Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith Adam Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Workshop 3 Het opnemen van nieuwe rollen Annelies Mincke Vzw Jongerenbegeleiding-Informant annelies@jo-in.be
2
Het opnemen van nieuwe rollen Nieuwe rollen: o De contactpersoon-aanmelder (intersectorale toegangspoort) o Samenwerking met de gemandateerde voorzieningen (consult, aanmelding) Vandaag: o Wat houden deze nieuwe rollen in? o Wat zijn de opdrachten? o Wat zijn de verwachtingen?
3
Op de agenda … 1. Omgaan met verontrusting 2. Het nieuwe jeugdhulplandschap in vogelvlucht 3. De contactpersoon-aanmelder /de intersectorale toegangspoort 4. Samenwerken met de gemandateerde voorzieningen 5. Vragen, opmerkingen, reflecties, …
4
1. Omgaan met verontrusting Problematische opvoedingssituaties => verontrustende situaties: Brede domein van die situaties Waarin hulpverleners, cliënten zelf, andere betrokkenen Zich ongerust maken over de ontwikkeling of integriteit van een minderjarige Kan zich op zeer diverse manieren uiten: o.a. spijbelproblematiek, verwaarlozing, (dreiging tot) zelfdoding, druggebruik, prostitutie, grensoverschrijdend gedrag tussen jongeren, misbruik, geweld, jongeren in extreme armoede, … Oorzaken kunnen toe te schrijven zijn aan: opvoeding, maar ook persoonlijkheid of gedrag (passief of actief) van minderjarigen & gezinsleden, somatische oorzaken, falen van hulpverlening,…
5
Omgaan met verontrusting: een gedeelde verantwoordelijkheid Elke hulpverlener, in elke sector, moet met verontrusting kunnen omgaan Wat kan ik zelf doen? Wat kan je doen om de situatie beter in te schatten? Kan je zelf het gesprek met je cliënt aangaan? Heb je dit in je team besproken? … Vandaag: Welke stappen in verontrustende situaties? Wanneer naar de TP? Wanneer naar een GV? Verontrustende situaties: Wel medewerking/ wel vrijwilligheid => Je kan zelf verder op weg met de cliënt Geen medewerking/geen vrijwilligheid => Je zit vast en botst op grenzen: GV
6
2. Het nieuwe jeugdhulplandschap
7
gemeen- schaps- instellingen en De Grubbe gemeen- schaps- instellingen en De Grubbe private voor- zieningen en projecten private voor- zieningen en projecten BJB proces verbaal einde parket MOF als misdrijf omschreven feit MOF als misdrijf omschreven feit POS problematische opvoedings- situatie POS problematische opvoedings- situatie einde akkoord geen akkoord akkoord geen akkoord bij hoogdringendheid VAPH einde BC bemiddelings- commissie CBJ comité voor bijzondere jeugdzorg JRB jeugd-rechtbank private voor- zieningen en projecten einde akkoord gemeen- schaps- instellingen en federale centra (geen POS) jeugd- rechtbank SDJ sociale dienst gerechtelijke jeugdbijstand POS => Verontrustende situaties Comité Bijzondere Jeugdzorg, 2 taken o POS => Verontrustende situaties => OCJ en VK (verontrusting en MANO) o Toegang bijzondere jeugdzorg => Intersectorale toegangspoort Bemiddelingscommissie => Gemandateerde voorzieningen (OCJ en VK) JRB en SDJR => Geen toegang tot BJB en VAPH => Intersectorale toegangspoort
8
POS => Verontrustende situaties Comité Bijzondere Jeugdzorg, 2 taken o POS => Verontrustende situaties => OCJ en VK (verontrusting en MANO) o Toegang bijzondere jeugdzorg => Intersectorale toegangspoort Bemiddelingscommissie => Gemandateerde voorzieningen (OCJ en VK) JRB en SDJR => Geen toegang tot BJB en VAPH => Intersectorale toegangspoort
9
3. De contactpersoon-aanmelder CLB
10
