De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wonen in ruimte en tijd Een zoektocht naar sociaal-culturele trends in het wonen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wonen in ruimte en tijd Een zoektocht naar sociaal-culturele trends in het wonen."— Transcript van de presentatie:

1 Wonen in ruimte en tijd Een zoektocht naar sociaal-culturele trends in het wonen

2 Wat wilden we? een aansprekend beeld schetsen van de veranderingen in het wonen en de gevolgen ervan voor de transformatieopgave van stad en land ‘wonen’: veranderingen in de vraag én in de manier waarop daarin wordt voorzien

3 Een sluipende sociaal culturele revolutie * zorg om klimaat en milieu * internationalisering en regionalisering * materiële en immateriële waarden * beleving en ervaring * nieuwe onoverzichtelijkheid * rol van markt en overheid

4 Wat deden we? op zoek naar tendensen in de marge van de hoofdstroom, die voorbode zijn van veel bredere ontwikkelingen in de toekomst het eerste mobieltje

5 Wat vonden we? toenemende hang naar wonen onder gelijkgestemden opkomst van verschillende vormen van meerhuizigheid waaronder transnationaal wonen verdienstelijking van het wonen

6 Wonen met gelijkgestemden ?

7 toenemende hang naar wonen met gelijkgestemden al dan niet in privaat beheerde woondomeinen einde aan de individualisering? “je koopt geen huis, je koopt buren.”

8 themawijken de stad als voorstelling

9

10 Tijdelijk wonen en meerhuizigheid

11 verschillende vormen: -transnationaliteit -stad en land -werk en recreatie -complexe relaties huishoudens vergroting van de ‘woon-ruimte’

12 Verdienstelijking van het wonen toenemende vraag naar comfort en gemak wonen (weer) samen met zorg- en dienst- verlening ‘Zwitsers leven’ versus thuiszorg

13 Leefstijlen in verpleeghuis: AmbachtelijkIndischCultureel

14 Wat betekent dit? de transformatie opgave

15 hoge druk: ‘verdichting’ in de Randstad (2040) *het nieuwe stedelijke wonen *andere manieren van transformeren: woonerven, bedrijfsterreinen, *kantorenparken, stadsrandontwikkelingen lage druk: krimp *het nieuwe landelijke wonen: woonlandschap koppeling van waardenketens

16 Wat betekent dit? andere actoren Nog meer onderzoek naar de vraag? Of: anders organiseren van het aanbod? –zelfbouw, mede-opdrachtgeverschap, collectieven –aanbieders uit andere sectoren: zorg, hotels, recreatie, woninginrichting, energie –gebouwen: veel meer functie ‘neutraal’ –gebiedsontwikkeling: slimme combinaties, woon/werk/recreatielandschappen, compagnieën – typologie > regels

17 Wat betekent dit? ruimtelijke inrichting gebiedsontwikkeling: *nieuwe ruimtelijke concepten *slimme combinaties: -woon/werk/recreatielandschappen - compagnieën - meer vrijheid in ‘bestemmingen’

18 de groene compagnie Hoogezand-Sappemeer

19 Wat betekent dit? regelgeving

20 *transformatie: fysiek > regels *verken als rijk institutionele belemmeringen *experimenteer als (gemeentelijke) overheid met verschillende planregimes *treed niet terug, maar treed op: als stimulator, marktmeester en keurmeester

21 oproep aan overheden, vakwereld, architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, sociologen, geografen, economen, corporaties, ontwikkelaars, belangenorganisaties etc etc etc Intensiveer het debat over wonen in relatie tot kwaliteit van stedelijke en landelijke gebieden Kom met nieuwe, aansprekende ruimtelijk concepten, inrichtings-, transformatie- en ontwikkelingsmodellen


Download ppt "Wonen in ruimte en tijd Een zoektocht naar sociaal-culturele trends in het wonen."

Verwante presentaties


Ads door Google