Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmma Maas Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
INFORMATIESESSIE, 29 MEI 2008 Vlaams actieplan interculturaliseren van, voor en door cultuur, jeugdwerk en sport
2
Vlaams actieplan interculturaliseren Participatie en interculturaliteit is een duurzaam en sterk aandachtpunt in de beleidsnota’s van minister Anciaux Het cultuur, sport en jeugdwerkbeleid is dus sterk participatief gekleurd
3
Participatiebeleid cultuur, jeugdwerk en sport Zo breed en intensief mogelijk, zoveel mogelijk mensen laten ‘deelnemen’ en ‘deelhebben’. Bepaalde groepen vinden niet vanzelfsprekend hun weg naar het aanbod, worden geconfronteerd met drempels. Vlaamse overheid voert als aanvulling op een algemene en niet-categoriale benadering, een specifiek beleid
4
Participatie en interculturaliteit Vlaams cultuur-, jeugdwerk- en sportbeleid hanteert diversiteit als een heel breed koepelbegrip waarin voor veel vormen een bijzondere en concrete aandacht is. Het actieplan interculturaliseren focust zich op het etnisch-culturele aspect van diversiteit. Waarom? Veel minder vertegenwoordigd dan je zou kunnen verwachten in verhouding tot aanwezigheid in Vlaanderen (ong. 10 %)
5
Drempels Sociaal-economische drempels: belangrijkste oorzaak van minder of niet participeren aan gesubsidieerde aanbod Sociaal-culturele drempels: specifieke en belangrijke determinant voor toegankelijkheid en participatie
6
Waar willen we naar toe? We benaderen diversiteit niet als een probleem waar we verschillen willen laten opgaan en komen tot één monocultuur
7
Waar willen we naar toe? Investeren in interculturele activering als aanzet tot een reële en positief interculturele samenleving waar elke mens centraal staat. Van een multicultureel naar een intercultureel model
8
Waar willen we naar toe? Verrijking en een herijking van het aanbod en het beleid ter zake: Sensibiliseren van alle actoren voor gevoeligheden, behoeften en interesses van etnisch-culturele groepen Meer aandacht voor cultuuruitingen van etnisch- culturele groepen bij verspreiden van het aanbod
9
Gedeelde verantwoordelijkheid Particuliere sector: grote autonomie ook in omgaan met interculturaliteit Individuen: kunstenaars, sporters, jeugdwerkers … kunnen bondgenoten zijn Vlaamse overheid: voorbeeldfunctie
10
Gedeelde verantwoordelijkheid De overheid is hier een voorwaarden- schepper, een stimulans, een inspirator Er zal weinig veranderen op het veld Zonder zin Zonder creativiteit Zonder volharding Zonder eigenaarschap Zonder grote diversiteit van methodes en aanpak … Van en door het veld
11
Wat wordt verwacht? Als organisaties stilstaan bij wat interculturaliteit is. Hoe positioneer je je daartegenover? Welke acties zet je op? Hoe kan je interculturele ontmoetingen tot stand brengen en acties opzetten die je aanbod (en participatie) etnisch-cultureel diverser maakt? Praktijk leert ons dat tegelijkertijd werken op verschillende sporen, het meeste kans op slagen biedt: personeelsbeleid, bestuursorganen, vrijwilligerswerk, samenwerkingsverbanden, lokale netwerken, … belang van een integraal beleid
12
Is dit verplicht en voor wie? In alle decreten zal de notie ‘interculturaliteit’ als beoordelingscriterium worden opgenomen. Via de beleidsplannen worden uitspraken verwacht over visie en handelen van organisaties en besturen m.b.t. interculturaliteit. Mogelijk instrument: - zelfscan interculturaliseren
13
Concrete beleidsmaatregelen De overheid zal tegen juni 2008 haar adviesraden en beoordelingscommissies samenstellen met 10% personen met een etnisch-cultureel diverse achtergrond. Van een aantal particuliere instellingen (o.a. steunpunten, grote cultuurhuizen, fondsen, landelijke koepels, enz) wordt verwacht dat hun rvb tegen juni 2008 zijn samengesteld uit minstens 10% personen met een etnisch-cultureel diverse achtergrond én dat ze inspanningen leveren voor de aanwerving van personen met een etnisch-culturele achtergrond op stafniveau en/of middenkaderniveau
14
Interculturaliseren van raden van bestuur Etnisch-culturele diversiteit in rvb is een belangrijke voorwaarde voor interculturele input. Meer mensen zullen zich thuis en verbonden voelen met uw organisatie. Diepgewortelde traditie om binnen bestaande netwerken te rekruteren www.cultuurlokaal.be
15
Projecten Binnen elk reglement voor projectsubsidies wordt 10% van de middelen voorzien voor projecten die: a)ingediend worden door etnisch-culurele groepen en/of b) projecten waar interculturaliteit centraal staat en als hoofdthema wordt ontwikkeld.
