De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Welkom.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Welkom."— Transcript van de presentatie:

1 Welkom

2 SAMEN BOUWEN AAN ONTWIKKELING
Welkom

3 Verloop Onze start Doel Waar staan we voor? VOKAN KIND/JONGEREN Ouders
Gewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs CLB PBD VOKAN – café ruimte voor vragen Verloop

4 Het plan De realiteit Onze start

5 Start

6 Doel

7 Waar staan we voor

8 Probleem Oplossing Waar staan we voor

9 Ondersteuning is VRAAGGESTUURD FLEXIBEL OP MAAT
de school (in overleg met CLB, ouders, leerling) stelt ondersteuningsvraag aan VOKAN FLEXIBEL zo lang als nodig, niet langer dan nodig kan starten en stoppen in de loop van het schooljaar Intensiteit kan verhoogd of verlaagd worden tijdens de ondersteuning OP MAAT leerlinggericht leerkrachtgericht teamgericht Ondersteuning is

10 Voor wie? Ondersteuning vanuit VOKAN: Leerlingen met een GV of V of IV
Type basisaanbod Type 3 Type 7 STOS (spraak-taal- ontwikkelingsstoornissen) Type 9 Type 3 (gedrag- en emotionele problemen) HGD fase 2-3 Voor wie?

11 Voor wie? Ondersteuning vanuit scholen BuO Type 2 kan door VOKAN
Type 4, 6, 7 auditief wordt opgenomen door onze partners Voor wie?

12 Beheerscomité Gewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs CLB
Josiane Van Huynegem Guy Van Deuren Martine Van Dun Gunther De Vries Christel Loots André Gysbrechts Koen Bernaers Robert Vergauwen Dirk Dillen Wen Van Hees Marc Mathyssen Rony Mathyssen Geneviève Vanneste Gewoon onderwijs Buitengewoon onderwijs CLB Pedagogische begeleiding Beheerscomité

13 school gewoon onderwijs
externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere VOKAN

14 KIM VOKAN

15 Bettie Kim Elke Anke Regio Tine Karen

16 anker Werking Communicatie School – CLB - ouders
Samen zoeken naar een passende werking voor de school Overzicht trajecten en ondersteuners Werking

17 Aanmelden De school bekijkt of er voldoende
ondersteuning mogelijk is binnen de school. Zo niet, wat is meer nodig? De school gaat in overleg met CLB of er externe ondersteuning nodig is? De school stelt de ondersteuningsvraag aan VOKAN via (zorgloket) Aanmelden

18 Traject Een ondersteuningsvraag komt binnen
Verduidelijken van de hulpvraag op de school Koppelen van ondersteuner aan een de vraag Begeleiding Reflectie Traject

19 grote vraag kleine vraag hulpvragen

20 Een vraag is altijd gekoppeld aan een gerechtigde leerling met een ondersteuningsvraag.
Individueel indien nodig In kleine groepjes waar mogelijk Met de hele klas aan de slag Met leerkracht/en of team aan de slag Wat kan? Geen therapie Geen bijles

21 school gewoon onderwijs
externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

22 Kind/Jongere

23 school gewoon onderwijs
externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

24 Ouders

25 school gewoon onderwijs
externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

26 Getuigenissen

27 school gewoon onderwijs
externe partners school gewoon onderwijs ouders kind jongere Onze partners

28 CLB

29 Participeren aan netwerken: 3 niveaus
Beleidsmatig : participatie aan beheerscomité / stuurgroep Vrije CLB’s en Vrije ONW’s: deelname aan operationeel overleg over netwerken heen Op niveau leerling: concrete begeleiding Rol CLB najaar 2017

30 In elk beheerscomité van een ONW zit een vertegenwoordiging van een vrij CLB (directeur / coördinator) van die regio Zoeken naar afstemming op beleidsniveau Beleidsmatig

31 Zoeken naar concrete afstemming en gelijkgerichtheid tussen vertegenwoordigers van de vrije CLB’s, DPB en de verschillende (vrije) ondersteuningsnetwerken Operationeel overleg