Toegangspoort Niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp Indicatiestelling Jeugd hulpregie Jeugd hulpregie Gemeenschaps- instelling CrisisjeugdhulpBemiddelingCliëntoverleg CAP H ULPVRAGER M INDERJARIGE - OUDERS - CONTEXT IRPC MDT Jeugdhulp buiten toep. gebied IJH MDT Politie Rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp BREDE INSTAP Probleem gebonden hulp Probleem gebonden hulp MDT Gemand. voorz. VK OCJ Gerecht. jeugdhulp SDJ Jeugd rechter Jeugd rechter
12
De contactpersoon- aanmelder Kobe Ine mama Filip Lieve CLB CKG
13
Gerecht. jeugdhulp Toegangspoort Niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp Gemand. voorz. Rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp VK BREDE INSTAP Probleem gebonden hulp Probleem gebonden hulp Indicatiestelling Jeugd hulpregie Jeugd hulpregie OCJ SDJ Jeugd rechter Jeugd rechter Gemeenschaps- instelling CrisisjeugdhulpBemiddelingCliëntoverleg CAP Kobe, Ine en mama IRPC MDT Jeugdhulp buiten toep. gebied IJH MDT Politie CKG verblijf, 6 weken CKG verblijf, 6 weken CLB CKG: verblijf, 6 maanden
14
Iedere jeugdhulpaanbieder in Vlaanderen (registratie in E-Health- kadaster) 3 type aanmelders: o jeugdhulpaanbieders uit RTJ of NRTJ o jeugdhulpaanbieders buiten toepassingsgebied IJH o diensten erkend als MDT Hulpverlener wiens naam op het A- document verschijnt als aanmelder WIE? De contactpersoon-aanmelder CKG CLB CKG Als een erkend MDT betrokken is bij de aanvraag, neemt het MDT steeds de rol op van contactpersoon-aanmelder
15
MDT's: erkenningsvoorwaarden 1.Multidisciplinariteit, basisteam: Een master in de psychologische of pedagogische wetenschappen (of andere) met kennis inzake onderkennende, classificerende, verklarende en handelingsgerichte diagnostiek; de competenties van een maatschappelijk assistent, master sociaal werk of criminologische wetenschappen (of andere) inzake analyse van context- en gezinssystemen 2.Kennis en competenties om zowel onderkennende, verklarende als handelingsgerichte of indicerende diagnostiek te kunnen doen. 3. Werking: verzamelen van diagnostische informatie voor een NRTJ aanvraag; kan desgevallend zelf het diagnostisch proces uitvoeren om A-document in te vullen de besluitvorming m.b.t. het diagnostisch proces gebeurt in multidisciplinair teamverband zorgintensiteit bepalen rol van contactpersoon-aanmelder bij de ITP opnemen …. CLB MDT
16
Erkende MDT’s Binnen of buiten het toepassingsgebied IJH: RTJ: CLB, CGG, COS NRTJ: OOOC en OBC (enkel toegankelijke via de VIST) Buiten IJH: revalidatiecentra, psychiatrische dienst, … MDT georganiseerd door de overheid: Gemandateerde voorzieningen Sociale dienst jeugdrechtbank
17
Cliënten kunnen NIET zélf aanmelden Tenzij: Aantoonbaar vraag gesteld aan hulpverlener Aantoonbaar dat hulpvraag niet werd beantwoord (niet omwille van tekort in het aanbod) Er werd initiatief tot bemiddeling genomen Er is geen procedure lopende bij een gemandateerde voorziening WIE? De contactpersoon-aanmelder
18
Stappen, opdrachten en verwachtingen t.a.v. contactpersoon-aanmelder FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: Aanmelding bij de TP (A-document) FASE 3: Na de aanmelding en in afwachting van NRTH FASE 4: Na opstart NRTH FASE 5: Vraag naar hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
19
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: Aanmelding bij de TP (A-document) FASE 3: Na de aanmelding en in afwachting van NRTH FASE 4: Na opstart NRTH FASE 5: Vraag naar hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
20
Fase 1: voor de aanmelding 1)Signalen zien, alert zijn voor signalen 2)Signalen bespreekbaar maken bij de betrokken partijen De cliënt: mama, Kobe en Ine Team (objectiveren, ondersteuning, afspraken) 3) Situatie inschatten Signalen inventariseren Objectiveren - gebruik instrumenten: signaallijst POS, vlaggensysteem, signs of safety,….
