13-11-2008Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Communicatie en draagvlak
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Wegwijzerdementie.
Ouders en Kinderen Centraal
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Methodisch begeleiden
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
21 november 2013Divosa najaarscongres1 De decentralisaties: een uitdaging tot innovatie Uitkomsten enquête Werner van der Linden, manager gem. Zaanstad.
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Ouderengezondheidszorg
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Wat is een communicatieplan?
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Preventie effectiever maken
112 juni 2012 Handreiking Gezonde Gemeente Handreiking Gezonde Wijk Betrekken van burgers bij opstellen en uitvoeren van lokaal gezondheidsbeleid.
Landelijke LEA-conferentie
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Samen werken aan een gezonde regio!
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Stage draait door Paul, Lieke, Niels en Anna
Digisterker Cursussen ‘Werken met de e-overheid’
Project Innovatie Jeugdbescherming Opbrengsten n.a.v. interviews regio's 16 april 2015 Annelies Schutte Corine van der Sluijs.
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Centrum Jeugdgezondheid – Ursula Letschert Informatiebank Jeugdgezondheidszorg Kenniskring Jeugdgezondheidszorg 26 mei 2008.
Implementatie JGZ-Richtlijn Secundaire preventie kindermishandeling Klaas Kooijman 9 februari 2009.
Door de bomen het bos weer zien Meer inzicht in kwaliteit en effectiviteit interventies Djoeke van Dale Joke van Wieringen Centrum Gezond LevenCentrum.
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Hoe gezond zijn leerlingen in de regio Eemland en Midden-Nederland? Resultaten Schoolkracht.
Nationaal Plan TBC (NPT ) Ton van Dijk, Wnd. directeur Publieke Gezondheid GGD Haaglanden Portefeuillehouder TBC, GGD-GHOR Nederland.
Beleid gemeenten/GGD en AW een beeld uit de regio Margriet Oosting, Hoofd EBG GGD Zaanstreek-Waterland Marlou de Kroon, Coördinator AW JGZ NH VUmc.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Stand van zaken proces GOR bij GGD’en Resultaten inventarisatie april 2012 Laura Rust GGD Nederland
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
1 René Stumpel Regionaal Geneeskundig Functionaris Hoofd afdeling Algemene Gezondheidszorg.
Niet praten, maar doen De implementatie van een integrale aanpak Matty Crone.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Integrale JGZ Evaluatie en hoe nu verder?. Presentatie Bestuurlijk arrangement (2003) Resultaten evaluatie (2006) Nieuwe vorm (2008)
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
SCOOLSPORT Zeeuws project “Sport en bewegen in en rond de school” De Moolhoek, KapelleDon Boscoschool, ‘s-HeerenhoekDe Tweemaster, Goes SportZeeland CIOS.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Participatieraad Assen 7 juni Gezond in Assen Landelijke regeling aanpak gezondheidsachterstanden Uitvoering Tinten Welzijnsgroep i.s.m. Progez,
Centraal meldpunt onverzekerdenzorg Sylvia Commandeur 16 februari 2017
Doorontwikkelen BRON vo
GGD Voorbereid 12 oktober 2010
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Gezondheidseffecten van armoede op jeugd; wat weten we ervan en wat zijn aangrijpingspunten?
16 april 2015 Annelies Schutte Corine van der Sluijs
Transcript van de presentatie:

Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven

Gezonde School Centrum Gezond Leven2 Programma Werkplaats Gezonde School van Centrum Gezond Leven door Marian Sturkenboom Schoolkracht door Annemiek Schooten. Manager JGZ GGD Eemland Discussie over mogelijke rol van JGZ in de Gezonde School

Gezonde School Centrum Gezond Leven3 Centrum Gezond Leven Loket Certificering Afstemming lokale vraag met landelijk aanbod Gezonde School Handleidingen

Gezonde School Centrum Gezond Leven4 Internetloket voor lokale professionals Etalage met alle interventies - toegankelijk en in samenhang

Gezonde School Centrum Gezond Leven5bijeenkomst obd-en 5 en 6 november5 Werkplan 2008: voorbereidend onderzoek Literatuurstudie Documentenanalyse Vragenlijsten scholen en GGD-en Focusgroepen en interviews scholen en GGD-en Hoofdtaken 2009: ontwikkelen 1.Doorontwikkelen GSM 2.Leerlijn 3.Communicatie en vormgeving 4.Begeleidend onderzoek

