Psychosociale risico’s (PSR’s)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taakverdeling in de onderneming m.b.t. arbeidsmiddelen
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Welzijn op het werk Johan Ledegen Ingenieur – attaché F.O.D. WASO
BELANG VAN HET MULTIDISCIPLINAIR WERKEN
Programma Presentatie: samenwerking tussen lokaal overleg en de medezeggenshap; inventarisatie professionalisering Teun van Beusekom (NHTV) Willem-Jelle.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Sensibilisatie Een initiatief van VeGHO op vraag van haar leden. Sensibilisatie van de werknemers m.b.t. energiegebruik. Geïnspireerd door een initiatief.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Psychosociaal Welzijn Toolkit
Vernieuwing verzorging
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Introductie OHSAS
Competentieprofielen
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Psychosociale risico’s op het werk
Op school en in de scholengemeenschap
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
De MedezeggenschapsRaad Inspraak in beleid. Programma Doel MR Taken en verantwoordelijkheden Samenstelling Werkwijze Inspraak: wat betekent dat voor jou?
REFLECTIE MANTELZORGGESPREK
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Agentschap Overheidspersoneel
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Medezeggenschap & ARBO Het bedrijf ziet Arbo alleen als kostenpost en wil er niet in investeren. Het bedrijf stelt zich ten doel om te voldoen aan de.
Agentschap Overheidspersoneel
Lekker kopje welzijn en integriteit Donderdag 15 oktober 2015
Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Welzijnsbeleid.
SG vormen Scholengemeenschap Dynamo7 14 oktober 2008 Nieuwpoort.
ARBO.
Werken met groepen jonge kinderen
Basisvorming veiligheid niveau 3 Psychosociale risico’s op het werk
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Psychosociale Risico’s (PSR’s)
Werkstress en de rol van de preventiemedewerker Jan Harmen Kwantes inPreventie.nl.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Combinatiefuncties Doetinchem 15 november INLEIDING Voorstel ronde Waarom een visie ontwikkelen? Hoe het kwartiermakerstraject oppakken? Wat zijn.
Omdat jou welzijn op het werk voor ons belangrijk is!!!
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Wat kunt u van Esener opsteken over leiderschap.
VGM-beleid: wat, waarom en wie. INHOUD 1. Waarom VGM 2. VGM-beleid 3. VGM-actoren en hun opdracht.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses.
Multidisciplinaire samenwerking GGD en GHOR
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Privacy binnen de Drechtsteden
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Privacy binnen de Drechtsteden
Behavior Based Safety Warehousing
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Proactief werken aan agressie-preventie in de zorg Geïntegreerde aanpak met de belangrijkste welzijnspartners Preventieadviseurs psychosociale aspecten.
PV 8 - verslag doorlichting WG SEO: bom-model
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Psychosociale risico’s (PSR’s) Interne werkgroep algemene risicoanalyse (ARA) Psychosociale risico’s (PSR’s)

Algemene risicoanalyse (ARA) Het schoolbestuur dient wettelijk na te gaan of in de school gevaren en/of bepaalde risicofactoren aanwezig zijn die een invloed kunnen hebben op de gezondheid van de personeelsleden die kunnen leiden tot: stress burn-out geweld pesterijen ongewenst seksueel gedrag …

Algemene risicoanalyse (ARA) Om dit te onderzoeken maakt men gebruik van een (algemene)risicoanalyse (ARA). Doel ARA: situaties identificeren die aanleiding geven tot psychosociale risico’s op het werk risico’s bepalen risico’s evalueren

Algemene risicoanalyse (ARA) De risicoanalyse dient uitgevoerd te worden met medewerking van de personeelsleden. Hoe? De manier waarop de analyse in het schooleigen kader wordt geïmplementeerd, dient voorbereid / uitgewerkt te worden door een interne werkgroep.

De interne werkgroep ARA De directeur (gemandateerde schoolbestuur): richt de werkgroep op De werkgroep is een evenwichtige vertegenwoordiging van het personeel.

Werkgroep: adviezen Prevor Prevor formuleert volgende adviezen m.b.t. een interne werkgroep: Waarom een werkgroep / doel werkgroep? Samenstelling werkgroep

Waarom een werkgroep? Om erkenning en draagvlak te creëren. Om zowel positieve punten als werkpunten in de school aan te duiden. Om prioriteiten te stellen. Om een visie, actieplannen, maatregelen of richtlijnen te ontwikkelen en intern te communiceren. Om het beleid rond de PSR’s te evalueren, optimaliseren en bewaken.

Werkgroep: samenstelling SO Algemeen: Secundaire school: directie lokale vertrouwenspersoon (LVTP) lokale preventieadviseur (LPA) vakbondsafgevaardigde graadcoördinator aantal werknemers (rekening houdend met leeftijd, vestigingsplaats, onderwijsvorm,…), ondersteunend personeel

Werkgroep: samenstelling BaO Algemeen: Basisschool: directie lokale vertrouwenspersoon (LVTP) lokale preventieadviseur (LPA) vakbondsafgevaardigde Kernteam / beleidsteam aantal werknemers (rekening houdend met leeftijd, vestigingsplaats, in verhouding evenveel werknemers KS en LS,…), administratief medewerker.

Werkgroep: communicatie Na het oprichten van de werkgroep dient de ledenlijst van deze werkgroep per mail aan de overkoepelende vertrouwenspersoon (OVTP) en de preventieadviseur psychosociale aspecten (PAPA) bezorgd te worden. OVTP: Anja Serckx – a.serckx@vorselaaroi.be PAPA: Michel Vertriest – m.vertriest@vorselaaroi.be

Taak van de werkgroep Helder formuleren wat de school wil beogen met de ARA. Collega’s aanmoedigen om deze ARA plichtsbewust in te vullen. Zelf deelnemen aan de ARA. Verwerken van de ARA op een correcte wijze. In een PV feedback geven aan het team. Een actieplan opstellen. Opvolging geven aan het actieplan.

Afname ARA Afname gebeurt door de werkgroep Opmerking: de directeur / adjunct-directeur vullen zelf geen ARA in.

Bewaring ARA Na de afname van de ARA zal de werkgroep de ingevulde ARA-documenten bewaren tot wanneer de analyse kan verwerkt worden. Discretie!!!

Verwerking ARA Door de werkgroep in een open overleg. Zo snel mogelijk – uiterlijk 3 weken – na de afname ARA. Verslaggeving / rapportering met de resultaten ARA.

Feedback ARA De werkgroep geeft feedback (verslag /rapport) aan personeelsleden (PV). Er is aandacht voor zowel de positieve punten als de werkpunten. In samenspraak worden er: prioriteiten bepaald en actoren aangeduid die rond de prioriteiten gaan werken.

Actieplan ARA De werkgroep stelt een actieplan op. Het actieplan zal in het globaal preventieplan (GPP) en de onderliggende jaarlijkse actieplannen (JAP’s) opgenomen worden.

Opvolging actieplan ARA De werkgroep waakt over de uitvoering van het actieplan.