21
4) Aanwezige krachten en hulpbronnen netwerk cliëntsysteem 5) Andere (betrokken) jeugdhulpaanbieders (brede instap, probleemgebonden, buiten IJH) Ifv zoeken naar gepaste ondersteuning en eventuele doorverwijzing Ifv objectivering Ifv afspraken over wie wat doet (cliëntoverleg en bemiddeling als ondersteuning) Stappen: niet chronologisch, maar wel allen van belang (ook als verantwoording naar de TP of GV) Fase 1: voor de aanmelding
22
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: Aanmelding bij de TP (A-document) FASE 3: Na de aanmelding en in afwachting van NRTH FASE 4: Na opstart NRTH FASE 5: Vraag naar hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
23
Fase 2: aanmelden bij de TP: Wanneer? De gewenste hulp is NRT Nood aan meer intensieve en ingrijpende hulp Aantonen/verantwoorden genomen stappen fase 1 A- document: Op zoek gegaan naar ondersteuning en aanwezige krachten binnen eigen netwerk cliënt Op zoek naar gepaste hulp binnen RTH
24
A-document Standaard aanmeldingsdocument: A-document Digitaal, elektronisch instrument (Insisto) Enkel gegevens rapporteren die relevant en noodzakelijk zijn voor het motiveren van de NRTJ-vraag Opbouw ‘dwingt’ aanmelders tot het bespreken van NRTJ-vragen vanuit 2 perspectieven: uitgebalanceerde visie op belastende en beschermende factoren interactioneel perspectief Drie luiken: Identificatie Vraagverheldering en/of diagnostiek Bijkomende gegevens/voorstel tot indicatie
25
Identificatiegegevens over: Aanmelder (jeugdhulp)aanbieders bijgedragen aan samenstelling A- document Minderjarige Betrokkenen (gezinsleden en andere relevante personen) Luik 1: identificatie
27
Gegevens over: beleving en visie o cliëntperspectief o de aanmelder diagnostische gegevens positionering cliëntsysteem t.o.v. diagnostische gegevens al verkregen en actuele hulp met aandacht voor krachtgericht werken synthese hulpvraag + motivatie voor aanvraag NRTJ vraag naar contact met team IS Luik 2: vraagverheldering en/of diagnostiek
32
Gegevens over: urgentie NRTJ-vraag vereiste zorgzwaarte voorstel indicatiestelling bekomen schriftelijke instemming cliëntsysteem met NRTJ-vraag elektronische ondertekening A-document door aanmelder Luik 3: bijkomende gegevens en voorstel van indicatiestelling
37
‘Gewone’ aanmelders indicatievoorstel vrije bewoording bij voorkeur gebruik taal typemodulering Erkend MDT meten zorgintensiteit specifiek indicatievoorstel benoemen één of meer typemodules NRTJ selectie uit moduledatabank IJH Onderscheid invullen door ‘gewone’ aanmelders en MDT’s CKG CLB
38
Fase 2: Aanmelden bij de TP: rol C-A Basisprincipe: de aanspreekfiguur voor betrokken partijen tijdens de behandeling van de aanvraag door de TP. Coördinatie van de opmaak van het A-document Positie van ‘best geïnformeerde’ – zowel t.a.v. cliënt als t.a.v. de toegangspoort Wordt steeds (eerst) geïnformeerd door de toegangspoort Antwoorden op bijkomende vragen Contact houden met de cliënt tijdens periode van behandeling aanvraag De cliënt bijstaan in rechtstreekse contacten met het team indicatiestelling en het team jeugdhulpregie
40
Ontvangt het A-document Onderscheid bespreking-en consensusdossiers Einddoel: indicatiestellingsverslag (ISV) – meest wenselijke hulp: combinatie van één of meer NRTJ-typemodules verwijzing naar RTJ verwijzing diensten buiten toepassingsgebied IJH Dossierverantwoordelijke bezorgt ISV aan betrokkenen cliënt: brief met indicatiestellingsverslag contactpersoon-aanmelder: via mail kopie van brief met indicatiestellingsverslag Timing: opmaak ISV 30 dagen; opvragen bijkomende informatie: binnen de 10 dagen na ontvangst van de aanvraag Team indicatiestelling
41