Gezonde School Centrum Gezond Leven6bijeenkomst obd-en 5 en 6 november6 1. Doorontwikkelen GSM: Bijstelling producten voor Gezonde School: handleiding voor PO en VO Input: aanbevelingen uit onderzoek 2008 Modulair systeem, verschillen manieren van instroom Keurmerk als ze voldoende modules doorlopen hebben School vult steeds meer ‘puzzelstukjes’ in

Gezonde School Centrum Gezond Leven7bijeenkomst obd-en 5 en 6 november7 agenda- setting school- profiel SGB, plan van aanpak evaluatie/ veranke- ring uitvoering eendags- methode gezonde school & genot- middelen lang leve de liefde Puzzel schoolgezondheidsbeleid

Gezonde School Centrum Gezond Leven8bijeenkomst obd-en 5 en 6 november8 Doorontwikkelen GSM: GSM ontwikkelen richting professionele richtlijn Volgorde kan verschillen maar wel duidelijke kern/vaste onderdelen Copyright bij CGL Samenhangend interventiepakket heeft duidelijke plek binnen GSM Activiteiten: (Her)schrijven handleiding en evt benodigde ondersteunende producten Uitwerken keurmerk/vignet

Gezonde School Centrum Gezond Leven9bijeenkomst obd-en 5 en 6 november9 2. Leerlijn/Samenhangend interventie pakket Samenhangend pakket met interventies opstellen Pakket verankeren met GSM (bijv: interventies vormen modules) Toewerken naar meer: * gecertificeerde interventies in leerlijn * samenhang tussen interventies * vulling van evt hiaten * aansluiting op behoefte onderwijssector * differentiatie naar schoolprofielen

Gezonde School Centrum Gezond Leven10 Stand van zaken Mate schoolgezondheidsbeleid GGDPercentage Wel schoolgezondheidsbeleid70 Geen schoolgezondheidsbeleid30

Gezonde School Centrum Gezond Leven11 Stand van zaken Activiteiten GGD % In kaart brengen gezondheidssituatie van de school *92 (54) Creëren van draagvlak bij scholen voor schoolgezondheidsbeleid * 88 (65) Bepalen prioriteiten van een school *73 (35) Bepalen strategieën en activiteiten van een school/ opstellen plan van aanpak 81 (35) Uitvoeren activiteiten en interventies op scholen97 (62) Evaluatie activiteiten op scholen92 (42) Koppelen van collectieve preventie aan individuele leerlingenzorg * 81 (31)

Gezonde School Centrum Gezond Leven12 Procesevaluatie (1): Succesfactoren De aanwezigheid van gunstige randvoorwaarden (7x) -Steun gemeente -Preventieteam op school Inspelen op de vraag en wens van de school (5x) -Bijvoorbeeld een schoolprofiel Samenwerking met ketenpartners (4x) Planmatige aanpak (2x) Interne samenwerking (2x) -“Samenwerking tussen GB en JGZ” -“Organisatiestructuur Epi/GB/JGZvp/GBlokaal beleid” Overig: -“Jeugdverpleegkundige als contactpersoon: bekend gezicht” -“JGZ- gesprekken in BO waren succesvol”

Gezonde School Centrum Gezond Leven13 Procesevaluatie (2): Knelpunten Interne samenwerking en organisatie (7x) Interne organisatie  (verschillende programmagroepen met eigen aanbod naar scholen) bedrijfsvoering niet ingericht op deze aanpak Draagvlak binnen de afdelingen  JGZ heeft al veel nieuwe ontwikkelingen Samenwerking tussen afdelingen verloopt soms moeizaam “Binnen JGZ ligt prioriteit bij de individuele zorg” “Onduidelijkheid tussen GB en JGZ  wie voert uit en wie is verantwoordelijk” Beperkte tijd (8x) Scholen (5x) GGD (3x) Gebrek aan draagvlak binnen de school (5x) Geen meerwaarde Geen taak voor hen Weinig concreet en zichtbaar Overige “Ontbreken van MT-besluit”