Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnke Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar www.menti.com
Groepsplanloos werken 13 maart 2017 Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar Code:
2
Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd.
3
Doelen groepsplan Een instrument dat gebruikt wordt bij het plannen van het onderwijs zodat het: leidt tot (de gewenste) opbrengsten passend is (aansluit bij de onderwijsbehoeften) taal rekenen samenwerken reflecteren
4
Antwoorden betekenisloosheid
wegnemen administratieve last dichter naar de praktijk brengen tijd creëren overtuigen
5
Didactische grootheden
6
Oorzaak 1 Het groepsplan is statisch, de werkelijkheid is dynamisch
7
Oorzaak 2 De methode wordt toegepast, in plaats van aangepast
8
Oorzaak 3 Het groepsplan is te weinig verbonden met het schoolbeleid
9
Groepsplanloos is Planmatig handelen zonder groepsplan zodat:
gewenste opbrengsten worden bereikt het onderwijs passend is
10
Groepsplanloos werken
Planmatig handelen zonder groepsplan realiseren we door: uit te zoomen naar het schoolniveau de focus op interventies voor een halfjaar het gebruik van instrumenten die de vertaalslag naar de praktijk vergroten
11
Waarborgen
13
Onderwijsplan Gaat over opbrengstgericht en passend onderwijs aan alle leerlingen in de school. Het is dé standaard. Maximaal 2xA4.
14
Onderwijsplan: did. grootheden
Vier didactische grootheden: Schoolambities Cruciale leerdoelen Didactiek Differentiatie Organisatie Leertijd
15
Onderwijsstrategieën
17
Monitor Een schooloverzicht is de monitor van opbrengstgericht en passend onderwijs schoolambities schoolopbrengsten groepsopbrengsten vertaalslag naar de praktijk
18
Betekenis Overzichten uit leerlingvolgsystemen zijn minder betekenisvol: door het gebruik van vaardigheidsscores door de weergave van het gemiddelde Kies daarom voor: een eenvoudig te duiden opbrengstmaat, bij voorkeur een vergelijkingsmaat de weergave van de middenmoot
19
Vergelijkingsmaten Niveauwaarden (ParnasSys) Leerrendementsquotiënten
Vaardigheidsindex (Focus PO) In het getal ligt de norm besloten Onafhankelijk van meetmoment en leeftijd
22
Samen spelen / samenwerken
23
Samen spelen / samenwerken
24
Samen spelen / samenwerken
25
Samen spelen / samenwerken
26
Samen spelen / samenwerken
28
Respons op instructie Indicatoren opbrengstgericht en passend onderwijs. Vaardigheidsgroei Betrokkenheid Leerstofbeheersing
31
Schoolbespreking Vier schoolbesprekingen per schooljaar:
- de ‘grote’ (medio/eind) - de ‘korte’ (tussentijds) Schoolleider ‘in de lead’ Alle teamleden doen mee Drie instrumenten op tafel Interventies school, groep, leerling Professionele leergemeenschap
32
Schoolbespreking
33
Interventies Schoolniveau: wijziging onderwijsplan óf versterking kwaliteit uitvoering Groep/leerlingniveau: aanpassing op onderwijsplan afspraak Structureel (dus ½ jaar) Invulling vanuit onderwijsstrategie
34
Zes uitgangspunten
35
Opbrengsten Je hebt inzicht in hoe groepsplanloos werken in elkaar zit. Je hebt een beeld gevormd van hoe je dit in je eigen praktijk kunt toepassen. Je begrijpt de zes uitgangpunten waarop groepsplanloos werken is gesuperponeerd.
36
Bedankt voor je aandacht!
Wijnand Gijzen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.