1. Inschrijven van het indicatiestellingsverslag op de intersectorale registratielijst 2. Prioriteren 3.Matching vraag en aanbod Longlist en shortlist, cliënt aan zet 15 dagen Opstart van de hulp op initiatief van de voorziening (voorrang prioritaire hulpvragen) Opstart van de hulp – jeugdhulpregisseur stelt jeugdhulpbeslissing op Melding van de opstart door de voorziening binnen 24 uur Duur beslissing = in principe duur ISV tenzij cliënt, voorziening of gemandateerde voorziening korter vraagt 4.Hulpregiebespreking 5.Intersectorale Prioritaire Hulpvragen (IPH) Team jeugdhulpregie
42
Second opinion: cliënt niet akkoord met ISV Stel dat ISV, i.p.v. langdurig verblijf in het CKG, perspectiefzoekende pleegzorg indiceert. Mama is hier niet mee akkoord. Akkoord cliënt met ISV via Insisto. Indien niet akkoord: aanvraag overgemaakt naar team IS toegangspoort andere regio Het team IS dat de zgn ‘second opinion’ uitvoert, heeft geen zicht op het oorspronkelijke ISV. Komt het tweede team IS tot een ander ISV, dan kiest de cliënt met welk ISV de jeugdhulpregie opgestart moet worden. Om te vermijden dat jeugdhulpregie al aan de slag is met het ISV, wordt het dossier 5 werkdagen ‘on hold’ gezet tussen indicatiestelling en jeugdhulpregie; tenzij de cliënt eerder laat weten akkoord te gaan met het ISV.
43
Vraag naar een Versnelde Indicatiestelling en Toewijzing (urgente vraag) Telkens met akkoord van de cliënt In 4 situaties: diagnostiek achter de toegangspoort (vb. OOOC’s en de OBC’s) time-out noodzakelijke snelle hulp geïndiceerd vanuit crisisjeugdhulp specifieke acties voor de versterking van de draagkracht (voorheen preventieve sociale actie) … VIST
44
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: Aanmelding bij de TP (A-document) FASE 3: Na de aanmelding en in afwachting van NRTH FASE 4: Opstart NRTH FASE 5: Vraag naar hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
45
Fase 3: na aanmelding en in afwachting van NRTH Hulpcoordinatie en aanspreekfiguur voor alle betrokken partijen Instaan voor hulpcoördinatie is niet hetzelfde als zelf de hulp aanbieden: Zelf hulp organiseren doorverwijzen waar nodig opstart RTH lopende hulpverlening verder zetten (evt. via cliëntoverleg) Inhoud en intensiteit van de acties zijn afhankelijk van cliënt tot cliënt Crisissituaties: aanmelden bij het meldpunt crisis Verontrustende situaties – maatschappelijke noodzaak: via consultfunctie of aanmelding bij een gemandateerde voorziening Noodsituaties: melding bij politie en parket Conflict: bemiddeling aanvragen
46
Indien de matching niet resulteert in opstart van de hulp binnen een redelijke termijn of indien de hulpvraag geprioriteerd is en complex Hulpregiebespreking (met cliënt, aanmelder of vertrouwenspersoon en hulpaanbod) Hulpaanbieders formuleren een concreet voorstel Jeugdhulpregie: hulpregiebespreking
47
Indien de hulpregiebespreking geen resultaat heeft opgeleverd Bij aanvraag jeugdrechter in procedure hoogdringendheid Na prioritering van het dossier en bepaling van IPH door jeugdhulpregie in geval van te grote complexiteit van de hulpvraag Beschikt de jeugdhulpregisseur over een toewijzingsmandaat Jeugdhulpregie: Intersectorale prioritaire hulpvragen
48
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: Aanmelding bij de TP (A-document) FASE 3: Na de aanmelding en in afwachting van NRTH FASE 4: Opstart NRTH FASE 5: Vraag naar hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
49
Fase 4: Opstart NRTH Intakegesprek voorziening + melden binnen de 24u JHR stelt jeugdhulpbeslissing op (duur) => Rol toegangspoort, CLB (contactpersoon-aanmelder) stopt. => Hulpverlener van NRTH-voorziening wordt contactpersoon- aanmelder. Moet actief geïnitieerd worden (Insisto) CKG wordt contactpersoon-aanmelder
50
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: Aanmelding bij de TP (A-document) FASE 3: Na de aanmelding en in afwachting van NRTH FASE 4: Opstart NRTH FASE 5: Hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
