Thema 2 Periode 1 KOP 2014-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Voorbereid op Stage Les 4.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 6
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Bijeenkomst September 2015
Thema 2, week 1.7 Leerlingkenmerken Meervoudige intelligenties 13 oktober 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
ICALT observatie-instrument training 24 september 2015
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
vakdidactiek pedagogiek
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Observeren en rapporteren
Passend onderwijs.
Instructie geven en uitvoeren
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Schoolgroepbijeenkomst
Vakdidactiek 2 Doelen van het vak
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerling- kenmerken Motivatie
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Voorbereidende opdracht thema 2, week 1.5
Feedback Reinier Geurts.
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe kan ik het rendement van mijn leerprestaties verhogen?
Transcript van de presentatie:

Thema 2 Periode 1 KOP 2014-2015

Effectief leren en directe instructie

Welkom Terugblik maandag 1 september Huishoudelijke mededelingen Regels / afspraken Rooster Themabijeenkomsten Onderwijskundige theorie Voorbereiding GKB Verwerking theorie

Leerdoelen voor deze les De student kan de zes sleutelbegrippen van effectief leren benoemen. De student kan uitleggen welke functie de sleutelbegrippen vervullen in het leerproces. Leerdoelen voor deze les De student kan in een videofragment de aan- of afwezigheid van de sleutelbegrippen vaststellen. De student kan beargumenteren welke docentgedragingen al dan niet bijdragen aan de realisatie van de sleutelbegrippen.

Leerdoelen checken 1. Effectief leren wordt gekenmerkt door zes sleutelbegrippen. Noteer deze zes begrippen. 2. Zichtbaarheid van het leren wil zeggen dat: a. leerprocessen van leerlingen zichtbaar en hoorbaar zijn b. alle leerlingen naar het bord kijken c. er door de docent met beeldmateriaal wordt gewerkt d. de leerdoelen voor de leerlingen zichtbaar en hoorbaar zijn 3. Ebbens & Ettekoven (2013) onderscheiden drie vormen van leren. Beschrijf deze drie vormen van leren. 4. Zet onderstaande leeractiviteiten in volgorde van lagere- naar hogere orde leeractiviteiten. Creatief toepassen, begrijpen, integreren, onthouden .

Op zoek naar antwoorden……….. Hoe kan je kwalitatief goed onderwijs realiseren? Welke factoren zijn van invloed op het verbeteren van de leerprestaties van leerlingen? Wat kun je als docent doen om leerlingen beter te laten leren?

Het onderzoek van John Hattie Visible Learning, a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement (2009) Meest omvangrijke en recente inventariserende en vergelijkende studie naar sleutelfactoren die bijdragen aan het verhogen van leerprestaties / het leren van leerlingen. Uitkomsten uit diverse onderzoeken zijn beschreven aan de hand van 6 thema’s. Belangrijke bijdrage aan de discussie over “wat werkt” in de onderwijspraktijk

Zes centrale thema’s (John Hattie) Het kind De thuisomgeving De school De leraar Het curriculum Onderwijsmethodieken

Wat: bedenken van factoren die het leren van leerlingen beïnvloeden. Verwerkingsopdracht 1 Wat: bedenken van factoren die het leren van leerlingen beïnvloeden. Tijd: 15 minuten Hoe: in groepen van 4 studenten Uitkomst: een top 5 van factoren Klaar: uitwisselen top 5 met andere groep

Verwerkingsopdracht 1 Teken een cirkeldiagram waarin je een verdeling maakt van de zes genoemde thema’s die van invloed zijn op de leerresultaten / het leren van leerlingen. Beschrijf per thema een aantal bijbehorende factoren waarvan jullie denken dat deze invloed hebben op de leerresultaten / het leren van leerlingen. vb. thema thuisomgeving / factor ouderbetrokkenheid 3. Kom met je groepje tot een top-5 van factoren die volgens jullie de grootste invloed hebben op leerresultaten van leerlingen.

Conclusies Effectief leren omvat verschillende onderwijsstrategieën die bovengemiddeld effectief blijken als het gaat om meetbare (leer)restultaten (Ebbens & Ettekoven, 2013). “Niet wat leraren doen doet ertoe, maar wat zij leerlingen laten doen (Hattie, 2009). Wat LEERLINGEN doen maakt het grootste verschil. Leerlingen die actief bezig zijn met het zoeken, uitvinden, maken van dingen blijken de beste resultaten te boeken. De kwaliteit van docenten (in termen van goede leerresultaten) zit meer in wat zij leerlingen kunnen laten doen dan wat zij zelf doen.

Padlet http://nl.padlet.com/BoomenEllen/e6x4xh4pq9k6

Effectief leren Kenmerken van effectief leren in de les - Er kan effectief geleerd worden als er een positief leerklimaat heerst in de klas - Als de docent heldere uitleg en structuur geeft - Als het de docent lukt de leerlingen zichtbaar betrokken te laten zijn - Als leerlingen met leeractiviteiten zichtbaar bezig zijn om de inhoud eigen te maken Effectief leren wordt vormgegeven door de docent, maar de leerlingen maken het zichtbaar

Effectief leren Effectief leren richt zich op drie vormen van leren: Leren gericht op beheersing en inzicht Leren gericht op beklijving Leren gericht op wendbaar gebruik De mate waarin docenten in staat zijn de sleutelbegrippen te realiseren in de les is bepalend bij het vormgeven van effectief leren.

Kijkopdracht: lesfragment Ralph Noteer per sleutelbegrip zaken die je opvallen in de les van Ralph. Heldere structuur Juiste niveau Betekenis geven Individuele aanspreekbaarheid Zichtbaarheid leren/denken Motivatie Het fragment duurt ongeveer 10 minuten, daarna nog 3 minuten verwerkingstijd gevolgd door klassikale nabespreking Nabespreken inhoud van sleutelbegrippen

Lesfragment Ralph http://www.youtube.com/watch?v=8AlsqjyaNYQ

Opdracht: observatieschema sleutelbegrip Tijd: 30 minuten Hoe: in groepen van 3 studenten Hulp: artikel “handig observeren” van Thom Somers Uitkomst: een observatieschema voor 3 gekozen sleutelbegrippen Klaar: wissel de gemaakte observatieschema’s uit met een ander groepje en vergelijk deze.

Afsluiting

Thuiswerk Lezen week 1.3. Uitvoeren Handboek voor leraren hoofdstuk 2.1, 2.3 + 2.4 Effectief leren hoofdstuk 1 +2 Uitvoeren observatie aan de hand van observatieschema Voorbereiding thema 1.3 (zie wiki!!)