SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Het ontwikkelingsperspectief
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
De VECON Businessschool
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Karen v.d. Worp kamer Voorbereid op Stage Karen v.d. Worp kamer
Handelingsgericht werken
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Beoordelen leermiddelen
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Bewuste keuzes maken voor je eigen curriculum
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 1: analyse.
Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
ONTWERPEN Tuin of grootgroen op AOC N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
Slc Week 2. Bespreken van vragen, uitwisselen van ervaringen Kiezen van de jaarraad Eerder verworven competenties/opdrachten Samenstelling POP- groepen.
ONTWERPEN Tuin of grootgroen op AOC N32 - N42 - Gr Lyceum -Twello.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Leergang LOB: verdiepingsmodule Blok 3: evaluatie.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Een handig hulpmiddel bij het beoordelen van leerling-onderzoek Herman Schalk Beoordeel wat je belangrijk.
Bijeenkomst September 2015
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
ICC Module Dans op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Drama op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / Instelling.
ICC Module Filosoferen met kinderen Gemeenschappelijk nadenken Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Muziek op School Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
ICC Module Draagvlak Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
21 e eeuwse vaardigheden in de biologie les Maaike Rodenboog, SLO
ICC Module Portfolio Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Programmeren met kinderen
Module 2 Na de diagnose: Steun vinden bij elkaar
Module 1 Leren omgaan met dementie
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Passend onderwijs.
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Beste Havo 4..
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 2
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Cursus Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs
E health, Domotica en E-learning
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren

Doel module talentontwikkeling Op een beredeneerde wijze ontwikkelen van onderwijs voor talentontwikkeling in de onderbouw VO, met behulp van de instrumenten van

Opzet module talentontwikkeling Bijeenkomst 1: Onderzoeken Bijeenkomst 2: Ontwerpen Uitvoeringsfase Bijeenkomst 3: Evalueren

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Bijeenkomst 2: Ontwerpen

Doel bijeenkomst 2: ontwerpen Onderzoeken Leraren kunnen uitdagend lesmateriaal ontwerpen voor talentontwikkeling op school in de onderbouw VO.

Hulpmiddel bijeenkomst 2: ontwerpen 5. Formuleer criteria voor lesmateriaal Formuleer criteria vooor een uitdagend aanbod. Criteria voor uitdagend aanbod 6. Ontwerp het lesmateriaal Schrijf het lesmateriaal aan de hand van de criteria voor uitdagend aanbod. Voldoet het lesmateriaal aan de eerder gestelde criteria voor uitdagend aanbod? Bepaal hoe leerlingen beoordeeld worden. Het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. Checklist criteria voor uitdagend aanbod. Beoordeling: tips en instrumenten 7. Maak een tussenbalans opBekijk of alles naar wens verloopt. Monitorinstrument (checklist 2)

7 Opzet bijeenkomst 2: onderzoeken Nabespreken huiswerkopdracht bijeenkomst 1: onderzoeken Vooropdracht: Doorlezen criteria voor uitdagend aanbod. Bijeenkomst 2: Lesmateriaal ontwerpen aan de hand van criteria voor uitdagend aanbod. – Toelichting op instrument – In groepjes lesmateriaal ontwerpen voor talentontwikkeling m.b.v. het ontwikkelen van opdrachten voor talentontwikkeling. – Nabespreking ontworpen lesmateriaal m.b.v. checklist criteria voor uitdagend aanbod. Huiswerk: Huiswerkopdracht, afronden en vooruitblikken m.b.v. het monitorinstrument.

Terugblikken vorige bijeenkomst Het leerplan voor talentontwikkeling:

Uitdagend aanbod: lesmateriaal ontwerpen Formuleren criteria voor lesmateriaal. Vaststellen criteria voor lesmateriaal. Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal

10 Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Formuleren criteria voor lesmateriaal. Vaststellen criteria voor lesmateriaal.

11 Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal

12 Pauze

13 Uitdagend aanbod voor talentontwikkeling Aan de slag met: Ontwerpen lesmateriaal Nabespreken lesmateriaal

Checklist uitdagend aanbod Zijn alle criteria in het lesmateriaal opgenomen? Waar zijn nog aanvullingen of aanscherpingen nodig?

Huiswerkopdracht: Aanscherpen lesmateriaal en definitief maken. Monitorinstrument invullen en in vergadering bespreken. Eerste pilot lessen talentontwikkeling m.b.v. ontwikkeld lesmateriaal: richtinggevend kader bijeenkomst 2. Persoonlijke ervaring met eerste pilot kort beschrijven.

SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren