Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSarah Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
werken met zorg werk maken van zorg
pedagogische werkdag ....school
2
werken met zorg werk maken van zorg
3
een kijk op ... PRODIA : protocollen diagnostiek
een vernieuwd zorgcontinuüm HGW : handelingsgericht werken
4
SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) : consensus verschillende netten : onderwijskoepels en CLB overheid wetenschappelijk onderzoek
5
SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) :
Integratie van verschillende denkkaders protocollen een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding
6
SITUERING protocollen Handelingsgericht werken - HGW (school)
PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) : Integratie van verschillende denkkaders protocollen concreet uitgewerkte procedures om in de diagnostische praktijk te handelen en te beslissen specifieke instrumenten met de interpretatie- en beslissingscriteria in functie van een vraag. = de leidraad om het diagnostisch proces te structureren een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding
8
SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) :
Integratie van verschillende denkkaders een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding
9
preventieve basiszorg
zorgvisie fase 0 preventieve basiszorg fase 1 verhoogde zorg zorgvisie fase 2 zorgvisie uitbreiding van zorg overstap naar school op maat fase 3
10
zorgvisie zorgvisie zorgvisie
zorgvisie zorgvisie
11
een continuüm van zorg zorgvisie
- “Een opvatting over hoe de zorg georganiseerd moet zijn uitgaand van een bepaald mensbeeld.” - “De missie van een school/scholengemeenschap over haar idee, normen en waarden over zorg, de aard en de omvang van de doelgroepen, het zorgbeleid, de vormgeving van de organisatie en de middelen binnen haar onderwijscontext.” zorgvisie
12
een continuüm van zorg zorgvisie zorg ? pedagogisch project
organisatie opdracht van elke leerkracht /elk personeelslid zorg ? overlegmomenten leren van alle leerlingen zorgvisie middelen beleidsvoering denkkaders doorstroming en oriëntering onthaal- en inschrijvingsbeleid evalueren en rapporteren procedures en afspraken
14
zorgvisie zorgvisie zorgvisie
Fase 0: preventieve basiszorg Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg Fase 3:overstap naar school op maat
15
zorgvisie zorgvisie zorgvisie
Fase 0: preventieve basiszorg zorgvisie zorgvisie
16
Fase 0: preventieve basiszorg
Ontwikkeling van alle leerlingen stimuleren Preventie via uitbouw krachtige leeromgeving leraar als spilfiguur - rijk milieu (ruimte en materialen) - rijk activiteitenaanbod (inhoud, leerstof, opdrachten) - rijke begeleiding (werk- en groeperingsvormen,klasklimaat,evaluatie)
17
Fase 0: preventieve basiszorg
Kwaliteitsonderwijs : basiszorg = omgaan met de uitgangspunten van HGW - in de klascontext / groepsgericht - met alle leerlingen - in een uitgetekend zorgbeleid: optimale onderwijskansen bieden - gericht op het welbevinden van alle leerlingen - gericht op een brede ontplooiing en ontwikkeling - opvolging van vorderingen en uitval van alle leerlingen - vertrekkend van het curriculum - onderwijsbehoeften opmerken
18
Fase 0: preventieve basiszorg
de (klas)leraar zorgt voor een krachtige leeromgeving met motiverende taken heeft een gestructureerde basisaanpak die rekening houdt met alle leerlingen biedt optimale onderwijskansen voor alle leerlingen stimuleert een brede ontwikkeling van alle leerlingen differentieert en gaat om met diversiteit hanteert een flexibele klasorganisatie volgt alle leerlingen op gebruikt een goede didactiek en methodiek is de eerstelijnshulp zoekt vanuit een gedeelde deskundigheid naar oplossingen
19
zorgvisie zorgvisie zorgvisie
Fase 0: preventieve basiszorg Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie
20
Fase 1: verhoogde zorg leerling met specifieke ondersteuningsbehoefte
- structurele, proactieve en preventieve acties volstaan niet (meer) binnen de reguliere werking en de extra omkadering - kleine snelle, concrete doelen stellen met een effectieve feedback op korte termijn - doelen concreet verwoorden : ambitieus, hoge verwachtingen, uitdagend en haalbaar >> zone van de naaste ontwikkeling - Hulpvraag in gekaderd intern zorgoverleg: verzamelen van informatie onderwijsbehoeften en aanpak bepalen ondersteuningsbehoeften plannen, handelen en evalueren ouders en leerlingen nauw betrekken
21
Fase 1: verhoogde zorg Hulpzinnen die onderwijsbehoeften helpen bepalen Deze leerling heeft: - een instructie nodig die... - opdrachten, taken, (leer)activiteiten, materialen nodig die... - een leeromgeving of werkvormen nodig die... - feedback nodig die... - klasgenoten nodig die .. - een leerkracht nodig die.. - ouders nodig die... - ... om doelen te halen.