32 Pleitbezorger voor leerling
Ondersteuning die hij nodig heeft Individueel versus systeemondersteuning Bewaken dat ouders / leerling als actieve partners meegenomen worden Niveau leerling

33 Niveau leerling - concreet
School doorloopt zorgtraject met de leerling volgens zorgcontinuüm (fase 0 en 1) CLB wordt voor deze leerling betrokken vanaf fase 2 (uitbreiding van zorg) – opstart HGD-traject Traject wordt gelopen in overleg met leerling, ouders, school en kan resulteren in : Verslag M-decreet – GV – oplijsting ondersteuningsnoden (groep gedrags- en emotionele problemen zonder diagnose) Aanmelding bij RTJ – NRTJ (A-doc) – aanmelding bij OCJ (M- doc (verontrusting – Mano) Niveau leerling - concreet

34 Niveau leerling - concreet
Indien uit gelopen traject een ondersteuningsvraag voor ONW komt: School meldt aan CLB zorgt voor nodige administratie (GV – formalisering in LARS) CLB is betrokken bij opstartvergadering / afstemming aanpak ONW op geformuleerde ondersteuningsnoden Niveau leerling - concreet

35 Nog uit te klaren…. ​Handzaam aanmeldingsformulier voor de school ?
Opdracht CLB: scherper formuleren van ondersteunings- en onderwijsbehoeften ifv indicatiestelling Rol in opvolging en evaluatie? Op niveau van VCLB-Koepel: werkgroep opgestart: Visie op rol van CLB: voor aanmelding, aanmelding zelf, na aanmelding…. Nog uit te klaren….

36 PBD

37 Pedagogische begeleiding
Opdracht Pedagogische begeleiding Ondersteunt scholen bij het realiseren van opvoedingsproject Ondersteunt personeelsleden onderwijsinhoudelijk en pedagogisch-didactisch Reikt onderwijsinnovaties aan, ontwikkelt initiatieven om onderwijskwaliteit te bevorderen en stimuleert het BVV van de scholen Begeleidt scholen bij uitwerking actiepunten na doorlichtingen Voert in kader van externe ondersteuning ontwikkelingstaken uit Onze Partners

38 Fase O en 1 van het zorgcontinuum
Kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen Uitbouw zorgbeleid Coaching van leraren bij uitbouw krachtige leeromgeving Uitwerken van maatregelen, stimuleren differentiëren, remediëren Gelijke kansenbeleid Communicatie met ouders …… Fase 1 Ondersteuning van schoolteam in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften Uitwerken maatregelen om te compenseren en te dispenseren Aanreiken nascholingsaanbod in het omgaan met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften ……. Onze Partners

39 Samenwerking met partners
Op zoek naar manieren om efficiënt samen te werken Geen dikke lijnen  communicatie en afspraken PBC is er om samenwerking PB en ON te bevorderen Oproep aan school en CLB Breng partners met elkaar in contact Onze Partners

40 Pedagogisch begeleider
Inclusie Deskundige Proces begeleider Pedagogisch begeleider PBC Coach PBD

41 Proefperiode voor drie jaar, daarna definitief wettelijk kader
Samenwerking voor één jaar Urenpakket volgend jaar? De toekomst???

42 Samen komen is een begin, samen blijven is een vooruitgang,
samenwerken is succes! Bedankt

43 De wet van de twee voeten
VOKAN-café

44 Thema’s Van leerlinggerichte naar leerkrachtgericht/klasondersteuning in het basisonderwijs in het secundair onderwijs Op zoek naar een goede ondersteuningsvraag Werk maken van inclusie Scholen en ondersteuningsnetwerken in de toekomst??? Werk maken van functioneel haalbaar, efficiënt overleg Samenwerking met partners Communicatie met partners Vragen staat vrij VOKAN-café

45 Samen komen is een begin, samen blijven is een vooruitgang,
samenwerken is succes! Bedankt


Download ppt "Welkom."

Verwante presentaties


Ads door Google