Bijeenkomst September 2015

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Les 7: het voorbereiden van een les
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
OPTIMAAL ONDERWIJS VOOR ÉLKE STUDENT!
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Hoe bereid je lessen voor?
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Onze doelen en visie in beeld
WORKSHOP werkvormen en media koppeling didactische principes
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
Docent: Jennifer de Vries-Aydogdu
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Keuzethema: differentiatie
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Toetsing Vakdidactiek 2.
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gesprekstechnieken Les 3.
Met behulp van formulieren
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Begeleiden Les 9.
gesprekstechnieken Les 2
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 1.3 14 September 2015 Thema 2 Bijeenkomst 1.3 14 September 2015

Programma Welkom Terugblik week 1.2 Leerdoelen Thema’s: Lesvoorbereidingsformats De beginsituatie Afsluiting

Terugblik week 1.2

Leerdoelen week 1.3 De student kan: de verschillende onderdelen van het DA- model benoemen en uitleggen. uitleggen hoe hij de beginsituatie van leerlingen kan onderzoeken. SMART leerdoelen en lesdoelen formuleren.

https://www.youtube.com/watch?v=aXUmxIqqn0Y

Lesvoorbereiding Waarom is een goede lesvoorbereiding belangrijk? Onderwijs moet ergens toe leiden Het voorbereiden van lessen dwingt tot aandacht voor docent- en leerlingactiviteiten Het wordt mogelijk om meerdere lessen te koppelen. De voorbereiding van een les leidt tot een lesplan en wordt op papier gezet (lesvoorbereidingsformulier)

Waarom zoveel aandacht voor lesvoorbereiding? Voor (beginnende) leraren geldt: Oefening baart kunst Afwegen van (leer)activiteiten en mate van begeleiding Gemakkelijker afstemmen met collega’s Je krijgt meer grip op de wijze waarop je je doelen wilt bereiken en waar het aan schort als dat niet goed lukt. Zorgt voor overzicht & rode draad Je ziet sneller welke onderdelen uit de leergang minder geschikt zijn voor jou les en hoe (en vooral ook waarom) je die kunt vervangen of aanvullen.

Lesvoorbereidingsformats Het VUT-model Het klassieke lesvoorbereidingsformulier Scenariogestuurde lessen Het didactisch analysemodel (week 1.3) Het directe instructie model (week 1.4)

Didactisch analyse model Het klassieke didactisch basismodel (Van Gelder) Didactisch kader voor het opzetten van een educatieve activiteit Bevat de kernonderdelen van een lesvoorbereiding Niet alleen van toepassing op de leerling maar ook op docent

Het didactisch analysemodel Leerdoelen uit het leerplan of curriculum Beginsituatie van de leerling of groep Leerdoelen die te realiseren zijn op basis van de beginsituatie Onderwijsactiviteiten zoals werkvormen en opdrachten Evaluatie op basis van de leerdoelen uit het leerplan of curriculum

Centrale vragen Wat moeten de leerlingen bereiken? (doelstellingen) Waar moet ik allemaal rekening mee houden / waar moet en kan ik beginnen? (beginsituatie) Welke leerdoelen zijn realistisch haalbaar? (realistische doelen) Hoe kan ik de les zelf vorm geven? (onderwijsactiviteiten) Met welk resultaat heb ik mijn onderwijs gegeven, heb ik mijn doelen bereikt? (evaluatie)

Beginsituatie Voorkennis Abstractievermogen Ervaring met onderwijsconcepten Leesvaardigheid Zelfstandigheid Groepsgerichtheid Waarden en normen Motivatie

Beginsituatie Mogelijkheden om de beginsituatie in kaart te brengen: Observaties Toetsen Gespreken Boeken Leerlingdossiers

Opdracht beginsituatie 1 Maak groepen van 4 studenten Bespreek (kort) de beschreven beginsituatie’s van iedere student Kies als groep één beginsituatie uit die je verder uit gaat werken Scherp de beschreven beginsituatie gezamenlijk verder aan zodat deze zo volledig mogelijk is.

Realistische doelen Formuleren van leerdoelen Soorten leerdoelen Gekoppeld aan eindtermen Inhoudscomponent Gedragscomponent Conditiecomponent Meetbaar Soorten leerdoelen Cognitieve leerdoelen Affectieve leerdoelen Sociale leerdoelen Motorische leerdoelen

Opdracht: beginsituatie 2 Wat: Geef met behulp van de toegewezen beginsituatie & onderwerp vorm aan het eerste deel van het lesformulier Hoe: werk de verschillende onderdelen uit op A3-papier Hulp: groepsgenoten + overzicht onderdelen lesvoorbereidingsformulier Tijd: 25 minuten voor de uitwerking Resultaat: A3 met uitgewerkte onderdelen van het lesvoorbereidingsformulier Klaar: Uitwisselen van verschillende formulieren waarbij iedere groep de andere groep (op papier) feedback geeft.

Lesvoorbereidingsformat Doelgroep: aantal leerlingen, niveau, opleiding, bol? bbl?   Lestijd: duur van de les? Blokuur? Beginsituatie: Voorkennis van lln? bijvoorbeeld : is het een eerste start van een nieuw thema of hebben lln al meerdere lessen mbt het thema gehad? Bijzondere omstandigheden enz. Leerdoelen /doelstellingen voor de leerlingen: maak gebruik van de aangepaste taxonomie van Bloom en beschrijf de leerdoelen concreet . Pas de criteria voor het beschrijven van leerdoelen toe. Geef een beknopte beschrijving van de verwachte leeropbrengst. Leerdoelen van de docent: welke vakinhoudelijke/ vakdidactische leerdoelen stel jij jezelf in deze les?

Afsluiting Noteer een persoonlijk leerdoel voor komende week op stage met betrekking tot het thema van vandaag.

Thuiswerk Lezen Handboek voor leraren hoofdstuk 2.5 Effectief leren H2 Afronden opdracht beginsituatie (indien van toepassing) Voorbereiding thema 1.4 (wiki)