22
Fase 1: verhoogde zorg de (klas)leraar
gaat in op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen realiseert de zorg binnen de klascontext volgt de leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften nauw op overlegt intern de zorginterventies werkt nauw samen met het zorgteam (en CLB) betrekt de leerling en de ouders bij de zorginitiatieven streeft naar het realiseren van het gemeenschappelijk curriculum / groepswerkplan gaat verder met differentiëren
23
zorgvisie zorgvisie zorgvisie
Fase 0: preventieve basiszorg Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg
24
Fase 2: uitbreiding van zorg
Een leerling profiteert onvoldoende van de klasaanpak en doelen worden niet behaald. Een leerling ontwikkelt of gedraagt zich anders dan de verwachtingen. Het (zorg)team heeft geen zicht op wat reële doelen voor deze leerling kunnen zijn. Er is nood aan feedback, ondersteuning bij het formuleren van onderwijsbehoeften. Er is een vermoeden van een andere / ernstige / complexere problematiek.
25
Fase 2: uitbreiding van zorg
Signaleren – Analyseren formeel gekaderd overleg met verschillende participanten Multi Disciplinair Overleg / klassenraad / cel leerlingenbegeleiding mogelijk opstarten van een diagnostisch proces handelingsplan(ning)
26
Fase 2: uitbreiding van zorg
de (klas)leraar signaleert aan het MDO / de klassenraad / cel leerlingenbegeleiding neemt de leiding van het zorgoverleg i.s.m. de betrokkenen het MDO / de klassenraad / cel leerlingenbegeleiding doet aan probleemstelling en bespreekt de specifieke maatregelen zoals dispenseren en evt. curriculumdifferentiatie communiceert met ouders en leerling bespreekt met alle betrokkenen wat haalbaar is binnen en buiten de klascontext overlegt met externe hulpverleners
27
Fase 2: uitbreiding van zorg
Multi Disciplinair Overleg (MDO) zenuwcentrum voor beslissingen voor zorginitiatieven - onderwijs - en opvoedingsbehoeften van het individuele kind - ondersteuningsbehoeften van de leerkracht en ouders CLB: bevoorrechte partner en draaischijffunctie Handelingsgerichte diagnostiek medewerking van relevante externen
28
diagnostisch model
29
zorgvisie zorgvisie zorgvisie
Fase 0: preventieve basiszorg Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg Fase 3:overstap naar school op maat
30
Fase 3: overstap naar school op maat
Een school die adequater en gerichter inspeelt op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerling. - GOK- decreet : inschrijvingsrecht - structurele en organisatorische afstemming op de onderwijsbehoeften - passend onderwijsaanbod - gewoon of buitengewoon onderwijs - Bao : procedure van Draagkracht afweging (cfr. inschrijvingsdecreet) - onthaal – en inschrijvingsbeleid
31
Fase 3: overstap naar school op maat
het MDO / de klassenraad / cel leerlingenbegeleiding en de (klas)leraar stellen een onvoldoende draagvlak vast om blijvend in te gaan op de specifieke onderwijsbehoeften ontoereikende eigen initiatieven voor hulp op school ontoereikende beleidsinitiatieven voor hulp op school (GON, ION) blijven de leerling ondersteunen communiceren met de betrokken partners bespreken mogelijk alternatieven en ondersteunen het proces begeleiden de ouders en de leerling bij de overstap procedure
32
zorgvisie zorgvisie zorgvisie
Fase 0: preventieve basiszorg Fase 1: verhoogde zorg zorgvisie zorgvisie Fase 2: uitbreiding van zorg Fase 3:overstap naar school op maat
33
SITUERING PRODIA (PROtocollen DIAgnostiek) :
Integratie van verschillende denkkaders een continuüm van zorg Handelingsgericht werken - HGW (school) Handelingsgerichte diagnostiek – HGD (CLB) Faire diagnostiek (kansarmen en allochtonen) Rechtspositie en hulpverleningshouding
34
Een visie op onderwijs Adaptief onderwijs :
omgaan met verschillen / gelijke kansen Sommige kinderen profiteren onvoldoende van de onderwijsleeromgeving. Daarom : doelbewust afstemmen van de onderwijsleersituatie op verschillen tussen leerlingen van dezelfde groep.
35
Handelingsgericht werken (HGW)
De uitgangspunten 1. onderwijs- en ondersteuningsbehoeften 2. afstemming en wisselwerking 3. de leerkracht doet er toe 4. aandacht voor het positieve 5. constructieve samenwerking 6. doelgericht (samen)werken 7. systematisch en transparant
36
Methodiek voor onderwijs
Gemeenschappelijk visie en taal Wetenschappelijk ondersteund (evidence based) Mee in evolutie met de nieuwe kijk op zorg en handicap (maatschappelijke ontwikkelingen) Kwaliteitsindicatoren voor zorgbeleid
37
werken met zorg werk maken van zorg
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge
38
werken met zorg werk maken van zorg
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.