51
Belangrijk voor contactpersoon-aanmelder achter de toegangspoort. Vraag naar hernieuwde jeugdhulpregie: naar verlenging van de lopende hulpverlening Verlenging verblijf Kobe en Ine in CKG met 6 maand (indien ISV termijn 1 jaar) naar dezelfde hulpverlening, maar bij een andere hulpaanbieder Gezin verhuist van Oostende naar Hasselt naar nieuwe hulpverlening, maar in overeenstemming met het ISV Overgang verblijf naar context (beiden opgenomen in ISV) Overgang verblijf naar dagbegeleiding in groep (beiden in ISV) Termijn ISV mag nog niet verlopen zijn (anders: herindicatiestelling) Fase 5: Hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
52
Herindicatiestelling is een nieuwe hulpvraag naar NRTH: Als er na het verstrijken van het ISV nog NRTJ nodig is Als er een andere hulpvorm nodig is dan geïndiceerd o Overgang pleegzorg naar contextbegeleiding o Overgang verblijf naar dagbegeleiding in groep o Overgang contextbegeleiding naar verblijf o … Fase 5: Hernieuwde jeugdhulpregie of herindicatiestelling
53
Verontrusting Maar met vrijwilligheid, met medewerking van mama. Betrokken HV (Filip en Lieve) kunnen zelf het traject lopen met het cliënsysteem: Zoeken naar hulp (binnen RTH) Aanmelden bij TP Geen betrokkenheid GV Kobe, Ine en mama
54
4. Samenwerken met de gemandateerde voorzieningen
55
De gemandateerde voorzieningen 2 voorzieningen met specifieke expertise bij verontrusting: Ondersteuningscentrum Jeugdzorg (OCJ) Vertrouwenscentrum Kindermishandeling (VK) Doel: Het werken aan vrijwillig aanvaarde hulp Taken: Consult bij verontrusting Expliciet mandaat in situaties van MANO Aanmelden parket indien vrijwilligheid niet mogelijk is
56
Van verontrusting naar maatschappelijke noodzaak Werken in en met verontrustende situaties is een gedeelde verantwoordelijkheid van alle jeugdhulpverleners Inschatten of hulp maatschappelijk noodzakelijk is en desgevallend opvolgen is de verantwoordelijkheid van de gemandateerde voorziening
57
Geen vrijwilligheid mogelijk onderzoek case management triade Uitnodigen cliënt en aanmelder Inschatten maatschappelijke noodzaak Teambeslissing over hulpvoorstel en maatschappelijke noodzaak Interveniërend Observerend Procesvoering bij de gemandateerde voorziening aanmelding Motivatiedocument: Wat zijn de krachten/lasten Wat heb je zelf al gedaan Waarom meld je aan Teambeslissing Cliënt geïnformeerd consult Advies Handvatten aanreiken Parket kennisgeving parket, cliënt of dienstverlener
58
Samenwerken met de gemandateerde voorzieningen Chloé mama Lieve papa Sonja K&GCKG
59
Gerecht. jeugdhulp Toegangspoort Niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp Gemand. voorz. Rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp VK BREDE INSTAP Probleem gebonden hulp Probleem gebonden hulp Indicatiestelling Jeugd hulpregie Jeugd hulpregie OCJ SDJ Jeugd rechter Jeugd rechter Gemeenschaps- instelling CrisisjeugdhulpBemiddelingCliëntoverleg CAP C HLOÉ IRPC MDT Jeugdhulp buiten toep. gebied IJH MDT Politie K&G CKG consult aanmelding Observatie overeenkomst
60
Opdracht en verwachtingen tav de aanmelder FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: De aanmelding bij de GV FASE 3: Tijdens het onderzoek door de GV FASE 4: Na hulpvoorstel en beslissing casemanagement door de GV
61
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: De aanmelding bij de GV FASE 3: Tijdens het onderzoek door de GV FASE 4: Na hulpvoorstel en beslissing casemanagement door de GV
62
Fase 1: voor de aanmelding 1)Signalen zien, alert zijn voor signalen 2)Signalen bespreekbaar maken bij de betrokken partijen De cliënt: mama en papa Team (objectiveren, ondersteuning, afspraken) 3) Situatie inschatten Signalen inventariseren Objectiveren - gebruik instrumenten: signaallijst POS, vlaggensysteem, signs of safety,….
