpretatie mogelijk. Scholen kunnen zelf bepalen of ze de papieren variant of de digitale variant maken. Scholen kunnen op elk afnamemoment overstappen van papier naar digitaal. Het maakt niet uit of een leerling op een bepaald afnamemoment de papieren of de digitale variant maakt, het moet dezelfde vaardigheidsscore opleveren.
11
Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3
Toetsgegevens inhoudelijk interpreteren Spelling nieuw blauw streng schaal wolk knoop kan 80 84 88 92 100 104 108 112 116 96 76 Peter E4 Peter M4 Peter E3 Peter M3 Het nieuwe pakket Spelling heeft vaardigheidsprofielen die eruit zien zoals bij rekenen: verticale balken.
12
Doorgaande lijn
13
Opdracht 1: Doorgaande lijn - rekenen en wiskunde
14
Werken met het LOVS Signaleren - toets afnemen
- registreren en interpreteren Analyseren - aanvullende informatie verzamelen - overleggen - plan maken Evalueren Handelen - plan uitvoeren - plan evalueren
15
→ Alternatief leerlingrapport → Categorieënanalyse
Leerlingrapportages In schoolrapport wordt vaker de statistieken van de school weergegeven: Statistiek via modules – statistieken – tabblad resultaten → Alternatief leerlingrapport → Categorieënanalyse
16
Regulier leerlingrapport
Rapportage met verwijzing
17
Alternatief leerlingrapport
Let op: dit is waarschijnlijk een oude print, van voor die tweede ´gehercodeerde´ normeringsgroep score (middels een pijl tranformatie naar de daadwerkelijke normering van de jaargroep waar de leerling in zit). Want als een leerling niet in een traditionele jaargroep zit (en dat is zo bij onze SO-gegevens) dan kan hij niet transformeren en staat er D -> ?
18
Groepsrapport Aanpassen aan AVI
19
Alternatief groepsprofiel
20
Categorieënanalyse leerling: opvallend profiel
21
Categorieënanalyse leerling: zeer opvallend profiel
22
Categorieënanalyse leerling: niet opvallend profiel
23
Opdracht 2: Categorieënanalyse Rekenen-wiskunde 2009
Let op: dit betreft nog een opdracht met het oude SVS-pakket! Maar primair gaat het je hier ook om cursisten na te laten denken over de keuzes die je qua invoermethode hebt (en als gevolg van die keuze: qua diagnostische informatie). Dat komt in presentatie later op de dag nog een keer aan de orde als het geillustreerd wordt met het nieuwe rekenpakket (en de nieuwe optie ´Categorieënanalyse´).
24
Vaardigheidsgroei leerlingen
25
Opdracht 3: Vaardigheidsgroei
Dit zijn de vijf vragen die wij nu systematisch nalopen. Zie de dia´s die volgen, waarbij ook de vraag steeds terugkomt in de titel van de dia.
26
Vragen? Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.