Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrank Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Wonen in ruimte en tijd Een zoektocht naar sociaal-culturele trends in het wonen
2
Wat wilden we? een aansprekend beeld schetsen van de veranderingen in het wonen en de gevolgen ervan voor de transformatieopgave van stad en land ‘wonen’: veranderingen in de vraag én in de manier waarop daarin wordt voorzien
3
Een sluipende sociaal culturele revolutie * zorg om klimaat en milieu * internationalisering en regionalisering * materiële en immateriële waarden * beleving en ervaring * nieuwe onoverzichtelijkheid * rol van markt en overheid
4
Wat deden we? op zoek naar tendensen in de marge van de hoofdstroom, die voorbode zijn van veel bredere ontwikkelingen in de toekomst het eerste mobieltje
5
Wat vonden we? toenemende hang naar wonen onder gelijkgestemden opkomst van verschillende vormen van meerhuizigheid waaronder transnationaal wonen verdienstelijking van het wonen
6
Wonen met gelijkgestemden ?
7
toenemende hang naar wonen met gelijkgestemden al dan niet in privaat beheerde woondomeinen einde aan de individualisering? “je koopt geen huis, je koopt buren.”
8
themawijken de stad als voorstelling
10
Tijdelijk wonen en meerhuizigheid
11
verschillende vormen: -transnationaliteit -stad en land -werk en recreatie -complexe relaties huishoudens vergroting van de ‘woon-ruimte’
12
Verdienstelijking van het wonen toenemende vraag naar comfort en gemak wonen (weer) samen met zorg- en dienst- verlening ‘Zwitsers leven’ versus thuiszorg
13
Leefstijlen in verpleeghuis: AmbachtelijkIndischCultureel
14
Wat betekent dit? de transformatie opgave
15
hoge druk: ‘verdichting’ in de Randstad (2040) *het nieuwe stedelijke wonen *andere manieren van transformeren: woonerven, bedrijfsterreinen, *kantorenparken, stadsrandontwikkelingen lage druk: krimp *het nieuwe landelijke wonen: woonlandschap koppeling van waardenketens
16
Wat betekent dit? andere actoren Nog meer onderzoek naar de vraag? Of: anders organiseren van het aanbod? –zelfbouw, mede-opdrachtgeverschap, collectieven –aanbieders uit andere sectoren: zorg, hotels, recreatie, woninginrichting, energie –gebouwen: veel meer functie ‘neutraal’ –gebiedsontwikkeling: slimme combinaties, woon/werk/recreatielandschappen, compagnieën – typologie > regels
17
Wat betekent dit? ruimtelijke inrichting gebiedsontwikkeling: *nieuwe ruimtelijke concepten *slimme combinaties: -woon/werk/recreatielandschappen - compagnieën - meer vrijheid in ‘bestemmingen’
18
de groene compagnie Hoogezand-Sappemeer
19
Wat betekent dit? regelgeving
20
*transformatie: fysiek > regels *verken als rijk institutionele belemmeringen *experimenteer als (gemeentelijke) overheid met verschillende planregimes *treed niet terug, maar treed op: als stimulator, marktmeester en keurmeester
21
oproep aan overheden, vakwereld, architecten, stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, sociologen, geografen, economen, corporaties, ontwikkelaars, belangenorganisaties etc etc etc Intensiveer het debat over wonen in relatie tot kwaliteit van stedelijke en landelijke gebieden Kom met nieuwe, aansprekende ruimtelijk concepten, inrichtings-, transformatie- en ontwikkelingsmodellen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.