63
4) Aanwezige krachten en hulpbronnen netwerk cliëntsysteem 5) Andere (betrokken) jeugdhulpaanbieders (brede instap, probleemgebonden, buiten IJH) o Ifv objectivering o Ifv zoeken naar gepaste ondersteuning en eventuele doorverwijzing o Ifv afspraken over wie wat doet (cliëntoverleg en bemiddeling als ondersteuning) Stappen: niet chronologisch, maar wel allen van belang (ook als verantwoording naar de TP of GV) Fase 1: voor de aanmelding
64
Eventueel aanmelden bij de Intersectorale Toegangspoort : Indien nood aan intensieve, ingrijpende hulp Indien cliënt akkoord en vrijwillige medewerking Consult bij Gemandateerde Voorziening Fase 1: voor de aanmelding
65
Consult Enkel voor professionele hulpvragers Anoniem voor de cliënt Vooral telefonisch Kan gevraagd worden door iedere individuele hulpverlener, hoeft niet vanuit een team (i.t.t. een aanmelding) Doel: advies, ondersteuning, objectivering, … Handvaten om weer verder aan de slag te gaan. Consultvrager in staat stellen op een adequate wijze om te gaan met de verontrustende situatie.
66
Inhoud en resultaat consult Inhoud Analyse van de verontrustende situatie Formuleren van werkhypothese Mogelijkheden en beperkingen tot verdergaande diagnostiek/hulpverlening Mogelijkheden en beperkingen om anderen in te schakelen Kennis, mogelijkheden en grenzen van het deontologisch/juridisch kader Anticiperen op eventuele hindernissen/ belemmeringen in de uitvoerbaarheid van het advies en voorzien van alternatieven indien nodig Resultaat: De consultvrager wordt geadviseerd om : Lopen de hulp verder zetten of uitbreiding hulp (eigen VZ of derden) het cliëntsysteem door te verwijzen naar andere hulpverlening een melding te doen voor actieve tussenkomst binnen de reguliere werking van het VK een aanmelding te doen bij een gemandateerde voorziening een aangifte te doen bij de procureur (hoogdringendheid)
67
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: De aanmelding bij de GV FASE 3: Tijdens het onderzoek door de GV FASE 4: Na hulpvoorstel en beslissing casemanagement door de GV
68
Fase 2: aanmelding bij de GV Wanneer: bij blijvende ongerustheid en geen vrijwilligheid Beslissing team (niet bij consult) Cliënt op de hoogte brengen Invullen M-document
69
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: De aanmelding bij de GV FASE 3: Het onderzoek door de GV FASE 4: Na hulpvoorstel en beslissing casemanagement door de GV
70
Fase 3: tijdens het onderzoek door de GV Aanspreekpunt voor gemandateerde voorziening, bv. voor bijkomende informatie Contact houden met cliënt tijdens onderzoek (kan ondersteund worden door GV) Aanwezigheid op triadegesprek In opvolging van het triadegesprek zelf bieden van hulp of toeleiden naar hulp (miv ITP) Zo mogelijk blijft de GV beroep doen op de betrokken hulpverleners De termijn voor een caseonderzoek is bepaald op 65 werkdagen
71
FASE 1: Voor de aanmelding FASE 2: De aanmelding bij de GV FASE 3: Tijdens het onderzoek door de GV FASE 4: Na hulpvoorstel en beslissing casemanagement door de GV
72
