KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vaardigheden van de coach Bijeenkomst 2
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Workshop OGW in de klas..
Hogescholen in Dialoog
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Klassenmanagement en orde
Hoe houd je een klas op orde?
Bijeenkomst September 2015
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Orde houden in de klas.
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Thema 2 Periode 1 KOP
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Bijeenkomst September 2015
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken Bijeenkomst 4 29 februari 2016.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema Roos van Leary in de klas
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
EHBO Eerste Hulp Bij Onderwijs
Studieloopbaanbegeleiding
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
Suzanne Luger & Yvonne Rijns
De vijf rollen van de leraar
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 2
Schoolgroepbijeenkomst
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Programma van vandaag uur Opening (aandachtspunten) uur De taken/rol van een teamleider: Dick Mol(teamleider, Entree.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ADL Les 1.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas Bijeenkomst 1.6 6 oktober 2014 6 oktober 2014

Consciously, we teach what we know, Unconsciously, we teach who we are. (Hamachek,1999, p.209)) Wat wil deze spreuk volgens jou zeggen? Hoe sluit deze spreuk aan bij tip 1 Wees niet jezelf ( wees professioneel) uit het Lessen in orde,Teitler, 2013, p.37

Inhoud van de les Intro thema klassenmanagement 1.6 +1.7 1.Bespreken thuiswerk wordle op papier: wat is volgens jou een goede docent? 2.Opdracht regels/afspraken 3.Begrippen: stopgedrag, ik boodschap- escalatie/correctieladder 4.Opdracht videofragment Wisselmomenten in de klas 5.Groepsopdracht cases bespreken en onderbouwen vanuit de literatuur. 6. Groepsopdracht feedback geven 7.Afsluitende opdracht

Doelen van de les Je kunt : -cases met betrekking tot klassenmanagement en orde analyseren -aan de hand van cases verschillende gedragsalternatieven beargumenteren vanuit de literatuur -je eigen standpunten bepalen en verwoorden rondom begrippen klassenmanagement /orde in de klas -voor jezelf een aantal leerpunten formuleren m.b.t. orde in de klas en klassenmanagement

Afspraken en regels in de klas Kijk op blz. 47/48 (Teitler.P. Lessen in orde ) naar de lijst gedrag van leerlingen. Werkvorm: denken – delen - uitwisselen Maak individueel de volgende opdrachten: 1.Maak een top 5 van gedragingen die je absoluut niet wilt in de klas? 2.Maak een top 5 van afspraken /regels die voor jouw les kunnen gelden. Je kunt gebruik maken van de lijst maar je kunt ook je eigen keuzes maken. Bespreek je antwoorden in een groepje

http://www.leraar24.nl/video/1420 Wisselmomenten Wat zijn de overeenkomsten met de werkwijze van docent Rene Kneyboer en fase 4 van het DI model? Hoe zou jij een wisselmoment in de klas willen aanpakken?

Aandachtspunten klassenmanagement (Kounin) Geerts. W Aandachtspunten klassenmanagement (Kounin) Geerts.W. Handboek voor leraren, hoodstuk 4, blz.128. Aandachtspunten Rol van leraar willen oppakken (de bereidheid om leiding te nemen) Alertheid /precies weten wat je wel en wat je niet wilt in de klas (gewenst en ongewenst gedrag) Goede lesvoorbereiding (in alle facetten) maken Gevarieerd gedragsrepertoire kennen om orde in de klas te kunnen creëren en handhaven ( bijv. escalatieladder, ik boodschappen, stop gedrag, erkennen, verwerpen, negeren). Goochelen met aandacht Aandacht voor wisselmomenten

Stopgedrag Het waarnemen van beginnend ongewenst gedrag Dwing jezelf goed rond te kijken Zorg ervoor dat je het begin in de gaten hebt Vermijd struisvogelgedrag Niet elk ongewenst gedrag stoort Het doen stoppen van ongewenst gedrag Wees direct en effectief zonder “schade” Maak contact en reageer direct Probeer het eerst non-verbaal Vermijd discussies’/ goochelen met aandacht

Escalatie of correctieladder (Handboek voor leraren) 1.Bewust negeren( maar je hebt het wel gezien) 2.Leerling aankijken en ondertussen doorgaan met de les 3.Leerling aankijken en les even stopzetten 4.Naam noemen en ondertussen doorgaan met de les 5. Naam noemen en ik - boodschap geven 6. Naam noemen en waarschuwen 7. Leerling verplaatsen in de les 8. Leerling na laten komen na de les 9. Leerling straf geven 10.Leerling eruit sturen

Opbouw ik – boodschap benoem wat de leerling doet. Ik zie/hoor dat …….. benoem welk effect / gevoel dat heeft op jou. Ik vind dat…… geef de leerling een gedragsalternatief. Ik wil dat je……… Opbouw ik – boodschap

Groepsopdracht 1 Cases klassenmanagement Maak met behulp van kaartjes een groep van 4 studenten en verdeel 4 verschillende rollen + taken in de groep. Bespreek met je groep de uitgereikte cases, bedenk één of meerdere alternatieven voor een aanpak en gebruik voor argumentatie/onderbouwing de theorie die je voor deze bijeenkomst gelezen hebt. -Kies voor argumentatie /onderbouwing m.b.t. een case steeds een andere invalshoek vanuit de gelezen literatuur. -Beschrijf gekozen aanpak + verantwoording per case kort en krachtig op een A3 formulier.

Groepsopdracht 2 Feedback geven . Verdeel de rollen opnieuw en maak een nieuwe taakverdeling. Bespreek gezamenlijk de cases en beschreven aanpak en de argumentatie/onderbouwing vanuit de literatuur . Geef feedback op de aanpak en verantwoording: Wat vind je van de gekozen aanpak? In hoeverre is de aanpak onderbouwd vanuit de literatuur? Wat vind je goed? Wat mis je in de beargumentering en onderbouwing?

Afsluiting Welke concrete voornemens neem je mee naar de lespraktijk? Stel voor jezelf een smart leerdoel naar aanleiding van deze bijeenkomst.