De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar

Verwante presentaties


Presentatie over: "Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar"— Transcript van de presentatie:

1 Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar www.menti.com
Groepsplanloos werken 13 maart 2017 Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar Code:

2 Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd.

3 Doelen groepsplan Een instrument dat gebruikt wordt bij het plannen van het onderwijs zodat het: leidt tot (de gewenste) opbrengsten passend is (aansluit bij de onderwijsbehoeften) taal rekenen samenwerken reflecteren

4 Antwoorden betekenisloosheid
wegnemen administratieve last dichter naar de praktijk brengen tijd creëren overtuigen

5 Didactische grootheden

6 Oorzaak 1 Het groepsplan is statisch, de werkelijkheid is dynamisch

7 Oorzaak 2 De methode wordt toegepast, in plaats van aangepast

8 Oorzaak 3 Het groepsplan is te weinig verbonden met het schoolbeleid

9 Groepsplanloos is Planmatig handelen zonder groepsplan zodat:
gewenste opbrengsten worden bereikt het onderwijs passend is

10 Groepsplanloos werken
Planmatig handelen zonder groepsplan realiseren we door: uit te zoomen naar het schoolniveau de focus op interventies voor een halfjaar het gebruik van instrumenten die de vertaalslag naar de praktijk vergroten

11 Waarborgen

12

13 Onderwijsplan Gaat over opbrengstgericht en passend onderwijs aan alle leerlingen in de school. Het is dé standaard. Maximaal 2xA4.

14 Onderwijsplan: did. grootheden
Vier didactische grootheden: Schoolambities Cruciale leerdoelen Didactiek Differentiatie Organisatie Leertijd

15 Onderwijsstrategieën

16

17 Monitor Een schooloverzicht is de monitor van opbrengstgericht en passend onderwijs schoolambities schoolopbrengsten groepsopbrengsten  vertaalslag naar de praktijk

18 Betekenis Overzichten uit leerlingvolgsystemen zijn minder betekenisvol: door het gebruik van vaardigheidsscores door de weergave van het gemiddelde Kies daarom voor: een eenvoudig te duiden opbrengstmaat, bij voorkeur een vergelijkingsmaat de weergave van de middenmoot

19 Vergelijkingsmaten Niveauwaarden (ParnasSys) Leerrendementsquotiënten
Vaardigheidsindex (Focus PO) In het getal ligt de norm besloten Onafhankelijk van meetmoment en leeftijd

20

21

22 Samen spelen / samenwerken

23 Samen spelen / samenwerken

24 Samen spelen / samenwerken

25 Samen spelen / samenwerken

26 Samen spelen / samenwerken

27

28 Respons op instructie Indicatoren opbrengstgericht en passend onderwijs. Vaardigheidsgroei Betrokkenheid Leerstofbeheersing

29

30

31 Schoolbespreking Vier schoolbesprekingen per schooljaar:
- de ‘grote’ (medio/eind) - de ‘korte’ (tussentijds) Schoolleider ‘in de lead’ Alle teamleden doen mee Drie instrumenten op tafel Interventies school, groep, leerling Professionele leergemeenschap

32 Schoolbespreking

33 Interventies Schoolniveau: wijziging onderwijsplan óf versterking kwaliteit uitvoering Groep/leerlingniveau: aanpassing op onderwijsplan  afspraak Structureel (dus ½ jaar) Invulling vanuit onderwijsstrategie

34 Zes uitgangspunten

35 Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd.

36 Bedankt voor je aandacht!
Wijnand Gijzen


Download ppt "Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar"

Verwante presentaties


Ads door Google