Fase 4: Maatschappelijke Noodzaak = Casemanagement Factoren die de mate van aanklampendheid bepalen: Mate van veiligheid Risicofactoren en krachten binnen het gezin Probleeminzicht, motivatie (veranderbereidheid) en verandermogelijkheden van cliënt(systeem) Relatie met hulpverlener Ervaringen/ reacties in het verleden met/op hulpverlening case management Interveniërend Observerend
73
Observerend Casemanagement Voorwaarden om naar observerend casemanagement te gaan: Voldoende medewerking bij cliëntsysteem Voldoende waarborgen voor ontplooiingskansen en veiligheid van het kind Voldoende waarborgen voor vrijwillig aanvaarde hulp Verantwoordelijkheid blijft bij hulpaanbieder en cliënt case management Interveniërend Observerend
74
Observerend casemanagement Observerend casemanagement: GV volgt op afstand op, observeert Observatie-overeenkomst: Overeenkomst tussen GV, cliënt, aanmelder / hulpaanbieder De maatschappelijke noodzaak (zorgen en krachten), de verwachtingen en de afspraken worden concreet gemaakt Informatieplicht bij jeugdhulpaanbieder en cliënt case management Interveniërend Observerend
75
Observatieovereenkomst Bestaat uit 3 luiken: Beschrijving van de verontrusting en maatschappelijke noodzaak Aangrijpingspunten en verwachtingen Afspraken
76
Beschrijving verontrusting en MANO Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg volgt de hulpverlening op voor Chloé… omwille van : Moeder schreeuwt veel uit onmacht tegen Chloé en de honden. Moeder kan moeilijk grenzen trekken, heeft geen consequente opvoedingsstijl, ziet de noden van de kinderen niet achter het gedrag, Gedrag Chloé: luistert niet naar moeder, maakt speelgoed en andere zaken stuk, is hardhandig met zusje. Aïsa zit heel vaak in het speelpark. Moeder vindt dit geen probleem Huisvesting is niet geschikt voor gezin met 2 kinderen en 2 honden Als er een netwerk beschikbaar is (vb. maternale grootouders) wil moeder hierop wel beroep doen wanneer er een expliciet aanbod is. Ze wil echter niemand last bezorgen Moeder ziet haar kinderen graag Moeder zorgt er voor dat Chloé altijd netjes gekleed en op tijd naar school vertrekt en dat zij altijd alles meeheeft Als deze zorgen blijven voortbestaan in combinatie met de geringe krachten komen de ontwikkelingskansen van het de kinderen in het gedrang. De nood aan het betrekken van vader is de reden waarom het OCJ aanwezig wil blijven.
77
Verwachtingen Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg heeft volgende verwachtingen t.a.v. de ouders: Moeder kan het gedrag van Chloé ombuigen, ze weet hoe ze grenzen kan trekken, straffen en belonen. Moeder zorgt goed voor zichzelf. Dat is ook in het belang van de kinderen. Vergroten van het netwerk, overwegen om terug te gaan werken, regelmatig naar buiten gaan,… zijn zaken die onderzocht en gestimuleerd moeten worden. De ontwikkeling en veiligheid van Aïsa is bespreekbaar en ouders maken samen concreet hoe ze dit kunnen waarborgen. Dit gaat vooral over de ontwikkelingsstimulatie (wat heeft een kind van deze leeftijd nodig aan zorg ifv hechting en aan bewegingsruimte), de aanwezigheid van de honden (hygiëne en veiligheid) en het beschermen van Aïsa tegen ruwe handelingen van Chloé.