16
Wie kan een project indienen? Elke organisatie, instelling of vereniging met rechtspersoonlijkheid en zonder winstgevend doel
17
Andere projectsubsidies binnen Vlaamse overheid Participatie- en experimentele projecten Bijzondere projecten: subsidies voor evenement of subsidies wegens algemeen cultureel, jeugd of sport belang. Meer info: http://www.cjsm.vlaanderen.be/cultuur/regelgeving
18
Interculturaliseren binnen personeelsbestanden Krachtige hefboom om organisaties intercultureel te maken. Mogelijke instrumenten: Diversiteitsplannen Doel: werknemers die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt in dienst nemen en houden. Voor wie? Ondernemingen, instellingen, organisaties uit de profit en social-profitsector, lokale besturen. Diversiteitsplan kan bestaan uit maatregelen en acties m.b.t. selectie- en wervingsbeleid, onthaalbeleid, coaching en begeleiding van mensen uit kansengroepen, (taal-opleidingen) tot acties gericht op interculturalisering van aanbod, participatie, vrijwilligers. www.vlaanderen.be/werk
19
Interculturaliseren binnen personeelsbestanden Jobkanaal Speelt in op kansengroepen die de weg naar organisaties niet vinden en op organisaties die mensen uit kansengroepen willen aanwerven Gratis extra wervingskanaal voor uw openstaande vacatures (eenvoudige registratie) Zoekt kwalitatieve medewerkers: etnisch-cultureel diverse achtergrond, 50-plussers en mensen met een handicap
20
Interculturaliseren binnen personeelsbestanden Na 20 dagen bericht of geschikte kandidaten zijn gevonden Bij aanwerving informeert jobconsulent over: opleiding, begeleiding, subsidiemogelijkheden, tewerkstellingsmaatregelen… www.jobkanaal.be
21
Iedereen kan zetelen Binnen de CJS sector bestaan heel wat structuren die mee bepalen hoe het aanbod wordt vormgegeven en ingevuld: raden van bestuur, beoordelingscommissies, strategische adviesraden Kortom, tal van vrijwilligers zetten zich in om het CJS-aanbod mee vorm te geven. Zo hebben ze inspraak in het gevoerde beleid. Deze structuren horen een weerspiegeling te zijn van de Vlaamse bevolking. Daarom een campagne voor meer diversiteit in de advies- en bestuursstructuren. Doel: biedt geïnteresseerden de kans om zich kandidaat te stellen voor een mandaat binnen een structuur.
22
Kennisknooppunt interculturaliseren Binnen Vlaamse overheid, departement cultuur, jeugd, sport en media Doel: cultuur-, jeugdwerk- en sportorganisaties ondersteunen die hun kennis in interculturaliteit willen vergroten en/of een veranderingsproces willen opstarten Hoe? Kennis, ervaringen en expertise verzamelen (visies, coaching, praktijken, instrumenten, …). Opdoen van leerervaringen en die met anderen delen is hierbij cruciaal. In nauwe samenwerking met steunpunten
23
Kennisknooppunt interculturaliseren Instrumenten Website www.interculturaliseren.bewww.interculturaliseren.be Brochures Ontmoetingsmomenten Actiedag interculturaliseren voor cultuur, jeugdwerk, sport Netwerk uitbouwen jose.gonzalez@cjsm.vlaanderen.be pascal.verschuere@cjsm.vlaanderen.be jose.gonzalez@cjsm.vlaanderen.be pascal.verschuere@cjsm.vlaanderen.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.