78
Afspraken Vader is op de hoogte van de verwachtingen/doelstellingen/verloop van de hulpverlening en wordt hierin gestimuleerd om een actieve rol te spelen en zelf bij te dragen. Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg wil dat het cliëntsysteem en de hulpverlener samen werken aan het concretiseren en inlossen van deze verwachtingen. Afspraken Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg zal op > nagaan in welke mate de verwachtingen van het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg t.a.v. gezin, ouders en jongere ingelost zijn. Dit gebeurt aan de hand van een gesprek met het cliëntsysteem en de hulpverlener
79
Afspraken Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg benadrukt dat zowel de ouders als de hulpverlener het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg moet informeren over belangrijke gebeurtenissen/evoluties in het hulpverleningstraject en/of de levenssituatie van het cliëntsysteem. Het Ondersteuningscentrum Jeugdzorg zal zelf niet instaan voor een actieve opvolging. Dit is de verantwoordelijkheid van de hulpverlener-cliënt. Andere afspraken: De aanmelder gaat met moeder op kennismaking in het CKG
80
Interveniërend Casemanagement Voorwaarden om naar interveniërend casemanagement te gaan Onvoldoende waarborgen voor ontplooiingskansen en veiligheid van het kind Onvoldoende medewerking bij cliëntsysteem Onvoldoende waarborgen voor vrijwillig aanvaarde hulp Verantwoordelijkheid ligt bij GV GV neemt over en organiseert zelf de hulpverlening GV maakt hulpverleningsprogramma op case management Interveniërend Observerend
81
Interveniërend casemanagement mama Jonas Simon Karel BJB
82
Gerecht. jeugdhulp Toegangspoort Niet rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp Gemand. voorz. Rechtstreeks toegankelijke jeugdhulp VK BREDE INSTAP Probleem gebonden hulp Probleem gebonden hulp Indicatiestelling Jeugd hulpregie Jeugd hulpregie OCJ SDJ Jeugd rechter Jeugd rechter Gemeenschaps- instelling CrisisjeugdhulpBemiddelingCliëntoverleg CAP J ONAS IRPC MDT Jeugdhulp buiten toep. gebied IJH MDT Politie CLB Context begeleiding aanmelding TCK
83
Evaluatie casemanagement Minstens om de 6 maanden Resultaten evaluatie: De GV blijft opvolgen in dezelfde intensiteit De GV blijft opvolgen, maar in een andere intensiteit ICM naar OCM want er zijn voldoende waarborgen voor veiligheid en medewerking (casus Jonas) OCM naar ICM want de hulpverlening heeft meer nood aan de aanklampende rol van GV (casus Chloé) De GV kan haar interventie afsluiten Geen hulp meer nodig De cliënt wenst de hulp en er is geen aanklampend optreden nodig Casemanagement wordt in overleg afgesloten case management Interveniërend Observerend
84
Doorverwijzing van de gemandateerde voorziening naar parket Als na een gesprek met de minderjarige en zijn ouders/opvoedings-verantwoordelijken en volgens beslissing van de gemandateerde voorziening jeugdhulpverlening maatschappelijk noodzakelijk is, maar: 1. gepaste jeugdhulpverlening niet wordt aanvaard en als de minimale veiligheid niet is gegarandeerd of de ontplooiingskansen in het gedrang zijn; 2. er weigering is tot meewerken aan het onderzoek naar maatschappelijke noodzaak Gerecht. jeugdhulp Gemand. voorz. VK OCJ SDJ Jeugd rechter Jeugd rechter
85
4 soorten dossiers IJH Comité Bijzondere Jeugdzorg: beslissingsboom A: zonder consulent B: met consulent en OCM C: met consulent en ICM D: jeugdrechtbankdossiers Voor of na 1 maart: bericht per dossier
86
18 + Mogelijkheid tot ‘voortgezette hulp’ Voorwaarden: Bij minderjarigheid reeds hulp toegekend Jongere heeft voor zijn 18 de verjaardag al hulp aangevraagd Wordt behandeld door de ITP
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.